Gå til innhold

Billig og bra OC hovedkort - S775 ?


Olavxxx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper det går bra at jeg låner tråden din litt :p

 

Er selv på leting etter et bra hovedkort som ikke koster så mye, og lurte egentlig på hvilke av de p35 jeg kan gå for, ser at noen er mye billigere enn andre osv. Skal ha en så billig som mulig gamer pc, har allerede en E6600, og tenkte å kjøpe 4gb ram, 8800 gts og et midi tower.

 

Så lurer på hvilket hoved kort som "holder" trenger ikke wlan osv, det er bare tull :p

Lenke til kommentar

Asus P5K Premium - koster ca 1100kr online

Asus P5K-E - koster ca 900-1000kr online

Abit IP35 PRO XE - koster ca 1150kr online

Abit IP35 PRO - koster ca 1050kr online

Gigabyte sin beste P35.. DCQ 6 eller hva den heter. - koster ca 820kr online

 

Pass på du får hk til riktig minnetype.

Skal skrive en brukertest av P5K-E.. Den er knall og er nesten samme kort som P5K Premium.

 

Asus kortene virker å clocke best, samt de asusene der har visst bedre lydkrot :)

Lenke til kommentar
Asus P5K Premium - koster ca 1100kr online

Asus P5K-E - koster ca 900-1000kr online

Abit IP35 PRO XE - koster ca 1150kr online

Abit IP35 PRO - koster ca 1050kr online

Gigabyte sin beste P35.. DCQ 6 eller hva den heter. - koster ca 820kr online

 

Pass på du får hk til riktig minnetype.

Skal skrive en brukertest av P5K-E.. Den er knall og er nesten samme kort som P5K Premium.

 

Asus kortene virker å clocke best, samt de asusene der har visst bedre lydkrot :)

topp asus p5k-e er akkurat det samme som alle de andre p5k korta.

bare mer snerten, men bedre kjøleløsning

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt Gigabyte P35 DS3.

Brukes sammen med en E8400 og HyperX PC8500 minne.

Har det jeg trenger, og koster bare rundt 500,- lappen.

Skal også klokke bra, har ikke prøvd så mye enda.

Veldig fornøyd!

 

MVH

 

Tommy

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Jeg bruker Asus P5K-E WIFI-AP og får min E6600 opp i følgende frekvenser på følgende vCore, med en Noctua UH12 som kjøling:

 

2,4 GHz: 1,1500 vCore

2,5 GHz: 1,1875 vCore

2,6 GHz: 1,2250 vCore

2,7 GHz: 1,2500 vCore

2,8 GHz: 1,2875 vCore

2,9 GHz: 1,3125 vCore

3,0 GHz: 1,3500 vCore

3,1 GHz: 1,4000 vCore

3,2 GHz: 1,4500 vCore

3,3 GHz: 1,5000 vCore

3,4 GHz: 1,5500 vCore

3,5 GHz: 1,7000 vCore (ustabilt - overoppheter og dør)

Lenke til kommentar

ABIT IP35 Pro stopper før du når 600 FSB i allefall, da vil ikke hovedkortet lengere.

Dette var testet av noen av gutta i overklokkingsseksjonen her på HW.no med ekstrem kjøling naturligvis.

Her har du posten hvor det hele foregikk: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=930550

Riktignok en CPU i ett grovere (Les: bedre) kaliber enn den CPU'en du skal presse men du tar pointet.

 

Sliter litt med å få min Quad opp i frekvens på mitt IX38, kan hende jeg ikke er agressiv nok med spenning :p

Lenke til kommentar
ABIT IP35 Pro stopper før du når 600 FSB i allefall, da vil ikke hovedkortet lengere.

Dette var testet av noen av gutta i overklokkingsseksjonen her på HW.no med ekstrem kjøling naturligvis.

Her har du posten hvor det hele foregikk: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=930550

Riktignok en CPU i ett grovere (Les: bedre) kaliber enn den CPU'en du skal presse men du tar pointet.

 

Sliter litt med å få min Quad opp i frekvens på mitt IX38, kan hende jeg ikke er agressiv nok med spenning :p

X38 er kjent for å bli varmere enn P35 v/ clocking.

Derfor gikk jeg for P35.

 

Ellers, Aetius:

Du bør ikke overstige 1.5v på cpuen din, tror jeg....

 

Jeg kjører E2180 @3ghz.

Har da bare satt Vcore til 1.43 og damper på auto.

Samt disabled spread spectrum på cpu og pci-e, så satte jeg pci-e til 100mhz.

Deaktiverte speedstep, c1e, etc.

 

akkuratt nå, er den iflg cpuid på 1.336V

10x multiplier * 300mhz

 

Jeg har ikke helt teken på dette P35 chipsettet enda, var oppe i 3333mhz tidligere, men det er noe tull der med strap greiene som jeg ikke har helt funnet ut av enda.

 

Samt når jeg overgår ca. 3200mhz, så må jeg sette northbridge til 1.4.

Har ikke forsøkt så mye enda, pga. fint vær ;)

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

yes, nå oppdaterte jeg bios på mitt Asus P5K-E WIFI/AP edition..

Jeg visste ikke at det er både en P5K-E og en P5K-E WIFI/AP.

 

Anyhow, kjøp den WIFI versjonen, folkens.. den koster 900kr hos Amentio!

For å oppdatere bios, prøvde jeg først den jalla Asus updaten, men den fikk bare timeouts med ftpserverene.

 

Etter hvert, gikk jeg rett inn på Asus sine sider og tok ned siste stable bios, tok å pakket denne ut på minnepennen min.

 

Så rebootet jeg med minnepenn i og gikk inn i bios, så under tools -> ez flash eller hva den heter.. bios flasheren..

 

Så gikk jeg bare der ut på minnepenn og tok først backup av org bios.

Når sant skal sies, om dere skal gjøre dette, så tar å lagre den originale biosen som P5K-E.ROM i root av minnepenn!!

 

Årsaken til jeg sier dette, kommer jeg tilbake til!

 

Men ja. Jeg tok backup da, som jeg kallte bare versjonsnr.

Så tok jeg å hentet inn den nyeste bios fra minnepennen og den ble impoementert. Alt så knall ut og pcen startet ikke opp.

 

Prøvde flere ganger, etc. holdt inne power, prøvde 3 sek på reboot, etc. til slutt ifkk jeg checksum error, bla bla. prøve å restore bios.

 

Så søker den i loop, på cd, ser etter diskett (ikke at jeg har diskettstasjon) og søker etter usb devices. Jeg slengte inni usbpennen min, men jeg hadde jo gitt den navn versjonsnr.. Den søkte altså etter P5K-E.ROM i root av minnepenn.

 

Klødde meg i hodet og i bunken av regninger og annet rot, fant jeg til slutt Asus CD-en, etter mange minutter med leting!

 

Før jeg slengte den i, slo tanken meg å slå strømmen helt av med knappen på psuen...

 

Sannelig, den bootet nå opp.

 

Nyeste bios har flere features og jeg clocket nå lett til 3.2ghz (fra 2ghz som er org på e2180.)

 

Nå oversteg jeg 12.000 3dmark 06:

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=6398650

 

Yes, jeg vet.. Jeg er langt unna "det høyeste", men dette er snakk om en 500kr cpu!!

 

Kom ned et sekund i superpi 1M også! Nå får jeg "pi number delivered" på 19 sekundet! Før var den på 20 sekundet.

 

dvs. differansen fra 3 til 3.2ghz => 1 sek nedgang i 1M superpi.

Videre, økte jeg 600 i 3dMark 06:

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=6396316 < gammel 3dmark

 

Ps. det er ikke høyeste jeg har fått på 3ghz i 3dmark 06, men det er høyeste jeg fikk med samme driver som ejg nå testet på 3.2ghz.

 

Jeg håper jeg kan tyne en del hundre mhz mer ut av e2180 på luft :-) Er fremdeles en del hakk under 1.5vcore også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...