Gå til innhold

Veileder: Hvordan lage HDR bilde


Anbefalte innlegg

(Den gamle veilederen ligger i spoiler nederst.)

 

 

HDR står for High Dynamic Range. Altså en høy dynamisk rekkevidde på godt norsk.

Øynene våre har mye større dynamisk rekkevidde enn en bildesensor på et vanlig kamera. Det er derfor bakken blir helt svart hvis man tar bilde av en solnedgang selv om det ikke er slik når man ser det med egne øyne.

 

Når motivet står i ro har man selvfølgelig mye lenger tid på seg til å kunne trikse litt for å få spennende bilder. Særlig mens det er solnedgang. Jeg personlig elsker stemningsbilder tatt i solnedgangen og i "blåtimen", da særlig med litt gatelys osv. inni bildet.

 

Kort fortalt: Et HDR bilde er satt sammen av tre eller flere bilder med forskjellig eksponering. Én eksponering der man eksponerer etter himmelen eller de lyseste områdene så de blir korrekte, én eller flere sånn midt i mellom (holder som regel med tre bilder) og én eksponering der man eksponerer etter de mørkeste områdene.

 

Man kan bruke kameraets automatiske bracketing funksjon, AEB (Auto Exposure Bracketing), der man kan ta tre bilder med forskjellige eksponeringer (f. eks. -1.5, 0 og +1.5) bare ved å holde utløserknappen inne dersom man bruker serie modus.

 

Personlig tar jeg tre bilder med egne innstillinger så jeg vet at alt blir korrekt eksponert. Stativ er selvfølgelig et must og jeg tar alltid bilder i RAW.

 

Når bildene er tatt gjenstår det å fremkalle dem. Her bruker jeg Adobe Lightroom 3. Rediger slik at man får himmelen spennende, men samtidig naturlig. Husk at bildet helst skal se slik ut som det du husker at det så ut i virkeligheten.

Forgrunnen redigerer man slik at det blir mest mulig "riktig". Det bildet som er sånn midt i mellom pleier jeg å bruke omtrent samme justeringer som bildet der himmelen er korrekt eksponert.

Nøkkelordet er: Fargesprakende (man kan også få tøffe HDR sort/hvitt bilder også). Men ikke overdriv!

 

Så da har vi tre bilder:

Untitled-1-7.jpg

 

 

Så gjenstår det å sette sammen bildene til et HDR bilde. Det er mange måter å gjøre dette på, men den vanligste og enkleste er å bruke programmet Photomatix. Personlig bruker jeg ikke dette programmet lenger, men har lastet ned en prøveversjon for å vise dette her (gjør dette manuelt i PS).

Når man starter programmet trykker man på "Load Brackeded Photos". Da velger man disse tre bildene med forskjellig eksponering og trykker OK.

 

Da får man opp dette vinduet:

Untitled-2-2.jpg

 

Egentlig bare å la det være og trykke OK, men har man gjenstander som har bevegd seg forbi mens man har tatt bildet (en bil som kjører f. eks.) kan man trykke på "Reduce Ghosting Artifacts".

 

Nå har vi et ekte HDR bilde. Ikke særlig pent nei? :)

1-1.jpg

 

Det er derfor vi nå skal bruke "Tone Mapping" eller Exposure Fusion" funksjonen alt etter hav som blir best. Jeg sier igjen at jeg ikke bruker dette programmet lenger, derfor kan jeg ikke så alt for mye om det.

Uansett er det bare å prøve seg frem til hva man synes fungerer best.

Untitled-3-2.jpg

 

Når man har kommet frem til slik man vil ha det er det bare å trykke på "Process". Det ferdige bildet vil da vises.

Trykk så på "File -> Save As" og lagre bildet der du vil ha det.

 

Nå gjenstår det vanlige som å endre bildestørrelse, skarpe opp, fjerne støv på sensor osv..

Da vil etterhvert bildet bli seende slik ut:

IMG_2844_5_6_tonemapped.jpg

 

 

Bildet er en del av dette panoramaet som er satt sammen av 4 iHDR bilder manuelt redigert i Photoshop:

http://i269.photobucket.com/albums/jj47/gilera393/Untitled_Panorama2.jpg

 

 

 

Er det noe dere lurer på er det bare å spørre i vei!

 

 

 

Mvh.

Bjørn J. :)

 

 

 

Kjedet meg litt i dag og lagde denne lille veilederen på et annet forum og tenkte jeg kunne poste den her og. Hvis det finnes noe lignende her noe sted må dere gjerne si i fra :)

 

Den gir et lite innblikk i hvordan man lager HDR bilder og redigerer de,

 

Først og fremst: HDR står for "High Dynamic Range" og er en sammensetning av tre eller flere bilder av samme motiv, men med forskjellig eksponering.

 

 

Jeg går ut i fra Canon EOS 30D det lille jeg snakker om kamerainnstillinger

 

I menyen finner du noe som kalles "AEB" ("Auto Exposure Bracketing") som er en innstilling som gjør at du kan ta tre bilder i serie med foskjellig eksponering.

F. eks -1.5, 0 og +1.5.

 

Man kan sette kameraet til å ta serieopptak ved å trykke på "Drive" og velge det ikonet som er avbildet som tre ruter over hverandre. Da er det bare å holde knappen inne så vil kameraet ta tre bilder med tre forskjellige eksponeringer.

 

 

Når du har tatt bildene vil det bli noe slik (-2, 0 og +2) der jeg har gått ut i fra bakgrunnen når jeg målte lyset:

IMG_2159.jpgIMG_2158.jpgIMG_2160.jpg

 

Jeg bruker et program som heter "Photomatix Pro" til å sette sammen bildene til ett HDR bilde.

 

Først starter man opp programmet og trykker på "HDR" knappen og velger "Generate" (eller evt. trykker

"CTRL + G").

 

Deretter legger du bildene inn i programmet (trykker på "Browse") og da vil det se noe som dette:

HDR1.jpg

 

Så trykker du "OK". Da vil du få opp en ny boks. Her skal du ikke gjøre noen ting bortsett fra hvis du har tatt serien uten stativ og er litt ustø på hånda. Da kan du sette en hake ved "Align source images":

HDR2.jpg

 

Så trykker du "OK" igjen og da vil programmet sette sammen alle tre bildene til ett bilde som nå er blitt til et HDR bilde. Hvis du har huket for "Align source images" vil også programmet prøve å sette sammen bildene slik at det ikke bli flere "kanter" hvis du ikke har klart å holde det helt stille.

 

Når du så har fått opp bildet kan du se hvordan det vil bli etter "Tone Mapping" ved å føre pekeren over bildet.

HDR3.jpg

 

Nå trykker du på "HDR" knappen igjen helt øverst og velger "Tone Mapping".

Da vil du få opp et nytt vindu hvor du kan redigere hvordan du vil ha bildet.

 

Strength: Kontrollerer styrken på kontrast endringene.

Color saturation: Justerer hvor mye farger du vil ha.

Light smoothing: Kontrollerer utjevningen på forskjellige lys varianter på bildet.

Luminosity: Kontrollerer komprimeringen av tone rekkevidden.

 

Disse er de viktigste punktene for å få fram både det lyse og det mørke på bildet.

 

Under "Color" fanen kan du justere fargetemperaturen og fargenivået på de lyse og de mørke feltene på bildet.

 

Når du har mikset litt vil du få frem et resultat som er mye bedre enn originalen, men vi er enda ikke ferdig..

HDR4.jpg

 

Så trykker du på "Apply". Da vil bildet "lages".

 

Etter det velger du "File" og "Save As" og lagrer bildet.

 

Slik er det nå, men enda ikke ferdig:

IMG_2158_59_60_tonemapped.jpg

 

Neste sted blir da å åpne bildet i et vanlig bilderedigeringsprogram (f. eks Photoshop) og redigere det der.

 

Som du sikkert ser må jeg endre litt på levels og få vekk støvkorna jeg har klart å få på sensoren. Og muligens crop'e litt..

 

Til slutt kan det bli noe sånt:

IMG_2158_59_60_tonemapped1.jpg

 

Det ble en del støy i forgrunnen siden jeg skulle har eksponert en smule lysere når jeg tok bildet så jeg slapp å lyse opp digitalt i ettertid, mem dette var kun et eksempel på hvordan man gjør det :blunke:

 

Motivet var heller ikke et "typisk" HDR bilde, men det gir en pekepinn.

 

 

Endret av CFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forgrunnen var nok litt for undereksponert i utgangspunktet, ja. Kanskje det var litt dumt å lage tutorial med disse bildene, grunnet litt dårlig eksponering, men men...

 

Men uansett. Flott at du har initiativet til å lage en guide til HDR. Masse av folk som spør om hvordan man gjør det, som fra nå av kanskje ofrer en tanke om å søke på forumet. Du forklarer enkelt og presist, og jeg tror det vil være lett for en "nybegynner" å forstå seg programmet, som egentlig er utrolig lett å bruke. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må først understreke at jeg er nesten helt grønn på hdr, men for de som har photoshop-cs3 har man jo en hdr funksjon (merge to hdr) er den like bra som det programmet som du brukte her. Jeg har prøvd i cs3 men synes ikke det blir noe hdr effekt over resultatet.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Må først understreke at jeg er nesten helt grønn på hdr, men for de som har photoshop-cs3 har man jo en hdr funksjon (merge to hdr) er den like bra som det programmet som du brukte her. Jeg har prøvd i cs3 men synes ikke det blir noe hdr effekt over resultatet.

CS5 extened har hdr toneing og HDR merge...altså den med minimum 3 eksponeringer..men tonemapping kan du bruke ett bilde,men det er ikke "ekte" hdr:-)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Her poppet denne opp igjen ja hehe. :p

 

Sam sagt over her er denne gammel og bildene er egentlig elendige, men det var det eneste jeg hadde da. Skal se om jeg får oppdatert den. :)

 

Edit* Oppdatert! Den gamle ligger i spoiler.

Endret av CFM
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grei tutorial, men bildet som ble sluttresultatet ser jo ikke veldig ut som HDR?

God HDR ser ikke ut som HDR.

 

Og - du får herved dagens gravepris. :)

 

Vel, når man lager en guide om HDR er det vel en fordel at sluttresultatet ikke ser ut som et helt normalt bilde? Det trenger ikke å være redigert til helvete og tilbake, men LITT spesielt burde det jo se ut, slik at folk som ikke kjenner til HDR skjønner tegningen og ser mulighetene.

 

Skjønte forøvrig ikke hva "graveprisen" går ut på...

Lenke til kommentar

Vel, når man lager en guide om HDR er det vel en fordel at sluttresultatet ikke ser ut som et helt normalt bilde? Det trenger ikke å være redigert til helvete og tilbake, men LITT spesielt burde det jo se ut, slik at folk som ikke kjenner til HDR skjønner tegningen og ser mulighetene.

 

Skjønte forøvrig ikke hva "graveprisen" går ut på...

Poenget ville heller være å vise forskjell fra det "vanlige" bildet - å vise at man får med mye mer i det mørke og det lyse - ikke at bildet skal se mishandlet ut..

 

Graveprisen var en vennlig fleip om at det var gravd fram en flere år gammel tråd. ;)

 

 

 

Trådstarter: Ta gjerne med trinnet "og siden HDR ofte gir en kraftig økning i fargemetningen, så bør man ha et trinn til slutt "senke fargemetningen". :)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Kva ein uvitande trur og kva som faktisk er, er to heilt forskjellige ting.

 

Streng tatt ville eg, personleg, forklart eit "HDR-bilete" som "kva som helst bilete der det er nytta ein eller annan teknikk, anten det er lag og masking i PS eller gradert gråfilter mm, utover det å faktisk ta biletet.

 

Ein kan justera kurver i etterbehandling for å "henta detaljar", men dette aukar ikkje det dynamiske omfanget. Derimot om ein set på eit gradert gråfilter som dekkar for himmelen, vil ein få detaljar over eit større område dersom himmelen er lys ==&--#62; HDR bilete. Tonemapping på éi eksponering går ikkje under definisjonen min, men ved blending av fleire eksponeringar går det. Tonemapping er vel eigentleg berre ein metode for å auka lokal kontrast på? I photomatix er det jo ikkje tonemappinga i seg sjølv som utvider det dynamiske omfanget, men prosessen før dette = samanslåinga. Då kan ein jobba på eit 16-bits TIFF-bilete, anten ved tonemapping eller andre metodar som ein kan velja i programmet: global kontrast eller lokal kontrast. Det er i alle fall mi oppfatting.

 

I tillegg meiner eg og ha lese at bit-dybde har noko med definisjonen på "HDR imaging" å gjera - men at dagens skjermar ikkje klarer å utnytta bit-dybda som vart nytta.

 

Ein kan nok diskutera kva HDR eigentleg er. Det er ein teknikk som har sitt potensial. Sjølv nyttar eg ulike teknikkar ganske ofte.

Endret av kjikvadrat
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...