Gå til innhold

De mest intelligente dialogene


Lapette

Anbefalte innlegg

Har begynt å "samle" på intelligente dialoger i filmer.

Med intelligent mener jeg at begge har kjemperask timing, kommer med gode argumenter og kanskje ordspill på det motparten sier. Et eksempel et dialogen mellon George Clooney og Julia Roberts på cafèen i Oceans Eleven. Sylskarp og kjapp - uhyre intelligent! Lurer litt på om dere kommer på noen bedre...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har den ikke i hode, men dialogen de to hoved skuespillerne har på toget i North by Northwest Skrevet av en av de største manusforfatterne.

<a href="http://www.imdb.com/title/tt0053125/" target="_blank">http://www.imdb.com/title/tt0053125/</a>

 

I den filmen er det forresten ganske mange replikker som sitter som en spiker. Kommer som pærler på snor :)

 

Edit: hmm.... hva skjeddde med linken der

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Først og fremst: His Girl Friday. Det var her det hele startet.

 

Manusforfattere du kommer til å like:

Preston Sturges

Aaron Sorkin

Quentin Tarantino

Billy Wilder

Paddy Chayefsky

Kevin Smith

 

Hvis du ikke er redd for å prøve noe nytt, så fyller faktisk Gilmore Girls alle kravene dine. ^^

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

12 Angry Men, Clerks I+II og Tarantino a la 90-tallet er noe som først popper opp i hodet mitt. Liker også de dialogbaserte filmene med et godt snev av refleksjon og filosofi. Som Once, The Man From Earth, Befor Sunset osv. Filmer som utelukkende baserer seg på dialogen til å drive filmen.

 

Den improviserte dialogen i Casablanca syntes jeg er ganske så unik. Og dialogen mellom Mr Brooks og Marshall i Mr Brooks.

 

Men den desidert mest intellektuelle dialog mener jeg bestemt man finner i diverse Monty Python og Mel Brooks-filmer. I tillegg til Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb. :)

Lenke til kommentar
Har begynt å "samle" på intelligente dialoger i filmer.

Med intelligent mener jeg at begge har kjemperask timing, kommer med gode argumenter og kanskje ordspill på det motparten sier. Et eksempel et dialogen mellon George Clooney og Julia Roberts på cafèen i Oceans Eleven. Sylskarp og kjapp - uhyre intelligent! Lurer litt på om dere kommer på noen bedre...?

 

"intelligente dialogene"? Tror du egentlig meinger "smart-ass" eller "wise-guy" replikker

 

Intelligente dialog er disksjoner som får det til å tenke og diskutere filmen lenge etter den er ferdig. Der dialogen er ryggraden til filmen.

Å komme med en kjapp replikk er langt fra det jeg ville kalt intelligent.

Lenke til kommentar
Å komme med en kjapp replikk er langt fra det jeg ville kalt intelligent.

Du mener altså at en som klarer å komme med virkelig treffende og raske replikker er langt unna intelligent? Og at man ikke viser intelligens ved å klare å bruke hjernen til å respondere rask på andres argumenter?...

Endret av manamind
Lenke til kommentar
Å komme med en kjapp replikk er langt fra det jeg ville kalt intelligent.

Du mener altså at en som klarer å komme med virkelig treffende og raske replikker er langt unna intelligent? Og at man ikke viser intelligens ved å klare å bruke hjernen til å respondere rask på andres argumenter?...

 

Herregud, der fatter du meg TOTAL feil. Jeg sier ikke at folk som kommer med raske kommentarer er ikke uten intelligens! Les hva det dreier seg om.

 

"Intelligent dialog" er ikke å komme med vittig kommentar er det jeg sier.

 

Men dette er min meining. Bare vær uenige om du vil, gjør ikke meg noe.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Serenity, en film fullstappa av helt fantastisk bra dialog.

 

Støtter den. Men den bør helst sees sammen med pils og kompiser. Både filmen og serien har gitt meg noen av de artigste opplevelsene når det kommer til å se film i et rom med et dusin guttaboys, samt et par jenter. Det var i en periode denne og Kill Bill som hadde kultstatus om bord når jeg var ute og seilte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...