Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nytt kabeltv i huset- hvordan fungerer det?


Anbefalte innlegg

Har seg slik at Canal digital har kommet med noe greier som vi sa ja til. Det innbar internett, digital tv og noe mer sjafs som en gratis HD dekoder etc.

 

Men så skal internetten komme ut av samme boks som tv signalene og radio signalene. Vi måtte da grave inn en ny kabel fra gata og inn til huset- fordi huset er litt eldre og har ikke denne kablen som det tydlighvis kan gå internett/tv/ radio i.

 

Da måtte vi samtidig bytte ut hele kabeltv nettverket hjemme. Og boksen ser ut som på bilde nedenunder. Men hvordan skal må få internett ut av den øverste kontakta der egentlig?

post-106207-1209838573_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må ha ett kabelmodem fra kanal digital som kobles til via koaksial kabel til den øverste. cabel tuner for tv kobles til via vanlig antenne kabel. osv.

Så man må ha en slik før hver pc?

Altså for hver av de hvite boksene(se bilde jeg la i forrige post) jeg har planer om å ta ut internett av- må jeg ha en slik kabelmodem sak på?

link til en slik?

Lenke til kommentar

Jeg viste det! :angry:

I boretslaget her jeg bor kjører de digitalTV og breiband på NX mini og påstår at de får 6Gbit overført på den kabelen.

Det med de spinkle kablene blei tatt opp med de hvor teknisk avdeling påsto at det var ikke noe problem.

Men det er vel forskjell på å ha et helt boretslag som hunde og en enkeltkunder.

 

Om dere skal ha digital TV på alle TVene i huset må dere ha en digitaldekoder pr. TV, alternativet er å distribuere analogt signal fra dekoderen og ut på det eksisterende anlegget i huset. slik at dere kan benytte dere av det analoge signalet Canal Digital fortsatt distribuerer.

 

Har du brevet der CD forteller om at dere måtte ha ny kabelinn til huset?

Hadde vært greit å hatt i arkivet til senere som bevis på forskjelsbehandlingen av kundene deres.

Signalet gjør i hvertfal ikke forskjell på kundene.

Om du vil så kan du sende brevet på PM.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Du trenger kun et modem, og kan dele derfra igjen med trådløs, switch osv, akkurat som ved et modem du kobler til telefonlinja, bortsett fra at du nå bruker kabel tv.

 

Jeg antar Canal digital leverer et modem siden du kjøpte det fra dem?

Ok. Så det blir nesten som før- nå har vi jo en liten ISDN boks- deretter går den med sånn tynn telefonkabel til modemet- speedtouch 510- derfra til router og deler til pcene. Nå blir det heller bare fra den kabeltv boksen- til modem- router?

 

Fordeler/ulemper med dette nye greine?

 

Han canal digital karen sa at den nye kablen skulle klare 100mb lett. Men det blir jo ikke tilgjengelig med det første- skulle stige gradhvis.

 

Jeg viste det! :angry:

I boretslaget her jeg bor kjører de digitalTV og breiband på NX mini og påstår at de får 6Gbit overført på den kabelen.

Det med de spinkle kablene blei tatt opp med de hvor teknisk avdeling påsto at det var ikke noe problem.

Men det er vel forskjell på å ha et helt boretslag som hunde og en enkeltkunder.

 

Om dere skal ha digital TV på alle TVene i huset må dere ha en digitaldekoder pr. TV, alternativet er å distribuere analogt signal fra dekoderen og ut på det eksisterende anlegget i huset. slik at dere kan benytte dere av det analoge signalet Canal Digital fortsatt distribuerer.

 

Har du brevet der CD forteller om at dere måtte ha ny kabelinn til huset?

Hadde vært greit å hatt i arkivet til senere som bevis på forskjelsbehandlingen av kundene deres.

Signalet gjør i hvertfal ikke forskjell på kundene.

Om du vil så kan du sende brevet på PM.

Skal se hva jeg finner.

 

Hele gata her har jo fått oppgradert til en ny kabel. Og virker omtrent som vi er tvunget til å ta dette ibruk. Måtte ikke skrive under på noe som helst- bare begynnte å grave kablen opp til tomta vår- og der stakk den opp av bakken helt til jeg gravde den helt fram til huset den uka som var.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Get er ikke stort bedre kan jeg love deg ! De kom med en påstand om at vi MÅTTE bytte kabelen i nettet for å beholde TV-signalene fra en eller annen dato. Til gjengjeld ville få tilgang til telefon, internett og HD-signaler + at den kabelen de legger på tomta - ja den vat VÅR til odel og eie !! Tusen f.... meg takk, men hva i hel.... skal jeg med den ? Grave den opp og selge den ? IDIOTER !

 

Huseier på 92 år ville jo ikke riskiere å miste TV`en sin, og følte seg presse til å si ja (til tross for en utgift på ca 3600,-) Instalatørene var en gjeng med inkompetent lurvebøtter, og når jeg kom hjem så brukte jeg minst 45 min. på å vaske og rydde etter de. Gamle antennebokser, kabelstumper sagflis, jord og dritt på parketten og flere stifter lå strødd på stuegulvet. Ikke nok med det, men de har pokker meg benyttet FEIL KABEL (jeg jobbet i ELFA når GET kjøpte inn disse fra oss, så jeg VET at det ikke skal være den hvite tynne driten de har brukt på (svart tømmervegg). De har også fliset opp godt rundt på tømmerstokken der de har entret veggen utenifra.

 

Her er bilder for de som er intr.

 

post-14754-1212625788_thumb.jpg

 

post-14754-1212625842_thumb.jpg

 

post-14754-1212625899_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå synesjeg vi skal ta det litt med ro her.

Joda det ser grelt ut med hvit kabel utendørs på sort vegg, de gjorde også noen feil som ikke var bra men tatt i betraktning at det på bildene ikke er noe rett hjørne å følge så er det ingenting å utsette på selve kabelsprikringen.

Laftahus er et sant helvete å spikre kabel på.

De har heller ikke brukt stiftepistol men plastklips som man skal bruke på coaxkabel.

Stifter vil presse sammen dielektrikumet i kabelen litt og dempe signalet for hver stift.

At ytterveggen blei litt oppfliset der kabelen kommer ut skyldes ganske enkelt at de boret fra innsiden og da flises treverket lett opp der man kommer ut, og dette skjer ekstra lett om de har litt sløv borr.

De kunns selvsagt ha forsøkt seg på å skråbore enda mere fra innsiden for å havne enda lengere ned på veggen men har de ikke erfaring i dette så er ikke det så lett å beregne vinkelen som skal til for å komme ut rett.

Ser jo alikavel ut som det ene hullet er fra gemmelt av.

Det som kunne vært gjort annerledes her er å benyttet sort kabel utendørs, ryddet opp etter seg og kuttet rett kabel i stolpen.

Resten er gjort så bra som mulig etter forutsetningene på stedet slik jeg ser det.

Rett skal være rett.

Lenke til kommentar

Det er ikke fargen som er det mest irriterende (det kan jo et strøk beis fikse, he-he ;) ), men det faktum at de har brukt en feil type kabel av vesentlig dårligere kvalitet, i tillegg til at de slurvet og lagde merker i tregulvet (som er originalt fra da huset ble bygget, og ikke bare-bare å fikse, dessverre).

 

Feil kan alle gjøre og det er tilgivelig, men slurv er det verste jeg vet !

 

Hører også med til historien at jeg har ringt de noen ganger etter at de hadde vært her for å høre hvilket synspunkt de har på saken, men de har ikke ringt tilbake.

Endret av fredster
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Enig i at dette er slurv og hastverksarbeid. Å gjøre det på den måten er det samme som å be huseier gjøre det opp igjen. Selvfølgelig har montørene sitt på det rene ved å gjøre et minimum av hva som er nødvendig og gjemmer seg bak at kunde ikke har krav på optimal service på slike mer eller mindre påtvugne "krav".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...