Gå til innhold

Skal PSU'en slås helt av når man slår av PC-en?


Anbefalte innlegg

Bare lurer på en liten sak, når jeg stenger windows, skal/bør PSU'en også slås av (med av/på knappen på baksiden? Har hørt at dersom man slår av og på ofte med knappen bak også så kan det gå ut over holdbarheten til div komponenter i maskinen etc :hmm: hvis dere forstår meg...

 

Jeg slår forøvrig aldri av selve psu'en, stenger kun windows. Drar den forresten mye strøm når den står i slik "stand-by"? Ser jo det lyser litt fra den.. Svar mottas med takk! :D

 

Big-T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSU'en inneholder to strømforsyninger; 5V standby + hovedforsyningen. Den er avhenging av 5V standby for å få startet hovedforsyningen. Så lenge strømmen står på bak så er standbyforsyningen i drift, og komponentene der har en viss levetid. Så i teorien, hvis du bruker maskinen 8 timer hver dag og slår den helt av ellers, så vil den holde 3 ganger lengre enn om du ikke slår helt av. Så kan man jo lure på om nettbryteren kan bli utslitt prematurt, har sett slikt på TV'er. Kanskje kan cmosbatteriet også tappes fortere?

Standby trekker opptil en håndfull Watt. Jeg gidder ikke slå helt av, da jeg vet hvilke kondensatorer som må byttes om den evt. slutter å funke.

En forsyning som står på hele tiden og omsider får slitt ut kondensatorene kan likevel klare å fungere, men dersom den da blir slått av så klarer den ikke å starte opp igjen.

Lenke til kommentar
PSU'en inneholder to strømforsyninger; 5V standby + hovedforsyningen. Den er avhenging av 5V standby for å få startet hovedforsyningen. Så lenge strømmen står på bak så er standbyforsyningen i drift, og komponentene der har en viss levetid. Så i teorien, hvis du bruker maskinen 8 timer hver dag og slår den helt av ellers, så vil den holde 3 ganger lengre enn om du ikke slår helt av. Så kan man jo lure på om nettbryteren kan bli utslitt prematurt, har sett slikt på TV'er. Kanskje kan cmosbatteriet også tappes fortere?

Standby trekker opptil en håndfull Watt. Jeg gidder ikke slå helt av, da jeg vet hvilke kondensatorer som må byttes om den evt. slutter å funke.

En forsyning som står på hele tiden og omsider får slitt ut kondensatorene kan likevel klare å fungere, men dersom den da blir slått av så klarer den ikke å starte opp igjen.

 

Stemmer ikke nødvendigvis, husk at mange elektriske komponenter ofte blir belastet hardest under start/stopp.

Lenke til kommentar
Stemmer ikke nødvendigvis, husk at mange elektriske komponenter ofte blir belastet hardest under start/stopp.

 

Jada, det er mange aspekter å ta hensyn til, som nevnt nettbryter, men også en NTC motstand samt nettlikeretteren.

Og så har vi jo termiske sykluser som kan slite ut koblinger inni halvlederne og også svekke loddepunktene.

Det er bare min erfaring at de små elektrolyttene på primærsiden er særlig utsatt fordi de ofte er svakt dimensjonert og står på et varmt sted. Tørker fort ut, må som oftest bytte dem, kun sjeldent bytte en nettlikeretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...