Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nekter å boote med windows cd


Anbefalte innlegg

Har et nytt hovedkort som jeg sliter felt med.

 

I begynnelsen så alt fint og greit ut. Halveis uti installasjonen av XP kom en feilmelding om at den ikke klarte å finne en eller annen fil på CD-en og jeg måtte avslutte innstallasjonen. Prøvde en gang til da med en annen xp cd. Da kom den til valg av boot med cd så blir skjermen svart og ingenting skjer. Prøvde å bytte dvd drev. Dette hjalp ikke. Prøvde med en norsk windows xp cd. Da kom den bittelitt lenger, dvs det kom opp sjekker maskinvare konfigurasjon i 2 sekunder så ble skjermen svart igjen. Prøvde å ta ut en rambrikke. Da stod overnevnte tekst i 4 sekunder før det ble svart. Byttet ut den ene rambrikka som stod i med den jeg hadde tatt ut. Skjedde akkurat det samme.

 

Prøvd å resette bios. Prøvd en del forskjellige innstillinger i bios som forøvrig ikke burde ha hatt noe å si.

 

Trenger SÅRT hjelp. Maskinen skal brukes til en eksamens oppgave uka som kommer. Setter STOR pris om noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Velger du full formatering når du skal installere og ikke hurtig formatering?

 

Det kan også være at du setter jumper på dvd-rom feil eller harddisk.

 

Disken har vært hurtig formatert. Men kommer ikke inn i installasjons programmet engang så får ikke formatert vanlig.

 

Jumpere står riktig.

Lenke til kommentar

Hurtig eller vanlig har jo ingenting å si. Ikke i noen tilfelle.

 

Er det mulig disken har vært brukt til Linux? Har vært ute for at XP CD ikke booter i visse tilfeller, da kan det hjelpe å slette MBR.

Det er enkelt å fikse med UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/

Velg "File system tools", velg "Partition Tools", og velg MBRWork". Når programmet starter, velg 4. "Reset MBR".

Lenke til kommentar

Nope ikke vært linux på den. Men satt disken i en annen maskin for å kjøre en full formatering. Og det virker som det var noe surr med filsystemet på den siden den ikke ville la seg formatere igjen rett uten videre. Fikk forøvrig fikset det i diskbehandling.

 

Prøvde installasjonen igjen og fikk mer eller mindre samme resultat dog nå fikk jeg en feilmelding at en fil kunne ikke lastes. Prøvde den norske xp CD-en og den feilet på samme måte som før. Byttet tilbake til den dvd-rom'en som hørte til maskinen å tenkte å prøve et siste forsøk og da startet den fan a meg installasjonen. Får se hvordan det går nå så edit'er jeg etterhvert.

 

(lurer på om det kan være dårlig kontakt eller no i IDE kabelen mot dvd-rom'en..)

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...