Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Osram nightbreaker på moped? - Hva slags sokkel har jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Se nederste POST!

Tenkte at jeg skulle bytte ut de trasige pærene som er på scooteren min, med Osram nightbreaker eller Phillips x-treme power (Hvilken er best?)

Uansett, noen som vet hva slags type pærer som vanligvis er i mopeder? Dette er en helt ny 2008 mod scooter.

Ser i instruksjonsboken at de pærene som allerede er montert drar 35w, så ville den takle at jeg har på 55w pærer?

Belysningen er koblet direkte til motoren istedenfor batteriet, så lysene lyser kun når motoren går.

Endret av Daniel_91
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ofte en gammeldags sokkel jeg ikke husker navnet på på mopeder, så er ikke sikkert pærene vil passe fysisk. Dette må du sjekke. I tillegg er generatoren på mopeder ofte ganske pinglete så det er ikke sikkert den vil klare å drive en 55W pære skikkelig. Kan hende du nesten mister alt lys hvis du f.eks. står på tomgang.

Bytta fra 25W til en 55W/60W H4-pære på min gamle Yamaha DTR (som også har lyset rett på motoren/generatoren). Fikk bedre lys totalt men måtte ofte ruse litt hvis jeg stod stille for å få ordentlig lys. Pæra fikk jeg til å passe ved å bruke egne fjører til å holde den på plass med. Strømsokkelen til pæra kjøpte jeg på Biltema.

Skrevet (endret)

Tja, sånn som det er nå så er tomgangen på 1500 rpm oftest, da blinker lysene litt, men hvis hvis den står på 2000 rpm på tomgang, og jeg slår på lysene, så mister den ca. 500 rpm.

Er 3 pærer på mopeden. 2 til nærlys og 1 til fjernlys.

Endret av Daniel_91
Skrevet

Hva slags pærer? H1?

Virka rart med to til nærlys. Sikker på at en av de ikke er parklys?

Og hvis lyset blir svakere nå på tomgang så vil det bli enda svakere med sterkere pære.

Skrevet (endret)

Tror det er H1, er ikke sikker, ligner litt, er litt tynne. Har en sånn tynn grå tupp på seg.

Tja, de lyser ikke akkurat svakt på tomgang, men når man kjører vanlig, så vil vel selv 55w pærene yte sitt maksimale? Eller?

edit: Nei, det er 2 nærlys som er fullt opplyste. Når det er parklys så er det fjernlys som lyser, bare at den lyser svakere da.

Endret av Daniel_91
Skrevet (endret)

Er det mulig å se hva slags pære dette er?

Er det forskjell på den som er oppe og nede eller ser det bare sånn ut? :hmm:

Men virker ikke som om det er så enkelt å komme til.

28wp2ip.jpg

Endret av Daniel_91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...