Gå til innhold

Problemer med digitalt bakkenett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har helt siden jeg fikk digitalt bakkenett før jul hatt problemer. Har prøvd med to dekodere, en Sagem og en Grundig. På begge to begynner bildet og hakke i perioder, og enkelte kanaler blir noen ganger helt borte. Akkuratt nå har jeg Grundig boksen og den har fungert fint i en uke eller noe sånn, men har nå begynt å hakke. Jeg har rundt 30 % signalstyrke, noe jeg synes er veldi rart siden jeg har fri sikt til senderen (Kan se den) og er bare noen kilometer i luftlinje. Hadde rundt det samme på Sagem boksen, men her falt signalet ned på 2-3 strek når det var problemer. Har også prøvd å bytte til en krafig antenne uten at det ble noe bedre av det. Hva kan være galt?

 

Alle tips mottas med takk!

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Signalstyrken burde egentlig være over 50-60% for at det skal være "problemfritt".

Hvilken antenne bruker du? Inne eller ute? Med eller uten forsterker?

 

Bruker utendørs antenne, den kraftigeste jeg kunne få tak i for å montere på vegg. Har ikke forsterker, trodde ikke det skulle være nødvendig med så kort avstand og fri sikt til senderen.

Lenke til kommentar
Nei, det høres litt rart ut hvis du kan se senderen.

Prøvd å vri litt på antenna og sett om signalstyrken blir bedre? Evt. så kan du prøve med en forsterker.

 

Har prøvd å snu på antennen uten at det ble noe bedre. Har til og med siktet den inn med kompass direkte mot senderen. Har du noen forsterkere å anbefale? Går ut fra at det er best å kjøpe en forsterker å montere ved antennen?

Lenke til kommentar

Det er rett at det ikkje er noko poeng i å snu antenna feil veg når du har fri sikt.

 

Er du sikker på at den sendaren du ser sender digitalt, og at det er rette sendaren du har søkt opp?

 

Sidan du ser sendaren, tvilar eg på at antenna er problemet. Kor lang kabel har du? Kan kabelen vere dårleg, eller kan det vere dårleg kontakt nokon stad?

Lenke til kommentar
Det er rett at det ikkje er noko poeng i å snu antenna feil veg når du har fri sikt.

 

Er du sikker på at den sendaren du ser sender digitalt, og at det er rette sendaren du har søkt opp?

 

Sidan du ser sendaren, tvilar eg på at antenna er problemet. Kor lang kabel har du? Kan kabelen vere dårleg, eller kan det vere dårleg kontakt nokon stad?

 

Ja, jeg vet at senderen sender digitalt, den aktuelle senderen heter Lom 1, og er hovedsender for sentrum og områdene rundt her.

 

Kabelen vet jeg ikke hvor lang er men er ikke spesielt lang. Skal få tak i ny kabel i morgen og teste, det er jo det eneste jeg ikke har byttet så lurer litt på om det kan være den.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å snu antenna bak fram? Les her:

http://www.ntv.no/modules/module_123/proxy...p;I=302&D=2

 

Nei, dette har jeg ikke prøvd, men det er vel bare om noe blokkerer mellom meg og senderen? Når det er 100 % fri sikt så skal det jo ikke bli noe bedre med refleksjoner?

Så vidt jeg forstod siden jeg linket til, kan det i noen tilfeller bli bedre å stille antennen mot refleksjonen dersom man har en fjellvegg eller murvegg bak den, selv når det er fri sikt til antennen. Men jeg vet ikke, det digitale bakkenettet har ikke åpnet her jeg bor, så jeg har ikke prøvd det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...