Gå til innhold

Crysis - Dx10 vs Dx9. Synspunkter?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker vi om High og Very High, er det soleklar forskjell. Men med en DX9 fix sammenligna med DX10 er det omtrent umulig å se forskjell så lenge man ikke sammenligner 2 bilder ved siden av hverandre, og selv da ser man det såvidt. Og jeg mener, hvis man faktisk må lete etter forskjellen sier det seg jo selv at den ikke har noen påvirkning av spillet omtrent, eller rettere sagt har det ikke en dritt å si!

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I går la jeg inn windows XP på en harddisk jeg hadde liggende. Jeg har brukt vista_x64 siden Januar i fjor, og tengte jeg skulle teste 3Dmark-06 bare for gøy, jeg endte opp med en diff. på +2500p i XP_x32 vs Vista_x64. Totalt score i XP 18500p

Sammtidig tengte jeg skulle teste Crysis på Dx9 med tweeka settings.

kjører 1680x1050 AAx0

har ikke målt FPS, men det er ingen antydning til FPS-drop. Spillet flyter jevnt og fint.

jeg ble en smule overasket da jeg satte i gang spillet, jeg klarer ikke og se noen store forskjeller, er det noen som kan fortelle meg hva jeg skal se etter?

Min mening er at DX10 er den største bløffen som har gitt størst inntjening for skjermkort produsentene.

Jeg mener ikke at DX10 er et skritt i riktig rettning, for uten videreutvikling hadde vi blitt stående på samme flekken. Men ressultatet sto ikke til forventningene.

Skrevet
jeg ble en smule overasket da jeg satte i gang spillet, jeg klarer ikke og se noen store forskjeller, er det noen som kan fortelle meg hva jeg skal se etter?

Min mening er at DX10 er den største bløffen som har gitt størst inntjening for skjermkort produsentene.

Forskjellen er sun rays og litt bedre effekter. Dette er stort sett best å se om du vet hva du ser etter. Dette kan lett fikses i XP også, grunnet at Crysis ikke bruker DX10 nativt.

DX10 er langt i fra en bløff i den forstand at den er overlegend DX9. Det som derimot DX10 er markedsført som i spill som da Crysis, er da at det er ingen forskjell grunnet at Crysis bruker så og si ingenting som er nytt i DX10.

DX10 i et nøtteskall er en helt ny kode skrevet fra bunnen av med tanke på dagens og framtiden teknologier. Problemet med tidligere DX-versjoner var at disse ble oppradert over en gammel kode, noe som skapte veldig mange flaskehalser, spesielt ved bruk av tunge effekter som shadere. Med DX10 derimot eliminterer man dette problemet. Med det kan man kjøre enda flere effekter på skjermen med samme ytelse.

Det tok mange år før DX9 modnet, la DX10 modne også. Den nyeste 3D Mark, 2009, er den første native DX10 applikasjonen.

Skrevet

Poenget er jo at Crysis ikke har "ekte" DX10...

Også siden Crysis går tregere i Vista@DX10 enn XP@DX9fix (xp med "DX10"-effekter..

• 3 måneder senere...
Skrevet (endret)

Før spillte jeg Crysis med DX9 og XP, syntes det var dritbra grafikk osv..

Nå bruker jeg DX10 og Vista Ultimat, og jeg syntes grafikken og opplevelsen av spillet er mye bedre med DX10.

Eksempler på hva jeg syntes er bedre med DX10:

- Været

- Ansiktsutrykkene på fienden

- Mye bedre grafikk på vannet/havet

- Mye mer og mye bedre detaljer

- mm..

Jeg har merket stor forskjell fra DX9 til DX10.

Så det er absolutt å anbefale å spille med DX10.

Hansifansi.

Endret av HansiFansi
Skrevet

Nå bruker jeg DX10 og Vista Ultimat, og jeg syntes grafikken og opplevelsen av spillet er mye bedre med DX10.

- Været

- mm..

Hansifansi.

Skjønner ikke helt hvor du får det fra. Brukte du kun High innstillinger i XP da eller? For jeg kan ikke se noen av de forskjellene du nevner..

Skrevet (endret)

Forskjellen mellom DX9 (med ini-modifisering) og DX10 i Crysis er minimale. Bare noen post processing effekter som kanskje er litt bedre i DX10. Synlig bare for det trente øye.

Sammenligning

Ekte very high

Crysis_22a.jpg

Falsk very high

Crysis_22b.jpg

Endret av TCi
Skrevet

- Været

- mm..

Hansifansi.

Skjønner ikke helt hvor du får det fra. Brukte du kun High innstillinger i XP da eller? For jeg kan ikke se noen av de forskjellene du nevner..

Det varierer fra person til person, hva folk syntes, men jeg personlig, syntes grafikken i Crysis er bedre med DX10 enn DX9..

Det kan også ha litt med at jeg brukte XP før og Vista nå..

(PS: Da jeg brukte XP kunne jeg kun sette grafikken på High, ikke Very High. Nå har jeg div instillinger på Very High, det kan hende det har litt og si også..)

Skrevet (endret)
Da jeg brukte XP kunne jeg kun sette grafikken på High, ikke Very High. Nå har jeg div instillinger på Very High, det kan hende det har litt og si også..

LOL det sier jo alt. Du kan modde innstillingene sånn at Very High i XP blir omtrent like bra som Vista sin DX10. Som da vil si at man ikke trenger dx10 for at det skal se bra ut, og viser at det egentlig bare er tull. Bilder vist med Very High i XP i DX9 og Very High i vista DX10 viser at det er omtrent ingen, eller ekstremt minimale forskjeller, med andre ord ingenting du vil merke når du spiller.

Endret av MrLG
Skrevet

Greit, greit.. :ermm:

Du vinner..

Da får jeg si det sånn:

Jeg syntes grafikken i Crysis er bedre på Very High enn på bare Hige. Forskjellen mellom DX9 og DX10 er minimale.

Fornøyd ? ;)

Skrevet
Greit, greit.. :ermm:

Du vinner..

Da får jeg si det sånn:

Jeg syntes grafikken i Crysis er bedre på Very High enn på bare Hige. Forskjellen mellom DX9 og DX10 er minimale.

Fornøyd ? ;)

Jepp det var akkurat det som var poenget :p

Skrevet (endret)

Synes det er rart at det skal være forskjell på DX9-modus med alt på very high (ini config), og DX10 very high.

Disse innstillingene har jo ikke med DX9\DX10 å gjøre, det er bare grafikkinnstillinger som er blokkert hvis man ikke kjører Vista.

Jeg tror derfor denne forskjellen mellom DX9VH og DX10VH kun er forskjell på drivere, eller ganske enkelt innbillning. Kan ikke fatte at det er noe annet siden det er et faktum at spillet ikke har noe DX10-modus. Hvordan skulle det ellers ha seg at jeg kunne kjøre "DX10-effekter" på mitt gamle DX9 skjermkort (x1900) når crysis kom? Jeg har etkstremt vanskelig for å tro at DX10 da sørger for ørlite bedre texturer som er praktisk talt umerkelig. slik er bare ikke spillet laget, så enkelt er det. Forskjell i drivere, det er mine 50 øre!

Endret av hardrock_ram

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...