Gå til innhold

Mikro-bærbar med krutt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer. GHz-myten lever altså i beste velgående ser jeg. Jeg får bare si nok en gang at GHz ikke er et mål på ytelse. Ytelse kan være vidt forskjellig på to prosessorer til tross for samme antall GHz. Når det gjelder Atom vs. Celeron så det være en uvanlig stor forskjell i ytelse per GHz. Celeron vil yte omtrent 2-3 ganger bedre på samme klokkefrekvens som Atom. Årsaken til dette er at prosessorene er bygget vidt forskjellig opp. (OOO vs. non-OOO). Dette gir enorme ytelseforskjeller men også enorm forskjell i effektforbruk. Celeron vil bruke ca 30-65 watt avhengig av utgave. Atom vil bruke 0,65 - 2,2 watt avhengig av utgave.

Lenke til kommentar
Hmmm, som en mini PC med Vista pirret denne meg ikke særlig. Men som en avansert mobil med samme speccs, men med et lettere OS og altenativt design. JA TAKK!

 

Har jo mobilen Neo FreeRunner som kommer til sommern/høsten (ingen fastsatt dato enda)

Er ikke like kraftig.

Men den har nå 400 MHz prosessor og 128 MB ram

http://wiki.openmoko.org/wiki/Neo_FreeRunner_GTA02_Hardware

 

Kjører Linux :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette er nok framtiden for laptoper. Vent et lite tiår (kanskje ikke så lenge engang) og det er nok noe al`a dette vi "drasser" på! Små, lette og ikke minst kraftige maskiner er det vi trenger (i alle fall det jeg trenger ;)) Intel's Atom serie kom som et friskt pust, vi får se når disse får litt flere hestekrefter!

Lenke til kommentar
Dette er nok framtiden for laptoper. Vent et lite tiår (kanskje ikke så lenge engang) og det er nok noe al`a dette vi "drasser" på! Små, lette og ikke minst kraftige maskiner er det vi trenger (i alle fall det jeg trenger ;)) Intel's Atom serie kom som et friskt pust, vi får se når disse får litt flere hestekrefter!

 

Den største kjøpegruppen har enda ikke forstått at bærbar burde være bærbart. Da dette er gruppen med studenter osv, som skal ha 17" eller enda værre 20" bærbar fordi det er kult. Og når du kommer drassende med din 12" blir du sett ned på. Litt komisk ... men det er tilfellet.

 

Ser da heller for meg at bærbar segmentet vil splitte seg i to segmenter, selvom mellomting vil fortsette å eksistere.

Man vil få store (mindre bærbare) kraftige bærbare PC-er

Og andre veldig små kjekke nette bærbare som du nevner her =)

Lenke til kommentar

Det som tiltaler meg mest med en slik gadget, er at det nærmer seg det jeg har vært på utkikk etter i flere år - en dings som kan erstatte mobilen, MP3-spilleren og PDA-en (med PIM-applikasjoner). Jeg ønsker å ha færre løse tekniske maskiner i lomma, og samle dem til én. Derfor ville jeg også ønsket meg et digitalkamera inkludert. Men man kan ikke få alt man ønsker seg ennå. :)

 

Men for at dette skal fungere som en "bærbar PC", må flere andre ting være på plass og det ser ut som det drøyer litt. Det største ankepunktet er det man da ikke får plass til inni, p.g.a. den lille størrelsen. Skjermen blir også for liten til å jobbe med i lengre tid ad gangen.

 

Så da forutsetter jeg at jeg også har en hoved-PC et annet sted, enten hjemme eller på jobb, som den lille maskinen kan synkronisere med. Og jeg er såpass kravstor at jeg vil ha denne synkroniseringen helt automatisk når jeg beveger meg i nærheten av hoved-PC-en, uten at jeg trenger å gjøre noen manuelle operasjoner for å starte det. Dokumenter, e-post, SMS-meldinger, foto, musikk, o.l. må være oppdatert på begge PC-er til enhver tid. Dette er viktig hvis jeg skal gidde å ta med meg data ut på veien. Dersom dette ikke er helautomatisk har jeg ikke bruk for enda en PC. Men som MP3-spiller og mobiltelefon kan den fungere uansett.

 

Jeg har en bærbar (som jeg har fått), men det er veldig sjelden jeg frakter den med utenfor hjemmet. Det blir rett og slett for mye manuell jobb å vedlikeholde data på to forskjellige maskiner. Så den blir stående som en surfemaskin i stua.

 

Hvis jeg skulle velge bærbar selv, vil jeg heller ha en bærbar PC som er en skrivebordserstatter. Så unngår jeg problemstillingene med synkroniserte data og en bærbar som er for liten eller ikke kraftig nok. Men den ultimate bærbare PC finnes ikke ennå. Det nærmer seg, men fremdeles må man inngå kompromisser ved å kjøpe bærbart.

 

Så bærbare, enten de er små eller store/kraftige, vil for meg i overskuelig fremtid kun være et tillegg til en stasjonær hovedmaskin. Inntil det kommer en kompromissløs bærbar skrivebordserstatter, eller en minibærbar som synkroniserer dataene med hjemmemaskinen automatisk, holder jeg meg til en kompromissløs stasjonær hvor alle data er samlet på ett sted.

Lenke til kommentar
Det som tiltaler meg mest med en slik gadget, er at det nærmer seg det jeg har vært på utkikk etter i flere år - en dings som kan erstatte mobilen, MP3-spilleren og PDA-en (med PIM-applikasjoner). Jeg ønsker å ha færre løse tekniske maskiner i lomma, og samle dem til én. Derfor ville jeg også ønsket meg et digitalkamera inkludert. Men man kan ikke få alt man ønsker seg ennå. :)

 

Men for at dette skal fungere som en "bærbar PC", må flere andre ting være på plass og det ser ut som det drøyer litt. Det største ankepunktet er det man da ikke får plass til inni, p.g.a. den lille størrelsen. Skjermen blir også for liten til å jobbe med i lengre tid ad gangen.

 

Så da forutsetter jeg at jeg også har en hoved-PC et annet sted, enten hjemme eller på jobb, som den lille maskinen kan synkronisere med. Og jeg er såpass kravstor at jeg vil ha denne synkroniseringen helt automatisk når jeg beveger meg i nærheten av hoved-PC-en, uten at jeg trenger å gjøre noen manuelle operasjoner for å starte det. Dokumenter, e-post, SMS-meldinger, foto, musikk, o.l. må være oppdatert på begge PC-er til enhver tid. Dette er viktig hvis jeg skal gidde å ta med meg data ut på veien. Dersom dette ikke er helautomatisk har jeg ikke bruk for enda en PC. Men som MP3-spiller og mobiltelefon kan den fungere uansett.

 

Jeg har en bærbar (som jeg har fått), men det er veldig sjelden jeg frakter den med utenfor hjemmet. Det blir rett og slett for mye manuell jobb å vedlikeholde data på to forskjellige maskiner. Så den blir stående som en surfemaskin i stua.

 

Hvis jeg skulle velge bærbar selv, vil jeg heller ha en bærbar PC som er en skrivebordserstatter. Så unngår jeg problemstillingene med synkroniserte data og en bærbar som er for liten eller ikke kraftig nok. Men den ultimate bærbare PC finnes ikke ennå. Det nærmer seg, men fremdeles må man inngå kompromisser ved å kjøpe bærbart.

 

Så bærbare, enten de er små eller store/kraftige, vil for meg i overskuelig fremtid kun være et tillegg til en stasjonær hovedmaskin. Inntil det kommer en kompromissløs bærbar skrivebordserstatter, eller en minibærbar som synkroniserer dataene med hjemmemaskinen automatisk, holder jeg meg til en kompromissløs stasjonær hvor alle data er samlet på ett sted.

 

Bare for å nevne det så er det et 2 megapiksel kamra innebygd også, så da ble ønsket lit mer oppfylt.

Lenke til kommentar
Kommer det ikke alltid til å være slik at man må inngå kompromisser når man kjøper bærbar?

Tja, jeg håper at verden en gang kommer dit at stasjonære er noe som bare står i store bedrifter og datasentre. Utvklingen på vanlige bærbare har jo etter hvert kommet ganske langt, både i innhold, ytelse og pris, men det er et lite stykke igjen før det er "bra nok for alle". Krympingen fortsetter og før eller siden tror jeg forskjellene vil bli så små mellom en vanlig bærbar og vanlig stasjonær at folk flest ikke ser noe poeng i å ha en stasjonær. Allerede nå er det over halvparten som kjøper bærbar, men det er de siste 20% kanskje som er vanskelig å overbevise.

 

Det som tiltaler meg mest med en slik gadget, er at det nærmer seg det jeg har vært på utkikk etter i flere år - en dings som kan erstatte mobilen, MP3-spilleren og PDA-en (med PIM-applikasjoner). Jeg ønsker å ha færre løse tekniske maskiner i lomma, og samle dem til én. Derfor ville jeg også ønsket meg et digitalkamera inkludert. Men man kan ikke få alt man ønsker seg ennå. :)

 

Bare for å nevne det så er det et 2 megapiksel kamra innebygd også, så da ble ønsket lit mer oppfylt.

 

Jeg tenkte på et mer fullverdig digitalkamera med skikkelig optikk, av denne typen:

 

olympus_mju760.jpg

 

D.v.s. at datamaskinen er på baksiden av kameraet, eller omvendt om du vil. Med en touch screen som dekker hele baksiden. :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...