Gå til innhold

E8400 vil ikkje overklokke! (løst)


Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har litt problem med en E8400 som nekta plent å overklokke. Har MSI P7n sli Deluxe HK og 2gig Crucial Ballistix DDR2 pc6400, begge deler laga for overklokking.

 

Men E8400 vil ikkje vere med på dette. Om eg justere FSB me berre en over stock, så fryse systemet seg. Skrudde av en sånn sperreting i bios, men broblemet er der fortsatt. Er det fleire sperringer?

 

Håpar noken kan bistå meg i desse vanskelige tider :p

Endret av olz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare sånn "PS:", jeg ble anbefalt P35 fordi det var billig og visstnok nesten like bra som X38, men jeg har funnet ut i ettertid at nesten ingen av disse P35'ene kommer med støtte for 16xPCIe på begge portene når man kjører SLi eller X-Fire. Så jeg som nå har HD3850, hadde tenkt til å kjøpe et til for å dobble ytelsen, men det vil ikke skje, fordi PCIe port nummer to vil bare kjøre med 4x båndbredde, og blir derfor veldig begrenset, derfor vil jeg ikke sløse penger på et skjermkort til for å kanskje få 30% bedre ytelse eller noe. Da selger jeg heller skjermkortet jeg har og kjøper et HD4870X2 når det kommer. Hvis du skal kjøpe et nytt hovedkort, kjøp et X38 med støtte for 2xPCIe16x. Jeg angrer også i dag på at jeg kjøpte DD2, når jeg i dag ser DDR3 til samme pris som rambrikkene jeg kjøpte :\

 

Overklokking:

Skru av alt som heter "auto" osv, velg heller justeringer som du selv skal skjønne hva gjør. Skru av sånne "enablings" som "Intel ....." "DOT ..." og "Spread Spectrum".

 

Syns du bør starte på 444x9, sett CPU volt på 1.35. Sett opp NB, SB volt osv et par hakk. Prøv deg frem..

Lenke til kommentar
Overklokking:

Skru av alt som heter "auto" osv, velg heller justeringer som du selv skal skjønne hva gjør. Skru av sånne "enablings" som "Intel ....." "DOT ..." og "Spread Spectrum".

 

Syns du bør starte på 444x9, sett CPU volt på 1.35. Sett opp NB, SB volt osv et par hakk. Prøv deg frem..

 

 

Var inne i BIOS og disabla alt og satte alt auto o.l. på manuell (unntatt RAM), samt kjørte alle spenninger opp et par hakk samt CPU spenning +0.0375V. Men ser du vil ha meg på 444, regna med du sikta til FSB'n. der har eg 333 standard, og lurer på om det er fornuftig å gå opp 111 i verdi?

 

EDIT: Prøvde cpu +0.0375V og 344FSB, fraus som vanlig. Er det kun noken verdiar som fungerar?

Endret av olz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Trådstarter:

Hvorfor "googler" du ikke?

Både nå når du vil finne ut av ditt hk, samt *FØR* du kjøper ett vrient hk (for det er det du har).

 

Jeg fant masse ila sekunder på Google.

 

Bl.a. dette.

 

Kvitt deg med "rælet" og kjøp heller ett anerkjent godt klokkekort (hint: google it!) :)

 

Intel SLI hk parret med MSI som produsent er ikke "nybörjarens venn" mtp klokking.

Det er sikkert. :)

 

PS/edit:

Kjører du SLI forresten?

Hvis nei, har du tenkt å kjøre SLI?

Hvis nei, sjekk litt mer før du kjøper hk neste gang.

Mange konverterte AMD/nForce brukere som er veeeeldig lite oppdaterte når det gjelder hardware.

Om det er tilfellet her kan bare trådstarter bekrefte/avkrefte.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
@Trådstarter:

 

Kvitt deg med "rælet" og kjøp heller ett anerkjent godt klokkekort (hint: google it!) :)

 

Intel SLI hk parret med MSI som produsent er ikke "nybörjarens venn" mtp klokking.

Det er sikkert. :)

 

PS/edit:

Kjører du SLI forresten?

Hvis nei, har du tenkt å kjøre SLI?

Hvis nei, sjekk litt mer før du kjøper hk neste gang.

Mange konverterte AMD/nForce brukere som er veeeeldig lite oppdaterte når det gjelder hardware.

Om det er tilfellet her kan bare trådstarter bekrefte/avkrefte.

 

Nytt hk er uaktuellt, siden dette faktisk er skvett nytt, og beregna på overklokking. samtilge testa eg fant via å google viser det (HAR googla, derfor eg starta tråden)

 

SLi: nei

SLi-plana: kem veit? kan skje plutselig

 

og ka du meina med dei fine orda "Mange konverterte AMD/nForce brukere som er veeeeldig lite oppdaterte når det gjelder hardware."?

 

ellers takk for hjelp og rettleiing :thumbup:

 

EDIT: Den linken du linka er den første testen av 3 som eg har lest som seier at det er vanskeligå å overklokke med dette hovedkortet. Men det er tydelig at du trenger en viss peiling for å få det til :p .

 

EDIT2: etter prøving og feiling samt rettleiing frå forumfolk klarte eg det. satte fsb til 444 via bios (har brukt dualcorecenter hittil :p). resultatet: rundt 3.25ghz (stock 3.). Etter minne OC-skillz er dette ein fin start.

Noken som kan sei noke på kva fsb-verdiar som kan brukast?

Endret av olz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK trådstarter. Sorry dersom jeg mistolket deg. :blush:

 

Du får bare prøve deg fram videre og fortsatt studere i diverse fora/linker du finner til ditt hk (google.

Slik du har gjort hittil.

 

Det er ofte slik at du etterhvert kjenner akkurat ditt hk best.

Mtp hva som gir best resultat av ulike innstillinger i Bios.

Det er ikke alltid en facit her.

 

Men, mtp at du ikke skal kjøre SLI så vil jeg likevel si at du har gjor ett mindre bra valg av hk.

 

Når jeg nevnte dette med AMD/nForce tenkte jeg på at mange som lenge har kjørt med K8+et-eller-annet-nForce-basert-hk har litt problemer med å skjønne at det finnes andre chipset enn de fra Nvida til hk.

SOm er langt bedre for Intel/S775-system. Mtp klokking.

Om det gjaldt deg vet jeg jo ikke. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
OK trådstarter. Sorry dersom jeg mistolket deg. :blush:

 

Det er ofte slik at du etterhvert kjenner akkurat ditt hk best.

Mtp hva som gir best resultat av ulike innstillinger i Bios.

Det er ikke alltid en facit her.

 

Men, mtp at du ikke skal kjøre SLI så vil jeg likevel si at du har gjor ett mindre bra valg av hk.

 

Når jeg nevnte dette med AMD/nForce tenkte jeg på at mange som lenge har kjørt med K8+et-eller-annet-nForce-basert-hk har litt problemer med å skjønne at det finnes andre chipset enn de fra Nvida til hk.

SOm er langt bedre for Intel/S775-system. Mtp klokking.

Om det gjaldt deg vet jeg jo ikke. :)

 

Faktisk så hadde eg et nvidia-chipset på det gamle :p Grunnen til at eg tok akkurat dette hk'et er at det var anbefalt her på forumet en plass, nettopp til overklokking. Er relativt ny innafor entusiastmiljøet, og chipset har eg ikkje brydd meg så veldig mykje om. Reint tilfeldig at det blei endå et nForce-hk.

 

SLI blir det nok innen kort tid.

Lenke til kommentar
EDIT2: etter prøving og feiling samt rettleiing frå forumfolk klarte eg det. satte fsb til 444 via bios (har brukt dualcorecenter hittil :p). resultatet: rundt 3.25ghz (stock 3.). Etter minne OC-skillz er dette ein fin start.

Noken som kan sei noke på kva fsb-verdiar som kan brukast?

 

WTF? 444FSB og 3.25GHz? Det virker jo usansynlig. Da måtte det jo vært 7.5x multiplier eller noe da.

444FSB x 9 = 4000MHz/4GHz, det er dette du burte sette som mål med denne cpuen, hvertfall hvis du har en god kjøler.

Hvis du kjører stock kjøler, så kanskje 3.9GHz er en fin overklokk for deg. På 3.9GHz hadde jeg 1.30V stabilt, mens på 4GHz måtte jeg ha 1.35V for å kjøre stabilt. Dette er litt høy økning, derfor kan det hende at det ikke lønner seg med denne økningen på stock kjøler.

Forresten, ligg unna sånne OC-programmer, bruk BIOS!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...