Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

45 Kromosomer og mennesker, hva skjer?


iNeo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har om kromosomer i Naturfag nå, og vet at 47 kromosomer gjør at du får Downssyndrom, men jeg lurer også på hva som skjer hvis du bare har 45?

 

Takker for saklige svar.

 

Du har vel ikke akkurat fått saklige svar til nå så tenkte jeg skulle prøve meg.

 

Hva som skjer er avhenging av hva du mener med 45 kromosomer

 

- Er det snakk om en sammenkobling av to kromosomer slik at antallet går ned men informasjonen er der fortsatt ?

- Er det er voksen individ som "mister" et kromosom ?

- Hvilket kromosomer nr er det snakk om ? Jo høyere nr jo mindre kan konsekvensene være.

 

Regnes kjønnskromosomene, damer har jo ett av X´ene deaktivert.

 

Skal ikke si at damer kjører på 45 kromosomer allerede nå.. Men kanskje du ser effekten der ;) Nei der blei eg og useriøst huff og huff

Lenke til kommentar
Hvor mange kromosomer et vesen innehar er vel strengt tatt ikke spesielt relevant ettersom jeg mener å huske at det finnes små mark og biller som har 1000+ kromosomer.

 

Selvfølgelig er det relevant. Men nå bare ET ekstra kromosom (og det er også et av de minste kromosomene med færrest gener) gir downs syndrom.

 

Det er selvfølgelig mulig å få trisomi av andre kromosomer enn nr 21 men disse er stort sett ikke forenelig med liv. Grunnet til at trisomi 21 aksepteres er nettopp størrelsen.

 

 

Så klart at at hvor mange kromosomer man har spiller en rolle.

 

 

Det som kanskje ikke spille noen rolle er å sammenligne menneske og biller.

Derimot spiller det rolle å sammenligne sjimpanse med mennesket. Utgangskpunktet til både sjimpanse og mennesket var det samme, men vi har 23 par (ikke 24) et resultat av at to av kromosomene til vår stamfar (kromosom 2a og 2b) har slått seg sammen til kromosom 2 hos oss.

Endret av netroM
Lenke til kommentar
Så et program på TV en gang hvor det ble sagt at Sjimpanser har 45 kromosomer, vi "mennesker" 46 og de med Downs 47. Er ikke store forskjellen som skal til.

 

Har virkelig sjimpanser 45 kromosomer ?

Det er andre i tråden som også mener det, men stemmer det ?

Lenke til kommentar
Så et program på TV en gang hvor det ble sagt at Sjimpanser har 45 kromosomer, vi "mennesker" 46 og de med Downs 47. Er ikke store forskjellen som skal til.

 

Har virkelig sjimpanser 45 kromosomer ?

Det er andre i tråden som også mener det, men stemmer det ?

De har 48 (wikipedia). Oddetall antall kromosomer skurrer for min del rimelig mye. Det er såvidt jeg veit forbundet med «ikke levedyktig», både når det gjelder for få og for mange. Primært er det vel i forbindelse med kromosompar 21 og kjønnskromosomene at det i det heltatt er en mulighet for noe levedyktig.

Lenke til kommentar
Hvor mange kromosomer et vesen innehar er vel strengt tatt ikke spesielt relevant ettersom jeg mener å huske at det finnes små mark og biller som har 1000+ kromosomer.

 

Selvfølgelig er det relevant. Men nå bare ET ekstra kromosom (og det er også et av de minste kromosomene med færrest gener) gir downs syndrom.

 

 

Det jeg mente var at du blir ikke mer primitiv av å ha få kromosomer. ;) Derfor er det ikke noen big deal at aper har 45 :)

Lenke til kommentar
XXY har en tendens til å gi voldelige menn.

Du mener nok XYY aka. "supermale"

Det er dessverre ikke sant angående "voldelige tendenser." Men de lider av lavere "IQ"

 

XXY er kleinfelter syndrom. De er sterile og har en IQ under snittet.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det jeg mente var at du blir ikke mer primitiv av å ha få kromosomer. ;) Derfor er det ikke noen big deal at aper har 45

Mennesker har lik genetisk struktur som sjimpansene. Vår Kromosom nummer 2 innholder egentlig "2 kromosoner", som er limt sammen. Dette er også beviset at, mennesker er en direkt-evolusjon fra "Aper"

 

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det jeg mente var at du blir ikke mer primitiv av å ha få kromosomer. ;) Derfor er det ikke noen big deal at aper har 45

Menneske har en lik genetisk struktur som sjimpansene. Vår Kromosom nummer 2 innholder egentlig "2 kromosoner", som er limt sammen. Dette er også det direkte beviset at Mennesker er en direkt-evolusjon fra "Aper"

Ah, potholers made easy serie. Noe av det beste originale på youtube spør du meg. Anbefaler folk å se alle episodene, masse koselige humoristiske innslag her og der som gjør det verdt å se selv om du har kontroll på det meste.

Also, kan noen korrigere folk med at andre primater ikke har 45, men 48 kromosomer. Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...