Gå til innhold

Bør det bli ulovlig å prakke kristendom på barn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Det burde da bli ulovelig å prakka Islam, jødedom, hinduisme, humanisme og budisme på barn og.....

Eller er det berre kristendommen du er ute etter?

Lenke til kommentar

Det bør være ulovlig å hjernevaske barn, både med religion og politikk. Hele vårt samfunn baserer seg på at vi er individerer og at alle skal ha lov til å velge.

 

Jeg ser ikke den logiske sammenhengen mellom denne livsstilen og når folk prakker meningene sine på barna. Det er foreldrene og samfunnets jobb å UTDANNE barnet, IKKE å hjernevaske det!

Lenke til kommentar
Staten skal som soleklart utgangspunkt ikke blande seg inn i foreldrenes barneoppdragelse. Det sier seg selv.
Staten griper jo allerede inn ved tilfeller av voldelig/seksuell misbruk av barn. Hvorfor da ikke i tilfeller av særdeles kraftig skremselspropaganda eller psykologisk krigføring? Ved ulovlig utukt av mindreårige er det jo tross alt de langvarige psykologiske arrene som vektlegges, og ikke de fysiske merker som uansett vil forvinne. Ta f.eks. psykologen Jill Mytton, som selv i voksen alder er skremt av bilder av helvete og fortapelse:
(Richard) Dawkins meets the psychologist Jill Mytton who suffered an abusive religious upbringing in the Exclusive Brethren – she now helps to rehabilitate similarly affected children. Mytton explains how, for a child, images of hell fire are in no sense metaphorical, but instead inspire real terror. She portrays her own childhood as one "dominated by fear." When pressed by Dawkins to describe the realities of Hell, Mytton hesitates, explaining that the images of eternal damnation which she absorbed as a child still have the power to affect her now.

Å utsette barn som er i sin mest sårbare periode i livet for slik indoktrinering er etter min mening både usmakelig og uetisk. For å se dette i aksjon (direktelinken befinner seg i videobeskrivelsen), anbefaler jeg følgende YouTube-video:

 

Og å kalle kristelig oppdragelse som "barnemishandling" er forresten usedvanlig tåpelig språkbruk.
Joda, det blir muligens unøyaktig å betegne alle former for kristelig påvirket oppdragelse for direkte mishandlende - graden av negativ og positiv anfektelse ligger nok i en gråsone - men det endog utvilsomt at mangt ondt foregår i påskudd av bibelske tolkninger og fundamentalisme. Og, er det ikke rent teknisk den bokstavelige tolkning som er den mest nøyaktige?

 

Dersom man har mage til det, vil jeg sterkt anbefale å ta en titt på følgende dokumentarfilm om en Jesus Summer Camp i USA. Dette er barnemishandling på sitt verste.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_Camp

 

Men jeg kan medgi at dette er mer av de ekstreme tilfeller. Generelt sett vil jeg tro at å forplikte, enten i skole eller i hjemmeundervisning, at barn blr undervist i komparativ religion - om en saklig (ikke-prekende) underretning av alle trosretningers historie og tro - er tilstrekkelig for å gjøre dem til velunderrettete borgere og forberede dem til å fatte valget selv - lik man blant annet burde (og delvis gjør) med narkotika og rusmidler. Selv om noe kanskje får en til å føle seg vel, betyr det ikke at det er riktig eller bra for en.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Nok et steg i retning av et sekularisert samfunn. Greit nok, men jeg kan ikke erindre noe om "å brenne i helvete" fra barneskolen. Derimot var det vel mer fokus på de 10 bud, etikk osv. Noe jeg tror de færreste har vondt av. I tilnærmet voksen alder er jeg enda ikke blitt troende kristen, men likevel tror jeg på et kristent livssyn. Jeg vil mye heller at mine barn blir introdusert for prinsipper som tilgivelse osv, enn at kristendommen blir redusert til noe gammeldags og utdatert nå som islam tydeligvis er kommet for å bli.

Lenke til kommentar
Utifra hvordan jeg og min klasse ble nærmest tvunget til og lære om Kristendommen i 10 år , så bygde jeg fort opp et hat mot religion

 

Så , ja det burde bli ulovlig

Her også.

På barneskolen fikk vi vite at alt vi lærte om kristendommen var sant..

Makan til bullshit.

Lenke til kommentar
Det bør være ulovlig å hjernevaske barn, både med religion og politikk. Hele vårt samfunn baserer seg på at vi er individerer og at alle skal ha lov til å velge.

 

Jeg ser ikke den logiske sammenhengen mellom denne livsstilen og når folk prakker meningene sine på barna. Det er foreldrene og samfunnets jobb å UTDANNE barnet, IKKE å hjernevaske det!

 

Well said! Religion bør bli ulovlig. Jeg sier ikke at det skal bli ulovlig å tro hva man vil, men å prakke overtro på små barn er mishandling. Punktum.

Lenke til kommentar
I tilnærmet voksen alder er jeg enda ikke blitt troende kristen, men likevel tror jeg på et kristent livssyn. Jeg vil mye heller at mine barn blir introdusert for prinsipper som tilgivelse osv, enn at kristendommen blir redusert til noe gammeldags og utdatert nå som islam tydeligvis er kommet for å bli.

 

Dette er ikke kristne verdier.

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt i et tidligere innlegg på Religion, filosofi og livssyn, så er ikke begrepet helvete noe som er unikt for kristendommen. http://en.wikipedia.org/wiki/Hell Det forekommer stort sett i alle religioner, og har vært en vanlig tanke så lenge mennesker har hatt tanker om et liv etter døden. Så om det skal bli ulovlig å lære barn om kristendom, så må det jo samtidig være ulovlig å lære dem om andre religioner.

 

Er jo heller ikke særlig bedre å si når bestemor eller bestefar dør, så blir den personen puttet nedi et hull i bakken og spist opp av mark og eksisterer ikke lenger. Ting som angår døden er vel ikke enkelt å forklare til barn, uansett om man er religiøs eller ikke.

Lenke til kommentar
Som jeg har sagt i et tidligere innlegg på Religion, filosofi og livssyn, så er ikke begrepet helvete noe som er unikt for kristendommen. http://en.wikipedia.org/wiki/Hell Det forekommer stort sett i alle religioner, og har vært en vanlig tanke så lenge mennesker har hatt tanker om et liv etter døden. Så om det skal bli ulovlig å lære barn om kristendom, så må det jo samtidig være ulovlig å lære dem om andre religioner.

 

Er jo heller ikke særlig bedre å si når bestemor eller bestefar dør, så blir den personen puttet nedi et hull i bakken og spist opp av mark og eksisterer ikke lenger. Ting som angår døden er vel ikke enkelt å forklare til barn, uansett om man er religiøs eller ikke.

 

Selvfølgelig bør det ikke bli ulovlig å lære barn om religioner, men å lære dem at det som står i bøkene er sant.

 

Lær barn sannheten. Bedre å si at bestefar ikke eksisterer lengere enn å si at han er i himmelen fordi han trodde på Jesus, mens alle som ikke delte samme troen blir grillet levende.

Lenke til kommentar
I tilnærmet voksen alder er jeg enda ikke blitt troende kristen, men likevel tror jeg på et kristent livssyn. Jeg vil mye heller at mine barn blir introdusert for prinsipper som tilgivelse osv, enn at kristendommen blir redusert til noe gammeldags og utdatert nå som islam tydeligvis er kommet for å bli.

 

Dette er ikke kristne verdier.

 

 

Hva er da kristne verdier? Du mener at kristendommen ikke forkynner tilgivelse, "snu det andre kinnet til" osv? Var det ikke dette hele jesus-figuren dreide seg om? Tar jeg feil, belær meg. Merk at jeg her ikke tenker på gamle testamentet først og fremst.

 

Selvfølgelig har kristne gjort mye dritt opp gjennom tidene, men hvem har ikke det? Ikke glem at Grunnloven og det norske samfunnet slik vi kjenner(evt kjente) det er tuftet på et kristent livssyn. Likevel tør jeg påstå at vi har et velfungerende samfunn, med alt man måtte ønske av religionsfrihet o.l.

Lenke til kommentar
Som jeg har sagt i et tidligere innlegg på Religion, filosofi og livssyn, så er ikke begrepet helvete noe som er unikt for kristendommen. http://en.wikipedia.org/wiki/Hell Det forekommer stort sett i alle religioner, og har vært en vanlig tanke så lenge mennesker har hatt tanker om et liv etter døden. Så om det skal bli ulovlig å lære barn om kristendom, så må det jo samtidig være ulovlig å lære dem om andre religioner.

 

Er jo heller ikke særlig bedre å si når bestemor eller bestefar dør, så blir den personen puttet nedi et hull i bakken og spist opp av mark og eksisterer ikke lenger. Ting som angår døden er vel ikke enkelt å forklare til barn, uansett om man er religiøs eller ikke.

 

Selvfølgelig bør det ikke bli ulovlig å lære barn om religioner, men å lære dem at det som står i bøkene er sant.

 

Lær barn sannheten. Bedre å si at bestefar ikke eksisterer lengere enn å si at han er i himmelen fordi han trodde på Jesus, mens alle som ikke delte samme troen blir grillet levende.

 

Denne diskusjonen passer nok egentlig bedre på RFL, men nå er det nå engang sånn at hva som skjer etter døden vet bare de døde, enten det ikke er noe og de ikke vet noe, eller det skjer noe og de ikke lenger er levende og kan fortelle om det, så er det altså noe vi levende ikke vet noe om. Så det du kaller sannheten er jo egentlig bare du selv som har en arrogant holdning ovenfor dine egne oppfatninger og prøver å "prakke dette på" alle andre.

 

Dersom barnet mitt noen gang vil spørre hva som skjer med en død person kommer jeg til å si det vet jeg ikke fordi jeg aldri har vært død selv, men forklare hva jeg har hørt om døden og hva jeg tror selv.

Lenke til kommentar

Haha.

 

Pappa har aldri fortalt meg noen ting om religion, men mener jeg bør være kristen fordi det er tradisjonen i familien. Jeg mener all religion er ren overtro.

 

Foreldrene mine har aldri maset meg på søndagsskoler eller noe sånn. Men på søndagsskolene så skal jeg ha hørt av noen kompiser (dog tilbake i barneskolen, 3-5. klasse tror jeg) at helvete var en vond plass og 7 ganger varmere enn en stekeovn.

Pølsevev.

 

Å mase barna til å tro på det, og fortelle dem løgner(?) ikke bør være nødvendig. Men altså, det burde ikke forbys. Barnet vil nok skjønne hva de skal tro på når de blir eldre.

 

Er forøvrig enig med "spareku", også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...