Gå til innhold

komme seg unna militæret


napaIm

Anbefalte innlegg

(ja, jeg vet det er mange lignende tråder fra før, men jeg har en del spørsmål)

 

Anyways, etter sommeren begynner jeg på mine 2 år som lærling før jeg skal ta svennebrev som snekker.

Og jeg vil helst unngå å havne i militæret enten nå eller etter lærlingtiden.

 

så jeg lurer da litt på hvordan det funker med å dimme fra militæret.

Tror jeg skal skylde på at jeg har dårlig rygg og ikke liker våpen og no sånt. Men hva med siviltjeneste? er det bare hvis man vill, eller må man ta det istedenfor militæret? og hva går siviltjeneste ut på?

 

Og hvor vanskelig er det egentlig å komme seg unna militæret? er det nok å bare si at du ikke har lyst, eller må du ha noen skikkelige grunder?

Men hvis jeg ikke greier å komme meg unna er det nok ikke noen katastrofe uansett, jeg bare føler at det blir som å kaste bort ett år av livet mitt.

 

takk for svar! ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen fastisvar på hvordan du kan komme deg unna militæret, men det er vel mer som skal til en å si at du har vondt eller lite lyst. Mye avhenger også av inntak og sted.

 

Å bruke "jeg liker ikke våpen" medfører at du havner i siviltjenesten.

Siviltjeneste kan være så mangt. F.eks. En kompis av meg var "slave" for gamle fruer ved ullevåll-hageby. Han handlet mat, klipte gress og gjorde ellers forefalende arbeid. Fikk også et lite sted og bo i nærheten.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
ingen som har noe mer info?

 

Tømrer og dårlig rygg... funker ikke som unskyldning, siviltjeneste i stedet for førstegangstjeneste er bare noe tull.

Førstegangstjenesten er verdt det, du kaster ikke bort et år av livet, du lærer mye, og treffer utrolig mange nye mennesker. Se på det som et år med betalt ferie, litt dårlig betalt, men men.. kan ikke få alt på en gang.

 

Jobben din vil være der når du er ferdig, arbeidsgiver er lovpålagt å gi deg permisjon, så du trenger ikke å beskymre deg over det.

 

Blir en opplevelse uten like, kan ikke gjøre de samme tingene som sivil, er verdt det spør du meg..

Lenke til kommentar
Men hva går egentlig sesjon ut på?

blir du bare kjørt til en militærbase for å høre om alt man kan gjøre i militæret osv?

Og det er vel også slik at må ta en del legetester der?

 

 

Det spørs litt hvor du bor. Jeg bor i Oslo og måtte derfor møte op på vernepliktsverket ved båthavna mitt i Oslo sentrum. Der får du snakke med en sesjonsoffiser. Si litt hva du ønsker. Du får se lit filmer som hjelper deg og få litt oversikt. Du blir veid, målt, måler blodtrykk, tester fargesyn, hørsel og du avslutter det hele med en teoretisk test.

 

forresten.. videoen over er av stormeskadron i panserbataljonen. Søk deg dit! Jeg skal inn dit i januar. Tror det blir kjempe bra!

Lenke til kommentar

teoretisk test?

Hva om du bare failer på hele testen da? XD

 

Og hva om jeg sier at jeg vil bli ferdig med lærlingtia osv først?

må jeg da ta en ny sesjon etter det igjen, hvor jeg da eventulet kan bli "uegnet" for militæret?

 

men uansett, noen ting kunne sikkert vært gøy i militæret. leke med tanks og våpen osv.

jeg tror likevel ikke jeg gidder å bruke opp et år på det...

men hvis jeg blir lei av snekringa etter to lærlingår og trenger litt variasjon, så kan jeg jo som "HV-I BW" sier, ta det som en ferie for å få litt variasjon.

Lenke til kommentar
Du kan da vel få utsettelse på grunn av utdannelse?

ja, men etter utdannelsen vil jeg begynne å tjene penger! :p

 

Hva med å se på forsvaret som en unik mulighet til å spare penger? Du blir ferdig med førstegangstjenesten, erfaringer rikere, gratis kost og losji, lommepenger hver måned.

Lenke til kommentar
Du kan da vel få utsettelse på grunn av utdannelse?

ja, men etter utdannelsen vil jeg begynne å tjene penger! :p

 

Hva med å se på forsvaret som en unik mulighet til å spare penger? Du blir ferdig med førstegangstjenesten, erfaringer rikere, gratis kost og losji, lommepenger hver måned.

 

 

Dessuten syns jeg den unskyldingen som blir mest brukt, hvor folk sier at man ikke vil miste ett år er fullstendig vas.

Se på militæret som et år hvor man for trådstarters vedkommede sparer penger, men generelt er førstegangstjenesten en tid hvor man får oppleve masse spennende, du får venner for livet, men mest av alt blir du veldig godt kjent med deg selv. Med mindre man av medisinske årsaker ikke har mulighet til å gjennomføre en førstegangstjeneste så syns jeg man skal ta vare på den sjansen man har fått. Det er absolutt en opplevelse man kommer til å huske resten av livet.

Lenke til kommentar

ja... jeg får se om noen år om jeg har mere lyst.

 

men er det ikke veldig mye hard trening osv?

jeg har ikke vært i så veldig god form etter at jeg kjøpte meg PC til konfirmasjonen hehe...

så jeg vet ikke helt om jeg hadde orket å løpe i skogen en hel dag eller drive med masse hard trening.

jeg er likevel ikke overvektig da, så jeg har vel en fordel der. forhåpentligvis havner jeg da i samme bataljon (?) som en fatass som sinker ned hele resten av gruppa! :p

Lenke til kommentar
ja... jeg får se om noen år om jeg har mere lyst.

 

men er det ikke veldig mye hard trening osv?

jeg har ikke vært i så veldig god form etter at jeg kjøpte meg PC til konfirmasjonen hehe...

så jeg vet ikke helt om jeg hadde orket å løpe i skogen en hel dag eller drive med masse hard trening.

jeg er likevel ikke overvektig da, så jeg har vel en fordel der. forhåpentligvis havner jeg da i samme bataljon (?) som en fatass som sinker ned hele resten av gruppa! :p

 

 

Det er som regel alltid noen som er dårligere trent enn deg på rekrutten, eller så er det de som er så negativt innstilt til militærtjeneste og ikke gidder å gjøre noe for å bli dimmet ganske fort. Uansett vil du som HV-I BW sier, bli godt trent under rekrutten, men det skader ikke og legge inn noen ekstra joggeturer før du tar turen til rekruttskolen.

 

Når det kommer ann på hvor fysisk og ikke minst psykisk anstrengene tjenesten er, så kommer det helt ann på hvor du avtjener din førstegangstjeneste. F eks alle jegertroppene, (grensejeger, artillerijeger, fjk, mjk, kjk osv osv) er veldig krevende. De som driver med stridstjeneste (Panserbataljonen, Artilleribataljonen og 2. Bataljon) er også fysisk krevende. Man kan alltids få seg en kontortjeneste, men sats heller på å tren deg opp til god nok form slik at du klarer å gjennomføre en eventuell førstegangstjeneste i en morsom stilling. Hvor gammel er du forresten?

Lenke til kommentar
blir 18 i august.

 

men hvor mange forskjellige ting er det man kan gjøre i militæret?

jeg vil helst gjøre noe som er gøy, f.eks drive mye med våpen eller tanks.

 

Da er du over i stridstjeneste som er en ganske hard tjeneste. Men det at det er en fantastisk tjeneste veier mer enn nok opp. Jeg anbefaler deg at du leser litt om Artelleribataljonen, Panserbataljonen og 2.bataljon. Garden tilbyr også en fin tjeneste.

 

www.garden.no

http://www.mil.no/haren/Artilleribataljonen/start/

http://www.mil.no/haren/styrker/pbn/start/

http://www.mil.no/haren/styrker/2bataljon/...equestid=139394

 

Se også litt på denne siden for mer info:

http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull...stridstjeneste/

Lenke til kommentar

Etter min mening er første gangs tjeneste tull, men skal ikke gå OT her :).

 

Men hvordan slippe unna ( hvis du vill det da ). Kom med alle slags lege atester ( hvis d feiler deg noe ), si at du sliter mentalt. Da er du rimerlig sikkret å slippe unna :). De vill ikke ikke ha folk med som de må "legge til rette" for.

Selv slapp jeg unna pga. elendig syn, mer trengtes ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...