Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

8800 GT problemer - ytelse halveres etter en periode


Anbefalte innlegg

Kjøpte et Club 3D 8800 GT med radial heatpipe for noen uker siden og har i det siste begynt å merke at ytelsen ikke alltid er der den skal være. Har for det meste bare spilt Crysis og det har gått fint på "High settings" men merket i går at det begynte å gå litt treigere og når jeg sjekket GPU benchmark gikk jeg fra 40 fps average til rundt 25. Ytelsen faller også i andre spill.

 

Tenkte på varme, men det rare er at det fortsetter å være sånn selv om kortet har vært "idle" en stund. Kortet blir ganske varmt, ihvertfall 90 grader etter å ha spilt Crysis en stund. Mulig kjølingen på kortet ikke er tilstrekkelig, var litt skeptisk til både club 3d og radial heatpipe egentlig, men jeg tenkte det ville gå greit. 90 grader var forøvrig det mitt X1900 lå på under load også, men jeg hadde aldri problemer.

 

Tenkte også på strøm, men ville det oppført seg på denne måten da? Gir ikke noen mening heller, da X1900 også bruker en del strøm. Jeg har også en bra kvalitets strømforsyning i Mist 500W.

 

 

Noen som har opplevd noe lignende? Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

90 grader, målt hvor?

 

Se om du kan justere opp hastigheten på viften litt, mitt 8800GT ligger f.eks på under 60 grader load. (XFX8800GT 256MB stock kjøler).

 

Du kan kanskje også demontere og montere viften med et nytt lag pasta.

 

Gainward ExpertTool kan kanskje hjelpe deg med å justere hastigheten på viften evt RivaTuner.

 

Ville også sjekket temp på prosessor under load. Du han stresse med Prime, skjermkort kan du stresse med ATiTool (Scan for artifacts)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Målte 90 grader i nvidia monitoren. Sjekket temperaturen ganske røft, men ut fra grafen så det ut som temperaturen lå på max 90 grader under load, et par grader fra eller til. "Idle" på 63 grader nå. Kunne sikkert vært kaldere, men det jeg er interessert i er hvor mye det tåler før det blir problemer, da det virker som det er mange forskjellige meninger om det.

 

Ville kortet oppført seg sånn hvis det ble for varmt? Klokker det seg ned og holder seg der selv om det har vært "idle" en stund? Som jeg sa så merket jeg ikke dette før i går og jeg er ganske sikker på at det har fungert fint frem til da. Syns det er litt rart hvis varme skulle begynne å bli et problem først nå.

 

CPU og resten av systemet er 100%. Halvannet år gammelt core 2 duo system, fjellstøtt frem til skjermkort bytte for noen uker siden. Det er definitivt skjermkortet som er feilen.

Lenke til kommentar

Oppfordrer deg til bare å prøve hva jeg foreslår.

 

Er egentlig ikke noe særlig interessant hva det tåler før det blir problemer, men hva en kan gjøre om problemer oppstår.

 

Kortet skal kunne klokke seg ned/trottle. Vet ikke om akkurat det kortet, men noen ganger produserer kortet artifacts, noen ganger fryser maskinen bare osv.

 

Test minne med memtest, skjermkort med ATiTool og prosessor med prime.

 

Oppdater Drivere

 

Godt mulig det greieste er bare å sende skjermkortet i retur, men jeg ville først forsøkt å senke temperaturen litt og sett om det hjelper. Du kan også gjøre dette ved å åpne "døren" til kabinettet og f.eks sette en 120mm vifte til å blåse over det.

 

Edit: Prøv også å justere viftehastigheten på kortet som nevnt i forrige post. Vet da ikke om det er mulig på dette kortet.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Skal se litt på det. Tok meg tid til å surfe litt rundt nå og det er flere som bekrefter at nvidia kort "throttler" og at 8800 gt viftene ikke går raskt nok. Må vel bare finne meg i å jobbe litt ekstra for å få kortet til å virke.

Endret av toygard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...