Gå til innhold

MP3-spiller defekt. Får tilgode mindre penger enn det jeg betalte.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte 10.07.2007 en MP3-spiller fra PCutstyr.no til 1.576,00. For noen uker siden streket den, og jeg sendte den inn. I dag fikk jeg følgende svar:

 

Hei,

 

Din retur er testet defekt. Da lik eller tilsvarende vare ikke kan leveres, har vi kreditert din konto hos oss for Kr. 1.400,-.

 

Dette beløpet kan trekkes fra på neste ordre.

1. Har de noen som helst grunn/krav til å gi meg 176,00 mindre enn det jeg betalte for produktet? Virker helt uhørt!

2. Jeg kan vel kreve å få pengene satt inn på bankkontoen min, og ikke på kontoen min hos dem?

 

Har ikke sendt svar på mailen jeg fikk fra dem enda, ettersom jeg ville sjekke rettighetene mine først. Har lest litt på Forbrukerloven hos Lovdata, men jeg finner ikke helt det jeg leter etter.

 

Harddisken jeg bestilte samtidig som MP3-spilleren var DOA, og jeg hadde problemer med kundesørvisen hos dem da også. Samme kundebehandler nå óg.

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alltid slik at man får tilbake hele beløpet. MEN, regelen for utregning er meget meget sinnsrik:

 

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

 

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

 

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

 

La oss anslå 3 års levetid på en mp3spiller. Da kan forhandler trekke fra 1/3 av kjøpesummen om det går 1 år fra du kjøper den til du får hevet kjøpet.

 

MEN, om dette gjøres, så skal du godskrives forsinkelsesrente fra den dagen du kjøpte produktet. Om du kjøpte produktet for nøyaktig 1 år siden, og betalte 1500,- for den blir regnestykket sliK.

 

1500 + forsinkelsesrente 12 måneder (regnes ut på www.forsinkelsesrente.no)

= 1673,-

 

Minus 500,- i avkastning, = 1173,- som du skal ha igjen.

 

Jeg skjønner ikke hvordan de har kommet fram til 1400,- egentlig, kan det være at du betalte 1400,- for spilleren og resten i frakt?

Lenke til kommentar

Takk for fyldig svar, Alastor! :) Prisen jeg oppgav var uten ekspedisjonskostnader (det den koster i nettbutikken).

 

Jeg får sende en mail til dem og spørre hvordan de har beregnet den summen, men utifra ditt regnestykke, virker det ikke helt ulogisk, da.

 

Vet du om jeg har krav på å få pengene betalt tilbake på bankkonto?

 

Glimrende Chelsea-kamp, forresten! :D

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Virker som om det er en ganske korrekt sum PCutstyr har kommet frem til. Når jeg regner på det så kommer jeg til at du skal ha tilbake 1316 kr + utlegg for frakt. Det kan ikke bli mange kronestykkene anderledes enn hva de kom frem til.

 

Videre har du som det blir påpekt her krav på å få pengene utbetalt til konto dersom du skulle ønske det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...