Gå til innhold

Hva heter denne akkorden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

e 3

B 3

G 0

D 2

A 3

E x

av min erfaring er dette bare en G, men jeg kan nokk ta feil. men den G'en i tablatur utales bare som en G

de G'ene jeg kan er

e 3

B 0

G 0

D 0

A 2

E 3

e 3

B 3

G 0

D 2

A 3

E x

e 3

B 3

G 4

D 5

A 5

E 3

Skrevet

jo, det er en Cadd9 som konnis sier. Sjekk variasjon 2 på siden du referer til, den er nesten helt lik. Akkorder kan legges ("voices") på mange forskjellige måter.

Skrevet (endret)

Er det ikke rart at denne akkorden ikke heter C9 (eller hvorfor ikke C2), mens akkorden som faktisk heter C9 også har med 7'eren?

Endret av jon67
Skrevet

C9 har med septim. C add9 er uten septim.

C2 finnes ikke. Om en akkord ikke har ters men en sekund eller kvart i stedet får vi henholdsvis Csus2 og Csus4

og som Jnz sier så er det en Cadd9, ikke mere snakk om det.

Skrevet (endret)

C2 ville vært det naturlige navn på en akkord som innehold både ters og sekund. Evt burde C7 hete Cadd7.

Endret av jon67
Skrevet
Så, hvis man har stor sjuer, burde det hete Caddmaj7???

den adden er jo helt unødvendig, c7 forklarer i massevis

Jepp, akkurat som C2.

Skrevet

Evt maj9, avhengig av om det er stor eller liten septim (7'er). Når du sier 7 så er det vanligvis referert til som liten septim, mens maj7 er stor septim. Likevel har jeg en mistanke om at personen som stilte dette spørsmålet ikke var klar over dette.

Skrevet (endret)
Og hvis man skal ha med både den andre tonen og den sjuende? c27??

I dette tilfelle hadde jeg grunn til å tvile på om poster var klar over forskjellen på liten og stor septim.

Endret av Urmaker
Skrevet

For de som lurer, var dette et spørsmål til vedkommende som postet at det burde hete C2...

Skrevet

For de som lurer, var dette et spørsmål til vedkommende som postet at det burde hete C2...

C2+7 selvfølgelig. Cadd9 (C2) er en enklere akkord enn C9 (C2+7) og burde ha det enkleste navnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...