Gå til innhold

Hærverk - knuste vinduer - konsekvenser?


zennox

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For å ha det spørsmålet ut av veien, så er jeg 15 år.

 

Natt til lørdag var jeg ute med et par kompiser, rettere bestemt 6. Vi var i den gamle skolegården vår (skolen vår skal rives, og derfor er skolen vår flyttet for øyeblikket) - 3 av kompisene mine kastet noe stein på noen av vinduene på skolen (og de knuste). Videre fortsatte de på en paviljong som ble brukt som klasserom for en 2-3 klasser (2 etg. paviljong).

 

ca 15 vinduer ble knust på paviljongen, og et par på selve bygget.

 

Selv kasta jeg en sten, på et allerede knust vindu, og sett bort ifra det så var jeg "tilskuer".

Politiet møtt opp, og fikk tak i 3 av kompisene mine (de som hadde kasta som værst). Jeg stakk med de 2 andre som dro, men jeg dro tilbake og meldte meg ettersom jeg skjønte at de kom til å få navnet mitt uansett. Vi ble kjørt hjem til foreldre og politiet prata med farsan.

 

I ettertid tenker jeg at paviljongen (=brakke) sannsynligvis ville ha blitt brukt et annet sted, og vinduene kan vel gjenbrukes.

Innser at handlingene både fra min side og de andres at dette var ren idioti og vandalisme.

 

Politiet sier at dette vil bli tatt opp med konfliktrådet, men hvorvidt erstatning skjer, vil gå igjennom skolen ettersom det er skolens eiendom. Er vi samarbeidsvillige og oppfører oss bra skal vi forhåpentligvis få ordna en avtale med skolen.

 

Noen her som vet hva jeg kan vente meg? Prikk på rullebladet? Vil det være noe som kan blande seg inn i forbindelse med det at jeg søker skole til videregående nå?

 

Setter pris på konstruktive svar, og "flaming" kan tas på PM.

 

Her er en artikkel i avisen om hendelsen;

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1070880.ece

(antall vinduer er ukorrekt, og 2 kompiser er ikke "pågrepet" ettersom de stakk.)

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Meg du snakker til nå Eksempel?

 

Eller trådstarter ?

 

Eller noen av de andre?

 

Jeg har hvertfall ikke vært på traffikalt grunnkurs med noe rare folk fra klæbu :p

 

 

Snakket til trådstarter, ettersom han knuste vinduer på Rosenborg skole, noe som ikke ligger så langt unna Klæbu. Og Jeg var der og tok trafikalt grunnkurs for ikke så lenge siden. = )

Lenke til kommentar

Hvis politiet har sagt at saken blir videreført til konfliktsrådet, så er du ferdig med politiet. Så du vil nok verken få en bot, eller prikk på rullebladet. Men du skal ikke se bort ifra at du må være med å erstatte det som er ødelagt. Og så lenge de andre som var med bekrefter din del av historien, så må nok de erstatte mere enn det du må :)

 

I konfliktsrådet så skal begge parter komme til enighet. Du/dere har allerede erklært skyld i at dere har gjort det, så da vil det nok bare bli meglet frem en avtale på at dere skal betale for det dere har ødelagt.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

I konfliktrådet kan du fint komme med dine meninger, og din versjon av saken, du sier du knuste et vindu som allerede var knust, mens de andre knuste 15 vinduer.

Hvis de andre sier at du bare knuste ett vindu, og de resten, vil dere nok komme frem til at du bare skal betale for det ene vinduet, mens de andre personene involvert må ta resten.

 

Men du er jo også "medskyldig" i de andre vinduene, siden du var der og slikt.

Men forliksrådet er langt fra noen rettssak, og mye "friere".

Lenke til kommentar

Og ja - teknisk sett knuste jeg vel to ruter. Trødde et sykkelstativ inn ett (men det var allerede knust da også) og kasta en sten. Så skjønte jeg at det var litt smådumt, så jeg trakk meg tilbake.

 

 

Men paviljongen - er den skolen eller kommunen sin?

Den står jo helt tom akuratt nå, og jeg lurer litt på hva som skjer med den.

 

 

Planen imorgen er å troppe opp til rektor alle mann og beklage, og forklare at vi er villige til å rydde etter oss og at vi gjerne vil "jobbe opp" beløpet det ble lagt skader for.

Lenke til kommentar

Håper jeg slipper prikk ja. Noen som kan gi meg en antydning på hvor stor erstatning jeg kan vente meg? 10k? 5k? 1k?

 

Blir litt småirritert om jeg er nødt til å svi av så mye på noe så latterlig unødvendig :(

 

Edit:

Netopp snakka med konfliktrådet og politiet (ringte selv). De sa jeg sannsynligvis slapp unna prikk på rullebladet, men at jeg sannsynligvis måtte betale ærstatning.

Tror dere jeg må betale et fullt beløp for vinduene, eller bare litt for at det skal "svi"?

Endret av zennox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...