Gå til innhold

Valgets kvaler (Nikon D300 VS Olympus E-3)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da har jeg, etter mange ukers synsing fram og tilbake på nett, lest utallige tester, vært i butikken utallige ganger og testet kamerahus, og masse tenking, kommet fram til to alternativer jeg vurderer og kjøpe inn. Begge alternativene blir kjøpt fra USA (Cameta Camera) ene og alene pga. at jeg sparer 5000-7000kr på det.

Mine to kit-alternativer:

Olympus E-3 inkl. Zuiko Digital ED 12-60mm SWD f2.8/4.0 objektiv + følgende ekstrautstyr:

- Transcend 4GB 133x High Speed CompactFlash™ Card

- BLM-1 Lithium-Ion Battery Pack

- USB 2.0 High Speed CompactFlash™ Card Reader

- Deluxe SLR Pro Camera Case

- Memory Card Storage Wallet

- Digital Image Recovery Software

- Microfiber Cleaning Cloth

- 1-Year Subscription to PCPhoto Magazine

- 50 Free High Quality Prints from Clark Color Labs

- 1 års internasjonal Olympus garanti på kamerahus og objektiv

Pris: $2,299.95 (ca. 15500 inkl. frakt/mva/toll).

Nikon D300 inkl. Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6 G AF-S VR DX objektiv + følgende ekstrautstyr:

- Nikon MB-D10 Multi-Power Battery Pack

- Nikon EN-EL3e Li-Ion Battery Pack

Pris: $2,299.95 (ca. 15500 inkl. frakt/mva/toll).

Jeg er hovedsakelig mest fristet av Olympus pakken. Zuiko 12-60mm objektivet frister meg veldig mye, da det har fått skryt overalt for sin byggekvalitet (vanntett osv.) og optiske kvalitet. I tillegg har det perfekt brennvidde område for mitt bruk (24-120mm). Her får jeg også et vanntett kamera som jeg bare kan bruke når og hvor som helst, uten og nøle samt og være redd for at kamera/utstyr skal ta skade i dårlig vær. Dessuten kan jeg se for meg at flip-skjermen kan komme til god nytte for og fange bilder i "rare" vinkler. Minuset med dette kameraet er vel at det har dårligere støyegenskaper enn Nikon D300, mindre megapixler, er tregere (6fps mot 5fps) og har ifølge CIPA standarden omtrent 40% dårligere batterikapasitet (Olympus 610, Nikon 1000). Jeg får også et 5-stops innebygd stabiliseringssystem i huset, noe som jeg er på som positivt framfor og ha det i objektiv. Olympus har fått litt dårlig på ergonomi (mange knapper, uoversiktelig meny system) dog...

Nikon D300 frister også, da det er Nikon, trossalt, og har 51 AF punkter, bedre støyegenskaper, flere megapiksler, bedre batterikapasitet. Det er værbestandig, men man kan ikke ta bilder i regn som man kan med Olympus'et. 18-200MM VR objektivet gir jo en "alt-i-en" løsning, men dog sikkert med dårligere optisk kvalitet på bildene enn med 12-60mm Zuiko objektivet. 3 tommers skjerm med liveview er jo fint, men man kan ikke bruke liveview til og ta bilder i rare vinkler som med Olympus, og da ser jeg egentlig ikke poenget med LiveView i utgangspunktet...

Jeg er mer fristet av Olympus pakken... Samme pris trossalt, mer for pengene føler jeg. Men samtidig er jeg ukjent med Olympus. Nikon (og Canon for den del) er jo kjent for god kvalitet tvers gjennom, både byggemessig og bildekvalitets messig. Jeg vil ha et bra allround kamera som jeg kan BRUKE når jeg vil og hvor jeg vil, uten og tenke på og være redd for kamera og utstyr. Jeg kommer til og ta bilder både av aktiviteter (hundeshow, agility, lydighet, hesteshow, osv), noe innendørs, mye natur og landskap, også gjerne litt nattbilder (men ikke primær fokus). Både på sommer, vinter, vår og høst. Jeg vil ha muligheten til og ha med meg kameraet "overalt" om jeg så skal på en fuktig fjelltur eller en tur i Sahara.

Hva anbefaler folket? Lik pris, trossalt. Pro's and Cons! List de gjerne opp! Og innebærer FourThirds sitt aspekt ratio (4:3) noen problemer VS det mer normale 3:2 aspekt ratioet?

Jeg må bestemme meg til i morgen ettermiddag, så her er det bare og komme med mest mulig meninger!

Endret av bidz
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår godt alternativa du trekkjer opp og at det er litt valgets kval. Er sjølv Olympus-brukar med E-1, men ville sett grundig på D300 om eg skulle oppgradert no.

Optikken er Olympus sitt kanskje sterkaste salsargument, og som gjer at eg sannsynlegvis kjem til å forbli i Oly-leiren lenge. Med to vèrtette og lyssterke objektiv, 12-60mm f.2,8-4 og 50-200mm f.2,8-3,5, dekkjer du alt frå rimeleg god vidvinkel til rimeleg god tele.

E-3 er kraftig forbetra frå E-1 når det gjeld støy. Om det framleis ikkje er godt nok, kan Noiseware og liknande tre støttande til. Som oftast klarer eg meg fint opp til ISO 400 med E-1, og Noiseware hjelper til med å få brukbare bilete frå ISO 800. Kor ofte tar du bilete på ISO 800 og høgare?

Eg ville vurdert å kjøpe batterigrepet til E-3. Gir lengre batterilevetid og betre grep. Grepet er ikkje så bra bygd som det til E-1, men skal vere like bra mot vèr og vind. Elles er menysystemet noko av det mest oversiktlege eg har sett, men dette er som alt anna subjektivt.

Skrevet

18-200 er ikke noen god match til D300, se på AF-S DX 16-85 mm istedet. Husk at et D40 med gode objektiver vil ta bedre bilder enn et D300 med et middels objektiv. 18-200 er heller ikke værtett så da har du ingen fordeler med et værtett hus.

Med de pakkene du har satt opp så ville jeg gått for Olympus, i hovedsak på grunn av objektivet. Mesteparten av ekstrautstyret er verdt null og niks fra e-bay.

Skrevet (endret)
Optikken er Olympus sitt kanskje sterkaste salsargument, og som gjer at eg sannsynlegvis kjem til å forbli i Oly-leiren lenge. Med to vèrtette og lyssterke objektiv, 12-60mm f.2,8-4 og 50-200mm f.2,8-3,5, dekkjer du alt frå rimeleg god vidvinkel til rimeleg god tele.

Ja, det er hovedsakelig optikken som drar meg til Olympus leiren også. Samt at kameraet er vanntett og at jeg føler at det er et kamera som jeg kan bruke når som helst, om det så striregner eller snør. Dette er en veldig viktig detalj for meg, da det alltids dukker opp masse "kodak moments" når det er dårlig værforhold. Og det er akkurat de objektivene du nevner jeg sikler etter. Tenkte etterhvert på Zuiko 50-200mm f2.8/3,5 SWM og eventuelt et Makro objektiv i tillegg. Da er jeg fullt dekket.

E-3 er kraftig forbetra frå E-1 når det gjeld støy. Om det framleis ikkje er godt nok, kan Noiseware og liknande tre støttande til. Som oftast klarer eg meg fint opp til ISO 400 med E-1, og Noiseware hjelper til med å få brukbare bilete frå ISO 800. Kor ofte tar du bilete på ISO 800 og høgare?

Ja, etterbehandling fungerer jo fint, men det er jo også en fordel og unngå mest mulig støy i utgangspunktet. Etter det jeg har lest i mange reviews av E-3 derimot så har det litt dårlige støyegenskaper, men; det beholder veldig mye detaljer, så man kan fint etterbehandle bildene og fjerne støy, og samtidig beholde veldig mange detaljer. En del andre kamera som har bedre støyegenskaper har gjerne færre detaljer og skarphet ved høy ISO/dårlige lysforhold, og tapte detaljer kan man ikke gjenvinne via etterbehandling trossalt. Og for og være helt ærlig så tar jeg veldig sjeldent bilder med så høy ISO i utgangspunktet.

Eg ville vurdert å kjøpe batterigrepet til E-3. Gir lengre batterilevetid og betre grep. Grepet er ikkje så bra bygd som det til E-1, men skal vere like bra mot vèr og vind. Elles er menysystemet noko av det mest oversiktlege eg har sett, men dette er som alt anna subjektivt.

Batterigrepet frister, men det får bli et kjøp jeg gjør senere. Det blir dyrt nok som det er :) Dessuten følger det med ekstra batteri og lader. Jeg har ikke fått prøvd E-3 med batterigrep på enda, kun uten, og hadde veldig godt grep uten batterigrepet.

Endret av bidz
Skrevet

Olympus E3 er jo en drøm, deilig å kunne stå ute i regn vær og alt med dette kamra. Ta en mugge vann og vaske det....

:) Knall kamra ikke tvil.

Skrevet

Vil bemerke at E-3 ikke er vanntett, det er derimot veldig godt værtettet. Hva betyr det i praksis? Det betyr at Olympus på sine PR-arrangement ikke har noe i mot å helle vann på kameraet mens de tar bilder (og dermed går god for at det ikke er noe problem), og det betyr at du aldri trenger å tenke noe spesielt over bildetagning i uvær.

Men jeg vil ikke anbefale å tømme en bøtte vann over det. :) Det kan gå bra, men det er nok å ta litt for store sjanser. :)

Ellers bør du også være klar over at D300 faktisk kan ta 8 bilder i sekundet, ikke bare 6.

Dersom værtetting er viktig for deg velger du E-3. Dersom god ytelse på veldig høy ISO er viktig for deg, da velger du D300. Det samme gjelder om du må ha 8bps.

Ellers er faktisk ikke forskjellene spesielt merkbare. :)

Skrevet
Vil bemerke at E-3 ikke er vanntett, det er derimot veldig godt værtettet. Hva betyr det i praksis? Det betyr at Olympus på sine PR-arrangement ikke har noe i mot å helle vann på kameraet mens de tar bilder (og dermed går god for at det ikke er noe problem), og det betyr at du aldri trenger å tenke noe spesielt over bildetagning i uvær.

Men jeg vil ikke anbefale å tømme en bøtte vann over det. :) Det kan gå bra, men det er nok å ta litt for store sjanser. :)

Ellers bør du også være klar over at D300 faktisk kan ta 8 bilder i sekundet, ikke bare 6.

Dersom værtetting er viktig for deg velger du E-3. Dersom god ytelse på veldig høy ISO er viktig for deg, da velger du D300. Det samme gjelder om du må ha 8bps.

Ellers er faktisk ikke forskjellene spesielt merkbare. :)

8bps er vel kun med batterigrepet? I tillegg er vel det 18-200 nikkor objektivet betydelig dårligere enn Zuiko 12-60mm objektivet såvidt jeg har forstått det. Jeg kommer nok ikke til og ta bilder i kun uvær. Men og vite at man kan gjøre det uten fare for verken kamera eller objektiv er en stor frihet som jeg vektlegger. Jeg tar mange bilder utendørs på stevner, og været er gjerne ustabilt her i Trondheim. Og da er det en befrielse og bare kunne fortsette og knipse bilder om regnet kommer uten og være livredd for utstyret. Så får de med utette kamera pakke bort sakene sine og gå glipp av mange flotte bilder.

Skrevet
Og da er det en befrielse og bare kunne fortsette og knipse bilder om regnet kommer uten og være livredd for utstyret. Så får de med utette kamera pakke bort sakene sine og gå glipp av mange flotte bilder.

Jepp, opplevde dette sist på safari i vinter. Stod ute i silregn med E-1 + 50-200mm, medan CaNikon-folka i nabobilen satt inne med kamera på fanget. Stod eg litt lenger enn eg trengte? Mja, kanskje...

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det regelmessig, men jeg er villig til å vedde på at dersom værtetningen ikke er skadet, så vil det gå helt fint.

Da vi testet E-3 holdt vi det under springen mens vi tok bilde og fyrte blitsen. Vi har aldri før gitt noe som helst fem stjerner for byggekvalitet, men Olympus E-3 fortjente det og er hittil eneste som har fått den karakteren for noe som helst.

Skrevet

For meg ville valget være enkelt. Olympus E-3 med 12-60mm. Men jeg ville gått for SanDisk minnekort istedet for Transcend.

Hvorfor? 4:3 bildeformat, genial optikk, værtetthet og stor søker.

Spe på med en Zuiko 50-200mm og 50mm Macro og du er dekket for de fleste foto-oppgaver.

Tom

Skrevet
Jeg ville ikke gjort det regelmessig, men jeg er villig til å vedde på at dersom værtetningen ikke er skadet, så vil det gå helt fint.

Mente selvfølgelig å slippe et E-3 ned i en bøtte. Altså, fylle en bøtte med vann og dyppe kameraet nedi. Det ville jeg ikke gjort. At kameraet tåler en bøtte med vann over seg derimot - den er grei. :)

Det sagt - jeg leste nettopp om et E-3 som noen mistet i en elv. Det overlevde, men noe vann kom inn. Etter å ha latt det tørke uten objektiv i noen timer var alt bra.

Galningen tok faktisk opp kameraet, oppfattet at det enda fungerte, holdt det under vann en gang til og tok et bilde.

For meg ville valget være enkelt. Olympus E-3 med 12-60mm. Men jeg ville gått for SanDisk minnekort istedet for Transcend.

Spe på med en Zuiko 50-200mm og 50mm Macro og du er dekket for de fleste foto-oppgaver.

Tom

QFT.

Kunne ikke vært mer enig.

Skrevet

Tom

Jepp, det er dette jeg i grunnen har planlagt selv, og nå har bestemt meg for og velge.

Grunnen til Transcend 133x 4gb CF-kort er at dette følger med "gratis" i pakka. Skal ha et 4/8GB Lexar 300x eller SanDisk Ultra IV kort som jeg bare kjøper her i Norge.

Skrevet
Grunnen til Transcend 133x 4gb CF-kort er at dette følger med "gratis" i pakka. Skal ha et 4/8GB Lexar 300x eller SanDisk Ultra IV kort som jeg bare kjøper her i Norge.
Bare vær klar over at det er mindre å spare enn du antyder i førsteposten. E-3 med 12-60 koster under 18k i Norge, og det er mye enklere å forholde seg til garanti og reklamasjoner i Norge enn det er over Atlanteren...
Skrevet (endret)
Bare vær klar over at det er mindre å spare enn du antyder i førsteposten. E-3 med 12-60 koster under 18k i Norge, og det er mye enklere å forholde seg til garanti og reklamasjoner i Norge enn det er over Atlanteren...

Nja. sparer uansett 3000-4000. Og får med bag og ekstra batteri, batterilader, usb-kortleser og minnekort jeg kan selge til et par hundrelapper. Dette får en ikke med her i Norge. Jeg synes den DSLR Pro Bag'en som følger med virket veldig kurant, og vil fungere helt perfekt sammen med en vanlig snutebag.

Olympus har internasjonal garanti på kamera og objektiv, dvs. om jeg kjøper fra USA så er det ikke noe problem og få reparert ting på garantien her i Norge. Dog mister jeg reklamasjonsretten... Men er den verdt 4000kr? For min del synes jeg ikke det, da jeg har 1000kr i egenandel på innboforsikring + reiseforsikring, så om noe skulle skje så er det bare og benytte den...

Sånn sett ser jeg ingenting negativt i og handle fra USA. Med Express-Mail har jeg forsendelsen iløpet av 4-7 dager.

Endret av bidz
Skrevet (endret)

Det er to meget gode kameraer du vurderer der. Selv, er jeg "Olympus gutt", men jeg vurderte Nikon D300 også når jeg skulle kjøpe..., men valget falt på E-3 ... og jeg bare elsker det.

Der var det sagt.

Det er på ingen måte tregt. Det er solid og godt. ... og ja, jeg har skyllt av det under vasken (bruker det sammen med 14-54mm). Støyen er helt brukbar over 800 også vil jeg påstå. Selvfølgelig begynner det å bli mer synlig da, men ISO-1600 er også brukbart i mine øyne. Stabilisatoren fungerer fint og søkeren er ENORM sammenlignet med et hvilken som helst annet 4/3 kamera. Den oppfattes større enn Canon's 40D.

Lykke til uansett hvilket du velger; Begge er utrolig gode!

Endret av kiskogl
Skrevet

Tom

Jepp, det er dette jeg i grunnen har planlagt selv, og nå har bestemt meg for og velge.

For min del er jeg i ferd med å kjøpe D300 m/16-85, men jeg har ingen problemer med å skjønne og støtte valget av E-3. Hvis en ønsker å ha optimal høy-ISO, ha tilgang til både APS-C og fullformat, og bruke mange ulike objektiver (med et stort bruktmarked), så kan Nikon være tingen. Men med de tre nevnte objektivene, evt spedd på med en vidvinkel, har du virkelig alt du trenger - lenge! Særlig 50/2.0-macro/portrettobjektivet synes jeg er genialt :-)

Skrevet (endret)

Bare for å gjøre en ting klart. Du trenger ikke å holde deg inne på regnværsdager om du velger D300.

Jeg har selv vært ute i tungt regn mange ganger med min D200 og har hatt kameraet dryppende vått på flere tidspunkt uten andre problemer enn litt kalkrester i blitsskoen (burde finne et deksel til den).

Jeg skyller det ikke i vasken eller dypper det i bøtter, men til vanlig bruk holder det fint.

Jeg vil tro D300 er minst like god. Spesielt ettersom huset er så godt som identisk.

Det er ikke dermed sagt at D300 nødvendigvis er det beste valget for deg, men regn skal det i hvert fall tåle :)

Endret av ovrebekk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...