iMacKenna Skrevet 2. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2008 Håper tittelen beskriver hva jeg vil fram til. Jeg har alle disse programmene til Mac + Photomatix Pro. Jeg har en Pentax K10D og bruker RAW+jpeg. Hva er best å bruke av disse programmene og når? Jeg tenkte at jpeg filene kan importeres rett til iphoto. RAW filene kan overføres til Aperture og deretter til iphoto. Hvis jpeg filene trenger mer behandling---> Elements. Noen med gode forslag? Og hva er best av PEF og DNG RAW format? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 3. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2008 Jeg ville ha brukt Aperture til det meste. Dersom bildene trenger selektiv redigering ville jeg ha brukt PSE. Etter min mening er Iphoto overflødig når du har Aperture. Aperture 2.1 har nå fått verktøy til noe selektiv redigering. Jeg ville sagt at DNG var det beste da det er mindre proprietært enn PEF, men dette finnes det mange (og sterke) meninger om. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) Synd jeg nettopp har kjøpt PSE 6 og 2 bøker om PSE 6 fra amazon Må vell oppgradere Aperture til den nyeste, min er av eldre dato. Skal bruke iphoto til å lage fotobøker etc. Vet ikke om Aperture har den muligheten? Men det er jo bare å exportere fra Aperture til iphoto. Bruker DNG. Fant ut at det var best. Endret 3. mai 2008 av dill-hole Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 3. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2008 Bruker DNG selv, klart mest anvendelig. Mener å ha lest at en kan lage fotobøker fra Aperture også. Aperture+PSE6 er en glimrende kombinasjon. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. mai 2008 Takker for hjelp. Har ordnet med nyeste Aperture. 2.1 trur jeg. Må sjekke bruksanvisningen på 702 sider Lenke til kommentar
SRD Skrevet 4. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2008 Takker for hjelp. Har ordnet med nyeste Aperture. 2.1 trur jeg. Må sjekke bruksanvisningen på 702 sider Går fint an å lage fotobøker med Aperture også Og så kan du spare deg de 702 sidene og heller se på disse videoene Link Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 4. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2008 I tillegg til Apple sine tutorisls finnes flere andre på nett (google). Lynda.com anbefales, de har et månedsabonnement på ca 150 kroner hvor du har fritt tilgang til alle deres opplæringsvideoer, bla Aperture. Du kan deretter melde deg ut etter en mnd, jeg gjorde dette tidl når Lightroom kom ut og lærte masse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå