Gå til innhold

Canon 400D. Mørke bilder


Anbefalte innlegg

Jeg får for mørke bilder med mitt Canon 400D og så snart det er vatn og sjø i bildet blir det natt.Bildene blir så mørke at jeg som regel må kompensere med både et og to trinn.

Har klaget på dette i forretningen der jeg kjøpte kameraet hvor de, ved sammenligning med nytt kamera, var enige i at innebilder og bltsbilder (det var dette som ble testet) var for mørke.Kameratet ble innsendt og kom tilbake med besked om at lysmåler var jusert.

Jeg kan imidlertid ikke se vesentlig bedring.

Andre som har erfaring med dette?

Legger ved et par bilder som er tatt ved en sjø på dagen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse virker ok ja.

Uansett en smal sak å kompensere opp når det trengs.

Om det er konsekvent lar du den bare stå på f.eks +1 EV.

 

Dette med lysmåling/eksponering er så essensiellt for fotografer at man må ha et forhold til det uansett, med mindre man kjører 'point and shoot' og tar til takke med det man får.

Lenke til kommentar
Bildene er jo tatt på lyse dagen

Har prøvet andre lysmålingsinstillinger. Spot fonnes ikke på dette kameraet.

Det er kanskje jeg som ser litt mørkt på det?

Problemet er at kameraet vil gjøre sitt beste for å

a) Ikke brenne ut detaljer i lyse partier

b) Gi en jevn eksponering i hht. en snittverdi av 18% grå.

 

Problemet i disse bildene er den store kontrasten mellom veldig lys himmel og mørkere skog. For å komme ut av disse situasjonene må du enten bruke spot/senter veid lysmåling og låse eksponeringen på et mørkere sted (dvs helst ingen himmel i søkeren) eller fortelle kameraet at du ønsker å gjøre bildet lysere vhja eksponeringskompensasjon. Da vil du miste detaljene i himmelen, mens trærne og resten av skogen blir riktig eksponert.

 

Hvis de andre bildene du ikke er fornøyd med ikke har noen tilsvarende veldig lyse partier er det jo grunn til å se nærmere på kameraet, og ikke fotografen :)

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg tenkte eksakt det samme om mitt 30D. Bildene jeg tok ble for mørke når jeg tok de opp på skjermen. Men det var rett og slett på grunn av én ting, som Canon burde forbedre: LCD Skjermen.

 

Jada det er ikke noe galt med den, men den viser ikke bildene med sin reelle lysstyrke. Samma hvor mye du skryr LCD styrken opp og ned på kameraet, så er den misledende.

 

Jeg opplever at jeg må ta bilder som ser ekstra lyse ut på LCD skjermen, for å finne ut at de er mørkere i virkeligheten når jeg tar de opp i Photoshop.

Lenke til kommentar
Jeg husker jeg tenkte eksakt det samme om mitt 30D. Bildene jeg tok ble for mørke når jeg tok de opp på skjermen. Men det var rett og slett på grunn av én ting, som Canon burde forbedre: LCD Skjermen.

 

Jada det er ikke noe galt med den, men den viser ikke bildene med sin reelle lysstyrke. Samma hvor mye du skryr LCD styrken opp og ned på kameraet, så er den misledende.

 

Jeg opplever at jeg må ta bilder som ser ekstra lyse ut på LCD skjermen, for å finne ut at de er mørkere i virkeligheten når jeg tar de opp i Photoshop.

 

For å bedømme eksponeringen på et bilde har vi histogrammet, som er langt bedre og sikrere for dette enn en LCD-skjerm.

Lenke til kommentar

Om det er godt synlig og detaljert på LCD-skjermen ligger detaljene der, og det er bare å dra i spakene til bildet er som du vil.

 

Skjermen hendig for å sjekke at fokus ble korrekt, om det er bevegelsesuskarphet og sjekke nøyaktig utsnitt. Lysmengde ser du på histogrammet, og du kan finne utbrente høylys og sorte skygger dersom du slår på markeringsblinking i disse områdene. Det er bare å lære seg om histogram først som sist.

Lenke til kommentar

Ja, prøver å heller overeksponere. Men noen ganger så ser bilder så jævlig perfekte ut på skjermen, men så det rett og slett til de grader undereksponert. Det er nettopp derfor jeg går for litt "hvitere" bilder sånn som ser ut på kameraskjermen.

 

Sitter forresten med to forskjellige skjermer, en CRT og en LCD. Og må nå si at selv om det går ann å justere lyset i Photoshop, så er det ikke bare bare å gjøre det. Noen ganger fjerner det andre viktige detaljer i bildet, hvis du gjør mørke kontraster lysere.

Lenke til kommentar
Ja, prøver å heller overeksponere. Men noen ganger så ser bilder så jævlig perfekte ut på skjermen, men så det rett og slett til de grader undereksponert. Det er nettopp derfor jeg går for litt "hvitere" bilder sånn som ser ut på kameraskjermen.

 

En viktig årsak her er hvordan skjermen på kameraet er satt opp. (Av Canon- ikke av deg).

Formålet med den er å vise bildet - men den har et veldig begrenset kontrastomfang. I tillegg er den gjerne optimalisert for å vise mest mulig detaljer - også utendørs, derfor ser eksponeringene mye bedre ut enn de er. (Blir tilsvarende justering av gamma i et bildebehandlingsprogram)

 

 

Sjekker du histogrammet vil du få en mye bedre indikasjon på hvordan du traff.

 

Edit: La til et kjapt eksempel hvor jeg har justert gamma litt.

Ser du på histogrammet kan du se at det meste av informasjonen i bildet (den delen nederst til venstre) ligger i mørket. I histogrammet til høyre ser du hvordan fordelingen av informasjon i bildet ble etter en justering av gamma.

 

(NB! Vanligvis er histogrammene liggende, så på kameraet er disse rotert 90 grader til høyre i forhold til det vedlegget viser med mørke til venstre og lys til høyre)

post-10693-1210252132_thumb.png

post-10693-1210252138_thumb.png

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...