Gå til innhold

Både 1000/100 forbrukere på en switch?


Anbefalte innlegg

Jeg har en mediaserver stående som sammen med internett tilgang er trådløst koblet opp mot diverse media systemer i stua - PS3, Dreambox mm. Det har fungert temmelig greit inntil HD ble en del av hverdagen. Nå er jeg lei av lagg og tenker å legge opp fast GB nettverk.

 

Jeg har et par spørsmål dog.

 

1. Jeg ser på Clasern og andre butikker at det finnes forskjellig nettverkskabel å velge i. Er det Cat 6 jeg skal ha for GB nettverk?

 

2. Om jeg kjøper eksempelvis en enkel Dlink DGS1005D vil denne være i stand til å serve både 100mB og GB forbrukere?

 

Setter pris på all hjelp med dette.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. for å kjøre gigabit kan du i utgangspunktet bruke kabel merket Cat5e eller Cat6. Så lenge de er kablet etter den vanlige standarden. De koster omtrent det samme og yter omtrent det samme over korte avstander ;)

 

2. Dlinken har autosensing på portene sine, så den vil koble opp klientene med 10, 100 eller 1000Mbps hastighet etter hva den enkelte klient støtter.

 

Vær obs på at den bare har 2000Mbps throughput så den klarer bare å støtte 2 klienter i full gigabit kommunikasjon. Nå er det vel ingen hjemmepc'er som klarer å utnytte gigabit så dette er vel heller ikke noe problem ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...