Gå til innhold

Problemer med harddisker - hjelp søkes


Anbefalte innlegg

Jeg har satt sammen en filserver, jeg har

- 2 stk 250 GB disker. En av de har ubuntu 8.04 og den andre skal være en speiling av den første når jeg får ting til å funke

- 5 stk 500 GB Samsung-disker. Planen er å ha disse i RAID-5-array.

- Et Gigabyte P35 hovedkort med 6+2 SATA-porter (to onboard kontrollere)

 

Jeg har dog støtt på noen problemer

- når jeg bygger arrayet i mdadm, så terminerer --create - operasjonen etter noen få minutter, det er estimert at den skal bruke 3-4 timer når den starter. Jeg får kjørt mke2fs, bygd i-nodetabellen men får noen feilmeldinger. Får heller ikke mountet arrayet som er laget som /dev/md0. Så noe er galt.

 

- jeg har konkludert med at (minst) en av diskene er seriøst defekt. Den lager en lyd som en disk definitivt ikke skal lage og hører ut som den sliter seriøst. Jeg har kjørt badblocks med -w på alle diskene for å finne ut om det er noe galt med diskene, og det rapporteres enkelte bad blocks på tre av diskene. Er dette normalt? Og er det egentlig et problem at det er enkelte bad blocks? Kan man egentlig forvente 0 bad blocks på en disk over lang tid?

 

Hvordan finner jeg lettest ut hvilken fysisk disk som er /dev/sda, /dev/sdb osv. Jeg er temmelig sikker på at de ikke kommer i alfabetisk rekkefølge etter hvilken SATA-port de er koblet på. Dette fordi /dev/sda og /dev/sdb er 250-gig-disker og de står på to forskjellige kontrollere. Finnes det noen 100% sikker måte å finne ut hvilken disk en bestemt /dev/sdX er? Det er litt krøkkete å få ut diskene, så vil helst kunne ta ut direkte den som er defekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lastet ned et program fra Samsungs nettsider for å teste disker uavhengig av OS, og det programmet konluderte med at tre av diskene hadde feil og "please contact your dealer". Diskene har ganske like serienummer, så jeg tipper det er en produksjonsfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...