Gå til innhold

Grunninnstillinger i Pentax K10 D ?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Noen som har forslag til grunninnstillingene for Jpeg i K10d? Har stilt opp sharpnessen ett hakk, men har lest at spesielt på Pentax så bør man justere endel på fabrikkinnstillingene for å få ett bra resultat...

f.eks er det ett poeng å stille fargerommet til Adobes?

noe å hente på colourinnstillingene? (intensiteten i fargene, *bright* f.eks)

 

Tar imot tips, har prøvd å justere litt sjøl, ,men har en tendens til at litt for mye blir justert på en gang, med det resultat at fotografen er like forvirra etterpå.:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har forslag til grunninnstillingene for Jpeg i K10d? Har stilt opp sharpnessen ett hakk, men har lest at spesielt på Pentax så bør man justere endel på fabrikkinnstillingene for å få ett bra resultat...

f.eks er det ett poeng å stille fargerommet til Adobes?

noe å hente på colourinnstillingene? (intensiteten i fargene, *bright* f.eks)

 

Tar imot tips, har prøvd å justere litt sjøl, ,men har en tendens til at litt for mye blir justert på en gang, med det resultat at fotografen er like forvirra etterpå.:)

Denne måneden har jeg hatt som mål å fotografere bare med jpg uten etterbehandling i kombinasjon med 35mm f/2 og 40mm f/2.8 på Samsung GX-10, som er 99.99% identisk til K10D. Jeg har skrudd opp oppskarpingen ett hakk eller to, samme med fargemetningen (saturation) og har satt fargene til vivid. Litt ekstra kontrast også, for jeg synes det gir bedre bilder uten etterbehandling. Fargerommet har jeg satt til sRGB, fordi bildene skal på nett, og det er lettest da. Ellers er Adobe RGB å foretrekke, da sRGB kan være for lite i enkelte områder også på print (det er ingen papirer som fyller hele sRGB, men det er noen som går litt utenfor).

 

Men - dette er mest for moro skyld! Når jeg fotograferer "seriøst", bruker jeg alltid RAW, og behandler de bildene jeg skal bruke til noe i ettertid. De justeringene jeg har gjort i kameraet, lønner seg også å gjøre i etterbehandling, selv om du fotograferer med jpg. Dersom du føler det utrygg på etterbehandling, kan du fotografere i RAW+jpg. Da kan du bruke jpg-filene som du er vant til, men du beholder "negativet", en upåvirket original, som du kan leke deg med når du evt. finner ut at du skal begynne med etterbehandling og RAW-konvertering. Gjør du ikke det, kan du angre bittert senere - det er nok av folk som har gjort det her på forumet. Råfilene gir deg mye større spillerom til justering av f.eks. eksponering, og hvitbalanse kan settes i ettertid for mer korrekt fargegjengivelse. Kan virke litt uoverkommelig i begynnelsen, men som med det meste annet - det blir mye bedre når du har lært deg å bruke det!

Lenke til kommentar

Takker for tips..:)

 

Mye av bildene jeg tar, brukes nesten direkte som de er , men jeg har tatt noen i RAW men synes det blir for tungvint på de enkle *knipse*bildene.

Har notert meg innstillingene du foreslo på jpeg :)

Har i tankene blitskit (studioset) , og vil da ta i RAW

Lenke til kommentar
Takker for tips..:)

 

Mye av bildene jeg tar, brukes nesten direkte som de er , men jeg har tatt noen i RAW men synes det blir for tungvint på de enkle *knipse*bildene.

Har notert meg innstillingene du foreslo på jpeg :)

Har i tankene blitskit (studioset) , og vil da ta i RAW

Om du bare fotograferer i JPEG så sett image tone til "bright mode", denne innstillingen gir mer kontrast, skarphet og fargemetning til bildene.

Lenke til kommentar
Om du bare fotograferer i JPEG så sett image tone til "bright mode", denne innstillingen gir mer kontrast, skarphet og fargemetning til bildene.

Hvis jeg setter kameraet til å ta RAW+JPEG, samtidig så jeg setter image tone til "bright mode", vil fremdeles RAW-filene være ubehandlet eller vil det også virke inn på RAW?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...