Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sjansen for MS utmattelses syndrom etter kyssesyke?


Skyline1

Anbefalte innlegg

Jeg hadde kyssesyken for ikke så lenge siden. Har nå gått uten trening i 8-9 uker. Jeg lurer på hvor lenge etter jeg kan trene? Legen sa det var greit å starte i starten av mai, slutten av denne mnd.

 

Men hva er egentlig sjansen for å få MS, utmattelse syndrom hvis man trenger for tidlig?

Noen som vet noe om slikt?

 

 

Takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest at det før ble trodd at noen med Myaligsk Encefalopati fikk utløst denne sykdommen takket være mononukleose (kyssesyken). Altså at man først fikk kyssesyken, så ble ME utløst. Men nyere forskning tyder på at dette ikke stemmer. Dette ble mer eller mindre sakset av wikipedia. Søk på mononukleose.

Lenke til kommentar
Jeg har lest at det før ble trodd at noen med Myaligsk Encefalopati fikk utløst denne sykdommen takket være mononukleose (kyssesyken). Altså at man først fikk kyssesyken, så ble ME utløst. Men nyere forskning tyder på at dette ikke stemmer. Dette ble mer eller mindre sakset av wikipedia. Søk på mononukleose.

 

njaa.. Skeptisk..

 

Har du noen linker fra seriøse kilder ?

 

Kjenner noen som fikk hjernehinnebetennelse for ei stund siden, hun kom seg relativ greit (såg det ut til) men nå viser det seg at hun har klare trekk til ME. Legene tok tester for å se etter tidligere infeksjoner av kyssesyken, noe de også fant. De mener videre at kyssesyken (i kombinasjon med hjernehinnebetennelse) kan være utslagsgivende for ME.

Lenke til kommentar

Hva som utløser ME etter kyssesyken? Har akkurat blitt kvitt den verste sykdomsperioden i kyssesyken (3 ukers helvete, tusen takk), og begynte på jobb igjen i går. Er redd for å ta meg for mye ut på jobben, er ikke interessert i ME. Er det å stå på når jeg er trøtt f.eks som kan gi problemer?

 

Syns egentlig legen min har gitt meg lite informasjon, har ikke fått noen tid når jeg kan trene eller drikke igjen. Men det får jeg kanskje når jeg har blitt erklært frisk igjen?

Lenke til kommentar
Da stemmer det sikkert fremdeles. Det siste fikk jeg fra wiki (det om at de trodde dette før, og at nyere forskning mener det ikke lenger stemmer).

 

Jeg har ikke sett noe seriøst forsking hverken den ene eller den andre veien. Det som noen mener å se (vet ikke hvor godt begrunnet) er at det er en overrepresentasjon av de med ME som nylig har hatt kyssesyken. Beklageligvis har jeg ikke noen link å vise til, men det var det som ble sagt i forbindelse med eksemplet ovenfor.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ei vennine av meg fikk ME etter influensa så det kan komme av andre ting også, men min erfaring er at det ofte kommer etter en infeksjon.

 

Litt OT men siden det blir nevnt av trådstarter ved en feil: Faktisk så øker risikoen for å få MS etter kyssesyke, selv om den fremdeles er lav (ca 2 av 1000). De som aldri har hatt kyssesyken har veldig liten sjans for å få MS.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt kyssesyke, men når jeg hadde det viste jeg ikke at jeg hadde det... Først når jeg kom til legene og de begynte og ta tester fant jeg ut at jeg hadde hatt kyssesyke uten at jeg hadde mærket det ! Nå har jeg ME :( Men jeg er lat og jeg trener aldri og jeg har aldri trent før heller så vet ikke svaret på spørsmålet ditt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...