Gå til innhold

ønsker feedback på lyset i konsertbildene


Anbefalte innlegg

Den bleike armen og taket stjeler absolutt all fokus når jeg ser på bildet enten jeg vil eller ei. Det blir rett og slett for dominerende. Hadde du tatt noen runder i photoshop, ville bildet blitt mye bedre.Du kan lett gjøre taket mørkere, og sikkert også få dempet armen en del. Hadde du ryddet opp i dette, ville sikkert folk fått fokus på andre ting ved bildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neste gang dropper du blits, av 2 grunner:

Blitslys passer ikke så bra til slike bilder, og du klarer tydeligvis ikke å kontrollere den godt nok, for armen mangler fullstendig detaljer.

 

Hvor interesant syns du det taket var? Jeg syns ikke det var særlig pent, hvorfor ha det med?

 

jeg synes taket gjøre hele bilde. neste spørsmål?

 

om du mr verdensmester på 19 år ikkje har skjønt stort med blitz spørsmålet, så er det jo det jeg ønsker feedback på. Jeg ønsker ikkje å la blitzen være, men å lære å bruke den. kom heller med innspill på hvordan du vil bruke den, istede for fjas om å la det være.

 

takk

Lenke til kommentar

17 år, ikke 19, 17år ;) (Verdensmester eller ikke kan vi diskutere)

 

Du kan jo, la oss si, eeh, skru ned styrken?

Evt reflektere den i noe så lyset ikke blir så sterkt. Rett på lys er heller ikke spesielt kult, så om du la oss si holder den med venstrehånda, slik at du kan få litt skygger så er det bedre.

Det står ikke hvilket system du har, så om du ikke har Nikon D70 eller oppover så må du ha noe SU-lignende sak for å fyre trådløs.

 

Om du vil lære å bruke blitsen så kanskje du burde prøve på noe annet motiv?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
17 år, ikke 19, 17år ;) (Verdensmester eller ikke kan vi diskutere)

 

Du kan jo, la oss si, eeh, skru ned styrken?

Evt reflektere den i noe så lyset ikke blir så sterkt. Rett på lys er heller ikke spesielt kult, så om du la oss si holder den med venstrehånda, slik at du kan få litt skygger så er det bedre.

Det står ikke hvilket system du har, så om du ikke har Nikon D70 eller oppover så må du ha noe SU-lignende sak for å fyre trådløs.

 

Om du vil lære å bruke blitsen så kanskje du burde prøve på noe annet motiv?

 

no snakker vi. koffor hisset jeg meg opp? Synes bare svaret var arogant. Nok om det.

 

Styrken har jeg skrudd ned, særlig på bilde nr 2. Jeg synes det var kult. Og endel ab bildene er blitzen kjørt opp i taket, andre er kjørt til sidene, og noen rett på etter tips herfra.

 

Men det jeg nok bør teste, er å frigjøre blitzen. Så følg med videre, for mer blir lagt ut. Og det at folk kun kommenterer småting som hudfarger på armene, sier meg at :

1) man liker ikkje konsertbilder

2) er opptatt av smådetaljer og har kun holdt på med portrett og annet.

(for meg trenger ikkje konsert være perfekt, og det er liv i bildene)

 

god helg, enten du er verdensmester eller ikkje!

Lenke til kommentar

Ok, som en som har vært på scnenen selv en del ganger gjennom årene, kan jeg komme med noen få synspunkter:

 

- Blitz på konsert: FY!

Hvorfor? Fordi det forstyrrer musikerne.

Selv gir jeg pokker i hvordan bildene brukes, men jeg synes skarpe lys midt i øya er sabla forstyrrende når jeg forsøker å konsentrere meg om musikken og samtidig ha kontakt med publikum.

 

- Hvordan få bra bilder uten direkte blitz:

Selv bruker jeg i alle fall softboks om jeg MÅ(!) bruke blitz. Dette gir et mykere lys som bringer frem mer detaljer, og det gjør også at konsertlyset kommer bedre frem i bildet. Om du har mulighet, bør du heller spørre bandet om du kan sette opp lys/blitzer med softboks før konserten begynner.

 

Jeg liker å følge med på lysshowet også, for mange ganger kan du få morsomme resultater med det som eneste lyskilde.

 

50mm F1,4 eller en 35mm F2,8 kan være morsomme leketøy på konserter.

Lenke til kommentar

he he he.

 

Jeg har også spilt på scenen en del ganger, og scenelyset forstyrerer i alle fall meg minst like mye som litt blitz, så det problememt kjøper eg overhode ikkje. Dessuten er de fleste så konentrert at ikkje mange har vært plaget.

 

 

PS. Softbox er vel ikkje det jeg har brukt, men en diffuser. Men du kommer overhode ikkje med feedback på bildene. Tilfeldig?

Lenke til kommentar

Skal ærlig innrømme at jeg som fotograf på konserter ikke bryr meg særlig om de som står på scenen. Litt blitzlys skader neppe noen. Det jeg bryr meg om er bildene - som nesten utelukkende ser ræva ut tatt med blitz.

 

Utfordringen er å benytte seg av lyset som er satt, atmosfæren og stemningen.

Lenke til kommentar
PS. Softbox er vel ikkje det jeg har brukt, men en diffuser.

 

Hva er en softbox hvis den ikke er en diffuser?

 

Men mr aksjetrading. Hva er hvitsen med å poste bildene dine for kritikk hvis du faen ikke bryr deg om kritikken? Kritikk får du nok av, men hver gang så kommer du med finter som " Og det at folk kun kommenterer småting som hudfarger på armene, sier meg at man liker ikkje konsertbilder" osv.

 

Når det kommer til blitzbruk på konsert så er det en kjent sak at man kun bruker det som en definitivt nødløsning og da kun som svak fill. Du som er så optatt av å fange øyeblikk burde vel forstå at hvis man bruker blitz på konsert så skildrer man ikke konserten som den er? Det er jo litt av poenget med konsert foto fange stemningen som er der med lyset og alt.

Lenke til kommentar
PS. Softbox er vel ikkje det jeg har brukt, men en diffuser.

 

Hva er en softbox hvis den ikke er en diffuser?

 

Men mr aksjetrading. Hva er hvitsen med å poste bildene dine for kritikk hvis du faen ikke bryr deg om kritikken? Kritikk får du nok av, men hver gang så kommer du med finter som " Og det at folk kun kommenterer småting som hudfarger på armene, sier meg at man liker ikkje konsertbilder" osv.

 

Når det kommer til blitzbruk på konsert så er det en kjent sak at man kun bruker det som en definitivt nødløsning og da kun som svak fill. Du som er så optatt av å fange øyeblikk burde vel forstå at hvis man bruker blitz på konsert så skildrer man ikke konserten som den er? Det er jo litt av poenget med konsert foto fange stemningen som er der med lyset og alt.

 

poenget var å få feedback på lyset først og fremst. Ikkje så mye annet som jeg fikk. Jeg ba ikkje om å bli fortalt av en 17 åring at blitz er fy, når jeg faktisk ønsker å utforske blitz på konsert, dvs gå mot strømmen!

Lenke til kommentar

haha. Tåpelig...

 

Blits skal ikke brukes på konsert med mindre du har som formål å irritere musikerne eller få dårlige bilder. End of story. Siden jeg er 16 år og ikke tar konsertbilder så skal du kanskje provosere meg også? Jeg ikke peiling på hvor gammel du er, og det bryr meg heller ikke. Men det jeg vet, er at du ikke klarer å ta kritikk. Og om du ikke tåler å få tips fra folk som er yngre enn deg så kanskje du skal tenke deg om før du poster bilder til kritikk?

Lenke til kommentar

Aksje. Før det tar helt av her:

 

Det virker som du i din iver etter tilbakemeldinger glemmer en viktig ting. Hver tilbakemelding du får er en gave. Det du driver med nå, er omtrent som å røske av papiret og kaste innholdet på gulvet.

I tillegg ber du faktisk om mye, du ber oss om å bruke tid på et helt galleri av ganske like bilder. Du ikke bare ber om det, du nærmest forlanger det. Alderen på de som gir gaven har ingen ting med saken å gjøre. Å avvise kritikk på et sånt grunnlag, eller å svare gjør det bedre selv om du kan/tørr, blir for å si det mildt, en ganske umoden reaksjon. Hold på sånn. Så tipper jeg du får få tilbakemeldinger etter en stund.

 

Ellers så har du fått god tilbakemelding på lyset. At armen stjeler for mye oppmerksomhet, dreier seg nettopp om lys. At taket dominerer handler og om lys.

 

Ok. Da har jeg fått det ut :) Da er tiden moden for å forsøke å komme med noe du kan gjøre deg nytte av.

---

 

For å være helt konkret så tror jeg at dette taket egner seg dårlig som reflektor. Det kaster nok for lite lys ned igjen på artistene. Så lyset på armen (beklager, der dukka armen opp igjen ;) ) er nok i hovedsak direkte lys, ikke indirekte. Mulig du bør gjøre noe med det neste gang.

 

Du forteller at du bruker diffuser. Kanskje du heller bør bruke en softbox? En diffuser sprer lyset, mens en softbox gir større overflate på lyskilden. Det siste gir et mykere lys enn en diffuser (som forøvrig også er mindre generende for artister og publikum).

 

Stor lysoverflate, nær objektet, gir mykere lys, enn liten (men intens) lyskilde lenger vekk. Det er derfor at det oftest gir mykere lys når du bouncer det. Fordi lysoverflata blir større. Men du vil og oppleve at blitzen gir direkte lys selv om du bouncer. En softbox har den fordelen at den gir deg bedre kontroll.

 

EDIT: Skrivefeil og litt redigering. Pluss, lagt til en kommentar når det gjelder forsøk på å dukke folk på grunnlag av alder.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Aksje. Før det tar helt av her:

 

Det virker som du i din iver etter tilbakemeldinger glemmer en viktig ting. Hver tilbakemelding du får er en gave. Det du driver med nå, er omtrent som å røske av papiret og kaste innholdet på gulvet.

I tillegg ber du faktisk om mye, du ber oss om å bruke tid på et helt galleri av ganske like bilder. Du ikke bare ber om det, du nærmest forlanger det. Alderen på de som gir gaven har ingen ting med saken å gjøre. Å avvise kritikk på et sånt grunnlag, eller å svare gjør det bedre selv om du kan/tørr, blir for å si det mildt, en ganske umoden reaksjon. Hold på sånn. Så tipper jeg du får få tilbakemeldinger etter en stund.

 

Ellers så har du fått god tilbakemelding på lyset. At armen stjeler for mye oppmerksomhet, dreier seg nettopp om lys. At taket dominerer handler og om lys.

 

Ok. Da har jeg fått det ut :) Da er tiden moden for å forsøke å komme med noe du kan gjøre deg nytte av.

---

 

For å være helt konkret så tror jeg at dette taket egner seg dårlig som reflektor. Det kaster nok for lite lys ned igjen på artistene. Så lyset på armen (beklager, der dukka armen opp igjen ;) ) er nok i hovedsak direkte lys, ikke indirekte. Mulig du bør gjøre noe med det neste gang.

 

Du forteller at du bruker diffuser. Kanskje du heller bør bruke en softbox? En diffuser sprer lyset, mens en softbox gir større overflate på lyskilden. Det siste gir et mykere lys enn en diffuser (som forøvrig også er mindre generende for artister og publikum).

 

Stor lysoverflate, nær objektet, gir mykere lys, enn liten (men intens) lyskilde lenger vekk. Det er derfor at det oftest gir mykere lys når du bouncer det. Fordi lysoverflata blir større. Men du vil og oppleve at blitzen gir direkte lys selv om du bouncer. En softbox har den fordelen at den gir deg bedre kontroll.

 

EDIT: Skrivefeil og litt redigering. Pluss, lagt til en kommentar når det gjelder forsøk på å dukke folk på grunnlag av alder.

 

dette kaller jeg feedback! Nice.

 

Jeg skal snart teste softbox, eller gary fong saken. Om det går under softbox vet eg jaggu ikkje, men vet at mange bruker den til konsert blitz foto.

Lenke til kommentar
Jeg skal snart teste softbox, eller gary fong saken. Om det går under softbox vet eg jaggu ikkje, men vet at mange bruker den til konsert blitz foto.
Den Gary Fong saken vet jeg ikke hvordan virker. Men det blir kanskje en mellomting mellom softbox og diffuser. Den gir større lysflate, samtidig så får du nok et ganske stort lysstap, siden den sender lys i alle retninger. Når du da har lite reflekterende flater rundt deg, får du ikke nytte av det lyset.

 

Jeg kan anbefale denne http://www.lumiquest.com/lq925.htm Den er ganske retningsbestemt, samtidig som lysflata er større enn blitz alene. En annen klar fordel er at den er svært kompakt i fotobagen når den ikke er i bruk. Så du kan alltid ha den i beredskap, om du ønsker.

 

En ekstra bonus er at folk tror du er proff med litt ekstra stash på blitzen. Artister er som regel glad i å posere, så da får du de gode posene :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg skal snart teste softbox, eller gary fong saken. Om det går under softbox vet eg jaggu ikkje, men vet at mange bruker den til konsert blitz foto.
Den Gary Fong saken vet jeg ikke hvordan virker. Men det blir kanskje en mellomting mellom softbox og diffuser. Den gir større lysflate, samtidig så får du nok et ganske stort lysstap, siden den sender lys i alle retninger. Når du da har lite reflekterende flater rundt deg, får du ikke nytte av det lyset.

 

Jeg kan anbefale denne http://www.lumiquest.com/lq925.htm Den er ganske retningsbestemt, samtidig som lysfalta er større enn blitz alene. En annen klar fordel er at den er svært kompakt i fotobagen når den ikke er i bruk. Så du kan alltid ha den i beredskap, om du ønsker.

 

En ekstra bonus er at folk tror du er proff med litt ekstra stash på blitzen. Artister er som regel glad i å posere, så da får du de gode posene :)

 

driver å byr på en blitz med denne inkludert. skal eg tippe så virker det mye likt som gary fong saken, men sikker er eg ikkje!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...