Gå til innhold

Auto block comments i Visual Studio (XML Documentation Comments)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med å generere automagiske block comments i Visual Studio i Visual Basic prosjekt. Jeg bruker VS både til C#, VB og Web programmering, valgte derfor 'General environment settings' ved førstegangs oppstart.

 

Om jeg oppretter en metode i en C# solution kan jeg få automatiske block comments ved å skrive /// over metoden som vist nedenfor:

 

1)

public static string test(string testString, int testInt) { }

 

2)

///
public static string test(string testString, int testInt) { }

 

3)

/// <summary>
/// 
/// </summary>
/// <param name="testString"></param>
/// <param name="testInt"></param>
/// <returns></returns>
public static string test(string testString, int testInt) { }

 

 

Før jeg formatterte harddisken min hadde jeg VS installert med 'Visual Basic environment' som default setting, da kunne jeg skrive ''' for å få generert automatisk block comment som vist overfor. Nå kommer disse ikke automatisk i VB prosjekt lenger, og jeg finner ikke noe sted der jeg kan aktivere det.

 

I [Tools -> Options -> Text Editor -> C# -> Advanced -> XML Documentation Comments] går det an å aktivere/deaktivere denne settingen (Generate XML Documentation Comments for ///) for C# prosjekter, men jeg finner ingen tilsvarende setting for Basic / VB.

 

 

Er det noen som har et tips ? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan prøve å resette instillingene i VS med:

devenv.exe /ResetSettings

 

Men innstillingene vil jeg ikke resette,- for jeg har tilpasset VS en del nå siden jeg reinstallerte

 

automagiske

 

Hva er "automagisk"? Regner jeg med at det et ordspill basert på "automatisk", men ligger med mer betydning i "automagisk" enn i "automatisk"? Ja jeg er gammel og følger ikke helt med i nye hippe språktrender... :D

 

Der er en viss magi i at man skriver /// så tryller VS frem de nydeligst formatterte kommentarer... som attpåtil dukker opp i IntelliSense når man senere skal benytte de metodene man har kommentert :thumbup:

Lenke til kommentar

Har krysssjekket litt og kommet frem til noe pussig......

 

* I første solution (SOL1) kan jeg ikke lage block comments med '''

* Oppretter en ny VB solution (SOL2).... her går det helt fint å lage block comments med '''

 

Så sletter jeg det initielle prosjektet fra SOL2 slik at jeg står igjen med en tom solution. Deretter bruker jeg [Add -> Existing Project] og legger til solution fil for SOL1. Da sitter jeg med en solution SOL2 som i utgangspunktet skal være klin lik SOL1, bortsett fra Solution filen (.sln) og sti til prosjektfilene. Her går det supert å opprette block comments med ''',- så min første tanke var at det kunne ligge en slags config i Solution filen... men bortsett fra forskjellig sti til prosjektfilene er solution filene kliss like :cry:

Lenke til kommentar

Om det er et webprosjekt hender det at VS roter til ting iblandt. Prøv å slette innholdet i C:\Windows\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\Temporary ASP.NET Files og i VSWebCache mappen(e) og se om det hjelper. Disse kan vel ligge litt spredt rundt på disken avhengig av VS og Windows versjon.

 

Eller benytt det nye prosjektet du laget og blås i problemet.... ;)

Lenke til kommentar
automagiske

 

Hva er "automagisk"? Regner jeg med at det et ordspill basert på "automatisk", men ligger med mer betydning i "automagisk" enn i "automatisk"? Ja jeg er gammel og følger ikke helt med i nye hippe språktrender... :D

 

Der er en viss magi i at man skriver /// så tryller VS frem de nydeligst formatterte kommentarer... som attpåtil dukker opp i IntelliSense når man senere skal benytte de metodene man har kommentert :thumbup:

Automagisk er jo da når det skjer litt mer enn en ting automatisk :p Jeg har f.eks noen ting som går helt automagisk på serveren min, når en ting trigger et script som fikser noe annet, osv osv.. Og når det da skjer masse forskjellige typer oppdateringer og jobber, så er det automagisk :wee:

 

Hvor gammel er det du er sa du, kaffenils? :p

Lenke til kommentar
Automagisk er jo da når det skjer litt mer enn en ting automatisk :p Jeg har f.eks noen ting som går helt automagisk på serveren min, når en ting trigger et script som fikser noe annet, osv osv.. Og når det da skjer masse forskjellige typer oppdateringer og jobber, så er det automagisk :wee:

 

Men det er jo fortsatt automatisk, og det er jo ingenting magisk med det. Hva er kriteriet for at en hendelse går fra p være automatisk til automagisk? Tullete ord spør du meg :mad:! "magisk" hører med i samme kategori som "åndelig" "sjelelig" "astrologi" "religion" "gud" og andre ord som ikke har noe med vitenskap å gjøre.

Jeg erklærer meg herved som motstander av "automagisk".

Lenke til kommentar
Haha.. Men du svarte ikke på siste del av spørsmålet mitt :wee:

 

33.

 

Fant en definiasjon på automagisk på Wiktionary

 

Automatic, but with an apparent element of stage magic. Commonly used in computer and other technology fields, referring to complex technical processes hidden from the view of users or operators. Includes a connotation of specialness and often implies pride on the part of the process creator (especially when the person using the word is the process creator). Sometimes, also used in sarcastic way, ironically implying an impossible process.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...