Gå til innhold

Hva gjør et strategispill bra?


Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg liker Take Command er det historiske med det, du lærer faktisk historie av å spille det.

 

du lærer oppbygging av historiske hærer, du lærer hvordan slagmarken ser ut, har man runna spillet kan man nesten ta en doktor grad i slaget om 2nd manassas.

Du kan spille alle teffingene fra slaget på begge sider, fra en oberst opp til General for hele hæren, alt på kart som er basert på den ekte slagmarken sånn som den så ut for 150 år siden.

Spillet er også mye treigere enn vanlige strategi spill som Total War, mens de slagene varer 15min kan de større slagene i Take Command vare 4 timer, og siden tallene på styrkene er historiske har man ikke en battaljon med 100 soldater, du har de med alt fra 300 til 1000, men man ser jo bare en tidel av dem, men det står det riktige tallet, så hæren din har lisom 50-150 000 soldater. noe som er grunnen til at slagene varer lengre, det tar en stund å få drept nok soldater til at fienden stikker av, men i motsetting til Total war der 95% av soldatene må være døde før de stikker kan det her være så lite som 15% på for et dårlig regiment, og alle dør ikke, minst 2/3 er skadde mens resten er døde eller bare forsvunnet.

 

Spillet har også noen kjempe fine mods, som gir det nye kart, nye hærer, og forbedringer som bedre effekter. det finnes også en mod som flytter spillet fra den amerikanske borger krigen til den amerikanske revolusjonen og Napoleons krigene, og her blir spillet helt anderledes, helt nye takktikker å bruke.

det er også kult å ha 100 kanoner stillt opp for å fyre av salver og se hele himmelen åpne seg i fyrverkeri, eller når noen stormer kanonene og kanonene fyrer av canister på closs hold og dreper 30 man på en salve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

American Conquest divided nation er også fett. Du kan spille slag fra den amerikanske borgerkrigen og fra krigen med mexico eller no... Du har kanoner gettling gun (jævla delig å meie ned en hel bataljon med). Ca 100 mann i hver "gruppe" og du lærer faktisk historie av dette også. Mange kjente slag som f.eks. Gettisburg. Det er kult ca. en uke og så er det tilbake til Total war og EE :p

Lenke til kommentar
American Conquest divided nation er også fett. Du kan spille slag fra den amerikanske borgerkrigen og fra krigen med mexico eller no... Du har kanoner gettling gun (jævla delig å meie ned en hel bataljon med). Ca 100 mann i hver "gruppe" og du lærer faktisk historie av dette også. Mange kjente slag som f.eks. Gettisburg. Det er kult ca. en uke og så er det tilbake til Total war og EE :p

 

Prøv heller Cossacks 2, mye mer rafinert spill, den evige auto savinga i dividen nation plager livet at meg, kan ikke slå den av heller

Lenke til kommentar
På Halo Wars og WiC får man opp en farget sirkel som man kan "male" over enheter med. Det har jeg ennå ikke sett på PC. Slå den. Likevel har PC hittil vært definitivt best på RTS, men det kan fort endre seg.

 

Den sirkelen høres greit nok ut for konsoll, men på PC klikker man med den venstre museknappen og drar en boks over enhetene man vil ha. Det gjør at du mye enklere kan lage boksen så stor du vil og hvor du vil. Du kan si hva du vil om den sirkelen, men jeg tror du ville ha hatt store problemer å koordinere femti, seksti zerger i et angrep i StarCraft. :) Dessuten kan du bare dobbel-klikke en enhet eller holde Alt og klikke en enhet i de fleste RTS spill på PC for å velge alle enhetene av den typen, pluss du kan velge noen og trykke Control + en nummertast (f.eks Control + 1) for å lage en gruppe du senere kan få tilbake med å trykke nummertasten. Det gjør at du har mye bedre kontroll i RTS spill på PC en du noengang kommer til å få på konsoll uansett hvordan du snur og vender på det. Men for all del, så lenge mine favoritt RTS-spill holder seg til PC og senere blir konvertert til konsoll har jeg ingenting imot det. Jeg ville aldri ha spilt flere RTSer på konsoll enn de demoene jeg har prøvd, men selvsagt kan andre få lov til det. ;)

 

Men on-topic nå. Emnetittelen spør hva som gjør strategispill bra, så her er mine tanker.

 

* Balanse. Alle enhetene må ha en tilsvarende på andre siden så nært det lar seg gjøre. StarCraft er et bra unntak da de tre sidene er svært forskjellige, men de er likevel like sterke.

 

* "Biologiske" enheter, i mangel på bedre ord. Er stor fan av GalCiv2 og Sins of a solar empire, men det trekker veldig ned for min del at det bare er romskip. Det blir for upersonlig for meg. Jeg foretrekker helt klart soldater, orker og slikt. Jeg synes det gir alle enhetene mye bedre personlighet. Nå er det jo tøft med en Star Destroyer i kamp med en Corellian Corvette, men jeg foretrekker helt klart noen rebeller mot stormtroopere. ;)

 

* Følelsen. Svært viktig, denne. Det er svært få unike strategispill, men likevel er det svært få som får denne biten "rett" av en eller annen grunn. Muligens er det fordi det er så mye som spiller inn. Historien, enhetene, balansen, selve slagmarken, tiden mellom slagene (for eksempel styring av basen i X-Com, styring av byene i Civilzation osv) spiller alle en viktig rolle i å få den rette følelsen. Sins of a solar empire er for eksempel et svært bra strategispill, men fordi det bare er romskip gir det meg ikke helt den rette følelsen. Command & Conquer 3 er også svært bra, men det er for hektisk for min del og gir meg derfor ikke den rette følelsen. Det er litt vanskelig å forklare hva jeg mener med rett følelse, men dere har nok opplevd det selv når dere setter dere ned med et nytt spill og bare "vet" det er en klassiker. Det skjer sjelden, men når det først skjer "vet vi" at vi spiller noe vi kommer til å huske i årevis allerede etter en time eller to. Jeg fikk den følelsen når jeg spilte StarCraft og WarCraft, men etter den gang har det skjedd svært sjelden. Jeg har spilt mange bra strategispill siden den gang, både RTS og TBS. Likevel er det svært få jeg vil regne som klassikere.

Lenke til kommentar

50 zerger er intet problem, da man kan dobbeltklikke på konsoll også, og velge alle zerger i bildet, akkurat som på PC. Den sirkelen er ikke eneste måten å veøge enheter på.

 

Pc-en min begynner å bli smått utdatert som gaming-PC, så jeg holder meg til konsoll. Siden jeg er veldig glad i RTS, vil jeg gi de spillene som kommer ut på konsoll en sjanse. I World In Conflict og Halo Wars skal det komme en del nye kontrollmåter, så jeg tror de spillene absolutt er verdt å sjekke. Så får vi se om PC-versjonen av WiC er bedre etter at det er sluppet på konsoll, noe som er meget sannsynlig.

Lenke til kommentar

Nå snakket om minst 50 zerger, ikke zerglinger. Kan du koordinere 30 zerglinger, 5. 6 hydralisker, noen mutalisker og en og annen overmind samtidog for å angripe fem, seks forskjellige mål på en gang fra fem, seks forskjellige retninger? ;) Sier jo ikke at konsoll er dårlig, men de burde holdt seg unna enkelte sjangre som RTS og FPS da de krever rask og presis styring. Og før dere tilter helt kan dere jo prøve et FPS der fiendene kommer fra alle retninger samtidig uten å bruke auto-aim før dere sier FPS er bra på konsoll. Det holder ikke at alle fiendene er samlet i en klynge hele tiden. ;)

Lenke til kommentar

Et av geværene i AvP2 har auto-aim, men Alien-ene er for raske for den. Det sier jo litt. ;) (vet jeg nevner AvP litt vel ofte, men det er et meget bra eksempel og spill.) Både FPS og RTS kan i teorien være bra på konsoll, men de kan bli mye bedre på PC. FPS og RTS på konsoll er som en Volvo. Du kan style den, trimme den, få wunderbaum og plysjterninger, sette på et Ferrari-merke på døren og montere turbo, men uansett hvordan du snur og vender på det er det fortsatt bare en Volvo. :p

Lenke til kommentar

Hey, jeg har et lite problem med Empire Earth... Jeg sitter å spilelr det nå og jeg legger merke til at på det lille katet over over banene "minimapet" viser ikke hele banen eller kartet. Det er litt som forsvinenr på alle kanter. Dette er sinnsvakt irriterede for jeg kan ikke se sjøen på øst. Jeg har prøv litt forskjellige screen resolutions og da kan ejg se hale minikartet men da blir også grefikekn dårligere. Jeg har valgt det ejg tror er den Screen resolutione-en som er ment for min pc skjerm men da blir altså litt av kartet "borte". Noen som har samme problem eller en løsning? jeg har liksom valget mellom bedre grafikk eller hele kartet. Hvis jeg tar den med dårligere grafikk som mest sannsynlig eikke er ment for min ps blir teksten uleselig og detaljene forsvinner. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...