Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke spilt av Blue Ray/HD DVD


Anbefalte innlegg

Topic skulle si det meste!

 

Det er ingen problemer med CD og DVD, men har problemer med å få avspilt HD formatene.

 

Har prøvd med både WinDVD 8 (som fulgte med drevet) og Nero 8 med Blue Ray/HD DVD Video plug-in. Resultatet er det samme. Når jeg klikker på stasjonen med en Blue Ray eller HD DVD disk i, får jeg følgende melding:

"Windows kan ikke lese fra denne disken. Disken er kanskje skadet, eller så bruker den et format som ikke er støttet av windows."

 

Har kjørt programmet "CyberLink BD/HD Advisor" og den finner ingen programvarespiller, til tross for at både WinDVD 8 og Nero 8 med riktige plug-ins skal støtte disse formatene. Drevet og de øvrige PC komponentene blir godkjent for BD/HD avspilling.

 

Jeg har en sterk mistanke om at dette har noe med software/konfigurasjon å gjøre.

Noen som har noen ideér om hvor jeg skal begynne?

 

Kjører forøvrig på Windows XP sp2.

 

Dette er drevet:

https://prisguiden.no/product.php?productId=90090

 

Hovedkort:

https://prisguiden.no/product.php?productId=89597

 

 

janvisc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har koblet til TVen via HDMI? Om du skal spille av BD/HD-DVD må du det pga HDCP...

 

Regner også med at du har skjermkort med HDCP?

 

Har HDCP på skjermkort, receiver og LCD TV og alt går igjennom HDMI kabler.

 

Laster ned en Trial versjon av Power DVD Ultra for å se om det er Nero 8 det er noe i veien med.

Lenke til kommentar

Da har det ordnet seg!

 

Svaret lå engentlig i første responsen fra "Saint123", men det tok litt tid før jeg skjønte at trial versjonen til Power DVD Utra som jeg lastet ned, kun hadde muligheten til å avspille vanlig DVD. Ble derfor litt ekstra knoting.

 

Installerte ned fullversjonen Cyberlink´s Power DVD Ultra Deluxe 7, og både HD-DVD og Blue Ray fungerer nå knirkefritt!

 

Noe som er greit å være klar over er at både WinDVD8 pakka som fulgte med drevet, og Nero 8 med Blue Ray/HD-DVD Video plugin, kun ser ut til å fungere med hjemmevideoer som man selv har redigert og brent ut i disse formatene, IKKE med komersielle HD filmer som er kjøpt over disk. Dette har selfølgelig ikke Nero tatt seg bryderiet med å nevne noen steder!

 

Prøvde også med Any DVD-HD, men fant ut at det er bare et program (et bra et sådan) som ligger i bakgrunnen og fjerner menyer, knekker kopisperrer, HDCP, osv. Denne er ment til å jobbe i samvirke med f.eks program som Cyberlinks Power DVD.

 

Om man ønsker å se på HD-DVD/Blue Ray som man har kjøpt i butikken, så er det tydeligvis ikke all programvare som lokker med HD-DVD og Blue Ray logo som er like anvendelig i praksis.

 

Takker for svar!

 

Nå skal jeg kose meg med en god film, i HD!

 

janvisc

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Dette var bra lesing.

 

Jeg bruker power-dvd.

 

Jeg har samme problemet, og får tilbakemelding fra BR/HDDVD advisor at det er driverene til skjermkortet som er problemet. (jeg har koblet opp med vga, men denne lyser grønt på advisor)

 

Og jeg når jeg putter i skiva (br eller hddvd) så får jeg beskjed om at jeg ikke kan spille av filmen og ikke at den er uleselig.

 

Kan det våre at det er pga vga tilkoblingen, selv om jeg ikke får beskjed om at dette er et problem?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har et nytt tips i denne saken. Bruk TotalMedia Theatre fra Arcsoft. Da får du integrert BR og HDDVD støtte i WindowsMediaCenter, og det fungerer meget bra! Så slipper man den cyberlink "søpla".... ;) Eneste som er knall med cyberlink er H264 codecen(eller at den sender det til HW-decoding eller hva som skjer), og den er å få løst for WMP. Sjekk cyberlink sine sider.

Endret av Totte-
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kjører forøvrig på Windows XP sp2.

Litt sent, men til info: Windows XP støtter ikke filsystemet (UDF) som benyttes på BD disker. Derfor får man feilmeldingen når man prøver å se på disken med explorer.

 

Vista støtter UDF.

 

PowerDVD fra og med 7.x (x er 3 eller 4, husker ikke) klarer å lese UDF (og BD disker), men

da kun fra PowerDVD programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...