Gå til innhold

Trenger en ny OS HD.


Anbefalte innlegg

Hei. Som nevnt i Topic trenger jeg en ny os hd.

De eneste kriteriene jeg har er at den er rask, til å stole på. Det siste jeg trenger er en ny dritthd som kødder og gir meg blåskjerm....

Og at den er en S-ATA disk.

Lagringskapasiteten trenger ikke være stor, pga jeg aldri kommer til å lagre noe viktig på den.

 

Kan dere anbefale meg noen bra disker?

 

Edit:

Har forresten en slik fra før av: http://www.hd4less.com/hide7k25seat.html (Hitachi Deskstar 7K250) ,som jeg forsåvidt bare kan formatere og bruke som os disk.. Jeg kan da istedet kjøpe meg en ny 750gb hd til lagring av div stasj. Men jeg vet ikke hvordan den sammenligner mot dagens hardisker. Noen som kan gi litt info om det?

 

Takker på forhånd for svar.

Endret av Machine2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis prisen ikke spiller noen rolle ville jeg ha valgt en slik. Er det en tradisjonell HD du er ute etter anbefaler jeg en Samsung som jeg har mange gode erfaringer med. Rimelig pålitelige og ikke minst støysvake. Kjøp gjerne 2 billige 250GB og sett de i RAID/Speiling om pålitelighet er et must!

Lenke til kommentar
Hei. Som nevnt i Topic trenger jeg en ny os hd.

De eneste kriteriene jeg har er at den er rask, til å stole på. Det siste jeg trenger er en ny dritthd som kødder og gir meg blåskjerm....

Og at den er en S-ATA disk.

Lagringskapasiteten trenger ikke være stor, pga jeg aldri kommer til å lagre noe viktig på den.

 

Kan dere anbefale meg noen bra disker?

 

Edit:

Har forresten en slik fra før av: http://www.hd4less.com/hide7k25seat.html (Hitachi Deskstar 7K250) ,som jeg forsåvidt bare kan formatere og bruke som os disk.. Jeg kan da istedet kjøpe meg en ny 750gb hd til lagring av div stasj. Men jeg vet ikke hvordan den sammenligner mot dagens hardisker. Noen som kan gi litt info om det?

 

Takker på forhånd for svar.

 

 

Hvis du vil ha en kjapp OS disk så er denne disken et absolutt must, det er den kjappeste SATA disken du kan få tak i nå, hvis du ser bort ifra SSD'er da.

 

Hvis du kjører to slike i et RAID 0 så vil du få en windows oppstartstid på noen få sekunder! Det samme vil gjelde spill og applikasjoner. Bruk heller din 750Gb disk til lagring av dokumenter, bilder, musikk, filmer osv. Denne holder i massevis til dette så lenge du ikke skal drive masse med videoredigering.

Lenke til kommentar
Hei. Som nevnt i Topic trenger jeg en ny os hd.

De eneste kriteriene jeg har er at den er rask, til å stole på. Det siste jeg trenger er en ny dritthd som kødder og gir meg blåskjerm....

Og at den er en S-ATA disk.

Lagringskapasiteten trenger ikke være stor, pga jeg aldri kommer til å lagre noe viktig på den.

 

Kan dere anbefale meg noen bra disker?

 

Edit:

Har forresten en slik fra før av: http://www.hd4less.com/hide7k25seat.html (Hitachi Deskstar 7K250) ,som jeg forsåvidt bare kan formatere og bruke som os disk.. Jeg kan da istedet kjøpe meg en ny 750gb hd til lagring av div stasj. Men jeg vet ikke hvordan den sammenligner mot dagens hardisker. Noen som kan gi litt info om det?

 

Takker på forhånd for svar.

 

 

Hvis du vil ha en kjapp OS disk så er denne disken et absolutt must, det er den kjappeste SATA disken du kan få tak i nå, hvis du ser bort ifra SSD'er da.

 

Hvis du kjører to slike i et RAID 0 så vil du få en windows oppstartstid på noen få sekunder! Det samme vil gjelde spill og applikasjoner. Bruk heller din 750Gb disk til lagring av dokumenter, bilder, musikk, filmer osv. Denne holder i massevis til dette så lenge du ikke skal drive masse med videoredigering.

 

Det mener du.. Har lest endel, og mange mener Seagate Barracuda 7200.11 500 GB er raskere enn Western Digital Raptor 150 GB

 

kan noen med erfaring utdype litt?

Lenke til kommentar
Hei. Som nevnt i Topic trenger jeg en ny os hd.

De eneste kriteriene jeg har er at den er rask, til å stole på. Det siste jeg trenger er en ny dritthd som kødder og gir meg blåskjerm....

Og at den er en S-ATA disk.

Lagringskapasiteten trenger ikke være stor, pga jeg aldri kommer til å lagre noe viktig på den.

 

Kan dere anbefale meg noen bra disker?

 

Edit:

Har forresten en slik fra før av: http://www.hd4less.com/hide7k25seat.html (Hitachi Deskstar 7K250) ,som jeg forsåvidt bare kan formatere og bruke som os disk.. Jeg kan da istedet kjøpe meg en ny 750gb hd til lagring av div stasj. Men jeg vet ikke hvordan den sammenligner mot dagens hardisker. Noen som kan gi litt info om det?

 

Takker på forhånd for svar.

 

 

Hvis du vil ha en kjapp OS disk så er denne disken et absolutt must, det er den kjappeste SATA disken du kan få tak i nå, hvis du ser bort ifra SSD'er da.

 

Hvis du kjører to slike i et RAID 0 så vil du få en windows oppstartstid på noen få sekunder! Det samme vil gjelde spill og applikasjoner. Bruk heller din 750Gb disk til lagring av dokumenter, bilder, musikk, filmer osv. Denne holder i massevis til dette så lenge du ikke skal drive masse med videoredigering.

 

Det mener du.. Har lest endel, og mange mener Seagate Barracuda 7200.11 500 GB er raskere enn Western Digital Raptor 150 GB

 

kan noen med erfaring utdype litt?

 

Hvis du ikke setter deg ned med stoppeklokke og/eller benchmark programmer vil du ikke merke forskjellen. Den er knapt målbar.

 

Har selv 2 raptor disker i raid som systemdisk og merker i praksis absolutt ingen forskjell fra min gamle 200GB Hitachi disk, så sats heller på en stabil og varig diskløsning og glem millisekundene i oppstarten...

Lenke til kommentar
Hei. Som nevnt i Topic trenger jeg en ny os hd.

De eneste kriteriene jeg har er at den er rask, til å stole på. Det siste jeg trenger er en ny dritthd som kødder og gir meg blåskjerm....

Og at den er en S-ATA disk.

Lagringskapasiteten trenger ikke være stor, pga jeg aldri kommer til å lagre noe viktig på den.

 

Kan dere anbefale meg noen bra disker?

 

Edit:

Har forresten en slik fra før av: http://www.hd4less.com/hide7k25seat.html (Hitachi Deskstar 7K250) ,som jeg forsåvidt bare kan formatere og bruke som os disk.. Jeg kan da istedet kjøpe meg en ny 750gb hd til lagring av div stasj. Men jeg vet ikke hvordan den sammenligner mot dagens hardisker. Noen som kan gi litt info om det?

 

Takker på forhånd for svar.

 

 

Hvis du vil ha en kjapp OS disk så er denne disken et absolutt must, det er den kjappeste SATA disken du kan få tak i nå, hvis du ser bort ifra SSD'er da.

 

Hvis du kjører to slike i et RAID 0 så vil du få en windows oppstartstid på noen få sekunder! Det samme vil gjelde spill og applikasjoner. Bruk heller din 750Gb disk til lagring av dokumenter, bilder, musikk, filmer osv. Denne holder i massevis til dette så lenge du ikke skal drive masse med videoredigering.

 

Det mener du.. Har lest endel, og mange mener Seagate Barracuda 7200.11 500 GB er raskere enn Western Digital Raptor 150 GB

 

kan noen med erfaring utdype litt?

 

 

Det som er viktigst å se på når du skal ha en OS disk er ikke maks overføringshastighet men søketid og I/O (Input/Output operasjoner) per sekund. Siden overføringshastighet ofte måles med sekvensiell lesing av store filer vil ikke dette være representativt for hvordan et OS leses fra disken. Et OS består veldig ofte av mange små filer som ligger spredt utover OS området (dvs mye usekvensiell lesing av små filer) og dermed er lav søketid og høy I/O viktige faktorer for god OS-oppstart og -ytelse.

 

Nå har det også kommet en ny konge på haugen fra WD, nemlig WD VelociRaptor på 300 GB.

Denne testen sammenligner denne disken mot blandt annet Seagate Barracuda ES.2 som er Enterprise utgaven av 7200.11 til Seagate som er nevnt i tidligere innlegg her. Inkludert i testen er også den "gamle" WD Raptor 150GB disken, noe som gir en god pekepin på ytelsesøkningen på den nye disken.

Som du ser av testen så slår den nye VelociRaptoren til og med Seagate Barracuda på overføringshastighet, noe den gamle Raptoren ikke gjorde. Men den gamle Raptoren slår fortsatt Barracuda i søketid og I/O per sekund.

 

Bare for å nevne det så er jeg ingen WD "fanboy" men når det gjelder OS disk så mener jeg at Raptor-diskene er noe av det beste du kan bruke uten å investere i SAS-disker (som er svindyre!!). Som rene lagringsdisker kommer jeg selv til å bruke Seagate Barracude 7200.11 når jeg skal bygge NAS om kort tid.

 

For sikkerhets skyld, her er linken til testen en gang til:

http://www.storagereview.com/WD3000BLFS.sr

 

Håper dette oppklarte noe.

Lenke til kommentar
SAS disker er vel ikke så dyre de, kontrollerne koster derimot endel slik at totalt blir det kroner av det.

 

Selve diskene i seg selv er trenger ikke være så mye dyrere en SATA-disker hvis man bare ser på pris per disk-enhet. MEN siden de fleste SAS diskene du får idag bare har en kapasitet på mellom 36 og 300 GB (det mest vanlige er 36 og 72 GB) blir dette en pris per GB på mellom 13 og 60 kroner!! Dette er mer en 10 ganger så dyrt som SATA disker som ligger på mellom 1 og 2 kroner per GB.

 

Ett hederlig unntak er SAS diskene Barracuda ES.2 fra Seagate som har en kapasitet på 750 GB og 1 TB og en pris per GB på henholdsvis 2,66 og 2,09. MEN disse har bare en omdreiningshastighet på 7200 rpm i motsetning til det som er vanlig for SAS disker som er 10000 og 15000 rpm. På grunn av den forholdsvis lave omdreiningshastigheten så ligger disse disken på omtrent samme ytelsesnivå som SATA versjonene av disse, Seagate Barracuda 7200.11.

 

Som du sier så må man jo også investere i SAS kontroller-kort, men de trenger ikke nødvendigvis være så veldig dyre. Du får helt greie SAS-kontrollere for mellom 1000 og 2000 kroner, men det fins selvfølgelig kontroller som du må ut med nærmere 10 lapper for.

Lenke til kommentar

Raptor 150gb har jeg selv, neste oppgradering blir det nok en velociraptor. har hatt raptor disker som os disker i mange år nå og de yter fenomenalt og er stabile som fjell.

 

anbefaler en WD raptor 150gb eller WD VelociRaptor om du vil

punge ut litt mere.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
Bare for å nevne det så er jeg ingen WD "fanboy" men når det gjelder OS disk så mener jeg at Raptor-diskene er noe av det beste du kan bruke uten å investere i SAS-disker (som er svindyre!!). Som rene lagringsdisker kommer jeg selv til å bruke Seagate Barracude 7200.11 når jeg skal bygge NAS om kort tid.

 

For sikkerhets skyld, her er linken til testen en gang til:

http://www.storagereview.com/WD3000BLFS.sr

 

Håper dette oppklarte noe.

FEIL!!! En 73 GB 15k SAS-disk kan man få til ca 1200-1300 kr, avhengig av nettbutikk. Selv kjøpte jeg en 73 GB Seagate Cheetah 15K.5 73 GB SCSI-disk (68pin) til samme pris. Jeg hadde riktignok en SCSI-kontroller fra før. Har man en SCSI/SAS kontroller er det etter min mening idioti å kjøpe en WD Raptor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...