Gå til innhold

ønsker feedback på lyset i konsertbildene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

blitzen ble skrudd ned. -0,7. andre tilbakemeldinger? Ingen blitz midt i ansiktet, alt gikk i taket.

 

jeg lekte med både TTL og Balanse saken, men synes ikkje forandringen var veldig stor. Noen bilder er tatt med 1/10, mens andre er tatt med mer vanlig lukketid. Skulle egentlig prøve å få en blur effekt ut av det, men det gikk ikkje denne gangen. Første gang jeg gikk amok med blitz, og for å være ærlig, det ble bedre enn fryktet og ventet.

Lenke til kommentar

Med blur tenker du da på glorie type effekt ?

 

Da må du antagelig opp i lengre lukkertider. Dette da blitslyset er såpass kraftig i forhold til resten av lyset der. Det er en meget stilig effekt om man mestrer den.

 

Tingen med blits er at man normalt sett kan drite i å ha raske lukkertider dersom det er mørkt nok, da blitlyset gjør jobben med å fryse motivet. En annen fordel med å bruke lengre lukkertider er at du får med mer 'ambient light'. Kan tenke meg at bildene kunne vært bedre med enda mer negativ blitskompensasjon (evt. er det en mulighet å sette manuell/uten TTL blitsstyring).. Da kan du stille blitsen 1 EV eller noe slik over 'ambient light' og ta kompensere med lukkertid i manuell og ta bildet.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Med blur tenker du da på glorie type effekt ?

 

Da må du antagelig opp i lengre lukkertider. Dette da blitslyset er såpass kraftig i forhold til resten av lyset der. Det er en meget stilig effekt om man mestrer den.

 

Tingen med blits er at man normalt sett kan drite i å ha raske lukkertider dersom det er mørkt nok, da blitlyset gjør jobben med å fryse motivet. En annen fordel med å bruke lengre lukkertider er at du får med mer 'ambient light'. Kan tenke meg at bildene kunne vært bedre med enda mer negativ blitskompensasjon (evt. er det en mulighet å sette manuell/uten TTL blitsstyring).. Da kan du stille blitsen 1 EV eller noe slik over 'ambient light' og ta kompensere med lukkertid i manuell og ta bildet.

 

Mvh,

Beej80

 

hei hei. men funker bildene minus litt smårusk? kan du svare??? :-) Mannens hvite armer er småsaker. Lyset er det eneste jeg er opptatt her.

 

til det du skriver. jeg har lest at det er best å få til denne effekten med 1/4 til 1/15 med lukketider. Dette prøvde jeg mange ganger. men fikk ikkje action effekten til særlig bra. Det jeg derimot fikk, og som du skriver, er at jeg fikk masse lys med.

 

Igjen, takk for innspill.

Lenke til kommentar

Eh, jeg har da svart implisitt.

 

Blitslyset er for sterkt etter min oppfatning. Taket på hulen blir for lyst, armene blir nesten blendende bleike og trekker oppmerksomhet fra ansikt og uttrykk/engasjementet til personen.

 

Det er ikke ofte jeg sier det. Men her tror jeg du kan tjene på direkte blits og med å benytte metoder nevnt over. Jeg skulle gjerne ha sett at du begrenset blitsen til det punktet at kun hovedpersonen fikk en viss mengde på seg, og at ambient light utfyllte resten.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Det blir for mange bilder til at jeg har tid og lyst til å gå i detalj i alle.

 

Jeg ser at det til tider blir for hard blits.

Videre så går det på glorie-effekten... Du har faktisk klart å bruke for lange lukkertider, og for lite blits på enkelte bilder.

Blandt annet kan dette sees på det bilde hvor 'halve' hodet mangler på vokalist/gitarist.

 

Tingen med denne effekten er at blitslyset må være kraftig nok til å gi et solid bilde av personen, og samtidig svak nok til at den eksta lukkertiden vil brenne inn en glorie rundt personen når du rister på kameraet.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Blits på konsert er no-no! Det irriterer både band og publikum, og ender med generelt fotoforbud på konserter, noe som også går utover fotografene med mer sosial intelligens (de som ikke bruker blits). Hadde du sneket til deg ett eller to blitsbilder kunne det vel gått gjennom, men her har du tydeligvis knipset løs.

 

Rødt kort og rett i skammekroken.

Lenke til kommentar

Presse blir litt annet, siden de stort sett kun tar bilder helt i starten av konserten. Dessuten får band og konsertarrangør noe igjen i form av publisitet. Når amatører trenger seg frem til første rad og tar bilder med blits gjennom en hel konsert skaper det irritasjon, og som nevt, forbud mot kamera på konsertene.

Lenke til kommentar
Presse blir litt annet, siden de stort sett kun tar bilder helt i starten av konserten. Dessuten får band og konsertarrangør noe igjen i form av publisitet. Når amatører trenger seg frem til første rad og tar bilder med blits gjennom en hel konsert skaper det irritasjon, og som nevt, forbud mot kamera på konsertene.

Naturligvis, men historien forteller en del om hvor mye artister finner seg i av fotografer, proff som amatør. Som turneleder måtte jeg ta meg av pressefolket, men publikum hadde jeg ingenting med å gjøre.

 

Det er fotoforbud for publikum på de fleste store konserter nå, men det skyldes ikke blits og denslags fandenskap. Det skyldes at artistene ønsker størst mulig kontroll over hvordan de fremstilles visuelt både i media og på nett. Det var Aha som startet denne trenden i Norge i 1985, da de til og med forlangte på få screene bildene til pressen før publisering. Såvidt jeg husker førte det til diskusjon om boikott av den store Aha-konserten, men sannelig om jeg husker at det ble gjort alvor av det. Et av kravene i ryderen var forøvrig plastbøtter og håndklær i bestemte farger backstage, noe som var uhørt pirkete i de dager.

Lenke til kommentar

legger ut et til. for å si det enkelt. man blir opplært til å tro at bliz bilder er fy fy. Jeg bruker selvsagt diffuser sånn at det ikke blir så brutalt mot bandet.

 

MEN!

 

Det er ved rett bruk garantert mulig å lage noen feite konsertbilder, som skiller seg kraftig ut, så at det er så fy, nekter jeg å tro.

 

Det som er fy er å bruke et lite håndholdt kamera sånn alle gjør, det er bare dritt. gi meg feedback på det siste, og flere ligger her.

 

http://picasaweb.google.no/akleppesto/BlurBlitzEffekt

jeg ønsker feedback for å høre ka dere mener funker best, men vil tro at det bilde eg prøver å lime inn her, er det beste.

 

foto for meg handler å prøve ut ting ikkje alle andre gjør. vinkler, andre objektiver osv. derfor prøver jeg ut 10-20 vidvinkelen min, og så langt liker jeg resultatene.

 

men kom med feedback, ikkje noe tak denne gangen!

Lenke til kommentar
Presse blir litt annet, siden de stort sett kun tar bilder helt i starten av konserten. Dessuten får band og konsertarrangør noe igjen i form av publisitet. Når amatører trenger seg frem til første rad og tar bilder med blits gjennom en hel konsert skaper det irritasjon, og som nevt, forbud mot kamera på konsertene.

 

vel vel vel.

 

Jeg vil jo gjerne ha med meg litt av konseretne også, så mitt foto oppsett går ut på å gjøre seg ferdig innen få låter, og heler ta frem kamera for å få noen stemmningbilder itilegg.

 

Så jeg avslutter med blitz. Og at bandet blir så forstyret er bare tull. Scenelyset er mye mer forstyrende, men folk er så konsentrert, at ingenting er noe problem. Har sikkert stått 200x siste år og knipset, og ingen har blitt plaget så langt. Men blitz har jeg styrt mest unna, men synes det er et fint tillegg å ha. og fargene blir jo helt rå!!!

Lenke til kommentar

Hva vet du egentlig om dette? Jeg er ofte på konsert, og for meg som tilskuer er det forstyrrende når fotografer bruker blits. Og ofte reagerer vaktene på blitsbruk. Nå har ikke jeg spurt bandene om hva de mener, har du?

 

Selv om du har en oppfatning om dette betyr det ikke at andre føler det på samme måte. Vis hensyn.

Lenke til kommentar
Hva vet du egentlig om dette? Jeg er ofte på konsert, og for meg som tilskuer er det forstyrrende når fotografer bruker blits. Og ofte reagerer vaktene på blitsbruk. Nå har ikke jeg spurt bandene om hva de mener, har du?

 

Selv om du har en oppfatning om dette betyr det ikke at andre føler det på samme måte. Vis hensyn.

 

svar på det tråden handler om du, er du snill. Jeg ønsker feedback

 

Kor mange konserter har du vært på i det siste? Alle bruker blitz med vanlig håndholdt drittkamera, og vaktene (jeg er vakt selv) kan ikkje gripe inn mot dette. Til det er det for mye arbeid. Og nå snakker jeg om småkonserter, på små steder, ikkje metallica.

 

ha en fin dag!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...