Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overføring av via CAT-kabel eller strømkabel?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har endelig fått bestilt oss fiberoptisk nettverk fra vår lokalleverandør Nittedalsnettet,

tok fader meg en stund lengre enn jeg hadde trodd. Planla å gjøre det i februar.

Men nå er altså bestillinga i boks, men det tar dessverre 2-3mnd med utbygging :dontgetit:

Vi blir da totalkunde, ergo får vi homebase-TV over fiber.

Spørsmålet er da, hvordan skal vi overføre dette fra det fiberoptiske modemet til TV-tunerne vi vil ha plassert rundt om i huset?

Ifølge Nittedalsnettet har vi to valg, 1: Bruke CAT-kabler / Ethernet eller via strømkablene vi alt har i huset.

Men hva vil dere si er det "beste" valget?

Er det best og mest stabil overføring via strømnettet eller en ethernet kabel?

Endret av RamGuy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å bruke strømkablene blir selvfølgelig tregest og mest ustabilt, men den enkleste løsningen, med mindre allerede har trukket nettverkskablene. Så det "beste" valget vil nok være nettverkskabler ;)

Skrevet

Er over et år siden jeg prøvde ethernett over strøm. Fungerte greit da, men brukte det kun for overføring av enkle ADSL linjer fra et punkt i et hus til et annet.

Når du får fiber inn og skal distrubuere dette til en eller flere tvdekodere og en eller flere datamaskiner ville jeg gått for å legge opp parkabel. Er mye mere arbeide enn å bruke ethernett over strøm, men man er da garantert hastighet og oppetid om det gjøres skikkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...