Gå til innhold

XP vil ikke åpne disketter...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OK, men det pleier alikevel å være et "kompabilitetsproblem" mellom gamle og nye floppy-driver. Er dokumentene på floppy-disken den eneste kopien?

 

Så det du sier er at siden floppydriven på win 98 maskinen er eldre, så kan det bli problemer med å lese floppdisken lagd der på flopydrive av nyere type?

Lenke til kommentar

Her hvor jeg jobber, har jeg ved flere anledninger vært borti at disketter brukt på maskiner som har en 2-3 år gammel floppy-drive ikke kan leses av nye maskiner/floppy-driver.

 

Grunnen til dette kan være at dagens floppy-driver formaterer floppy-disken med 84 sektorer, mens gamle floppy-driver formaterte med 82 sektorer. Dette er ikke noe jeg vet, jeg bare tipper at det er grunnen.

Lenke til kommentar
Jeg har et problem; når jeg prøver å åpne en diskett med bl.a Word dokumenter lagd på en maskin med win 98 i win XP så får jeg beskjed om at disketten må formateres..... Noen som vet hva dette skyldes???

 

Det skyldes at diskettstasjonen ikke klarer å lese spor 0 på disketten, den antar da at det er fordi disketten ikke er formattert.

 

Hvis dette skjer med en diskett du vet er formattert er det sannsynligvis fordi en av diskettstasjonene ikke er 100% kalibrert, evt. har andre feil.

Disketter skrevet på denne stasjonen kan da sannsynligvis bare leses på den samme stasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...