Gå til innhold

Lader ligget i vann - trygg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en ivrig bruker av radistyrte bensinbiler. Dessverre har ikke boksen som diverse utstyr har ligget i vært tett og det har kommet vann i boksen. Ca. 1 cm dypt tenker jeg..

 

Jeg tørket to ladere ved å la de ligge inne i huset en uke. De ser ut tul å fungere normalt. Jeg har ikke turt å ha de i støpselet i mer enn et par minutter pga. at jeg vet at vann og strøm stort sett er en uheldig kombinasjon.

 

Vil dere si at det er trygt å bruke disse laderne som normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det rent og ferskt vann utstyret lå i?. Hvis svartet er ja, så skal utstyret være trygt å bruke bare det er 100% tørt.

 

Hvis vannet var salt eller urent, så kan saltavleiringer eller annen skit legge seg på og/eller i mellom ledende deler, slik at det oppstår kortsluttninger.

Lenke til kommentar

Det var regnvann. Så bortsett ifra litt sur nedbør så er det vel ganske trygt da :) Kan en kortslutning i verste fall føre til brann?

 

Kjenner jeg burde ha fulgt litt bedre med når det gjaldt elektrisitet i naturfagstimene :)

Endret av netrom87
Lenke til kommentar
Det var regnvann. Så bortsett ifra litt sur nedbør så er det vel ganske trygt da :) Kan en kortslutning i verste fall føre til brann?

 

Kjenner jeg burde ha fulgt litt bedre med når det gjaldt elektrisitet i naturfagstimene :)

En direkte kortsluttning mellom begge fasene (lederene) vil føre til at sikringen i sikringsskapet ryker ganske umiddelbart. Men det du kan også få er overledning inni apparatet. Hvis du f.eks. får overledning til kapslingen i aparatet kan du få strøm i deg hvis det ikke er jordet. Det kan også oppstå varmeutvikling med brann tilfølge hvis det blir overledning som fører til at komponenter går varm.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Man reingjør el. kort i ionisert vann etter rensing med løsmiddler f.eks. Vann i seg selv er ikke farlig.

 

Regnvann er ikke reint vann, og andre elementer (løst rask, rester av nitro etc) blir blandet med vannet og det blir sterkt nok til å ødelegge beskyttelseslakken. Irr vil komme om 1-4 uker, ikke med en gang.

 

Blir det et problem så vasker du i rødsprit eller vinduspylerveske, og dypprenser i destillert vann etterpå. Har du kretskort lakk kan du spraye på eller flekke kortet etterpå for optimal beskyttelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...