Gå til innhold

Kjøp av dedikert film/negativ scanner ?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg sitter her med en drøss gamle negativer, som det hadde vært morro å få over på PC-en.

Prøvde meg såvidt med en flatbedscanner, med rammer for negativer, men det tok vinter og vår å få scannet 24 bilder :(

 

Om man kjøper en dedikert scanner, går dette da mye kjappere og litt mere automatisk ?

 

I såfall, kan dere foto-guruer annbefale noe ? Har ikke masse peil selv.

Ser for meg å betale 3-4, men ikke over 5000.

 

Hadde satt pris på expert erfaringer.

 

EDIT:

Ser for meg at jeg kan mate inn en remse, klikke scan, og deretter bare lagre bildene.

 

Mvh,

Northy

Endret av Northlander
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste dedikerte 35mm-skannere har vel automatisk mating av en holder med opptil 6 filmruter i en stripe (forholdsvis ironisk at labbene kutter i 4 ruter lange striper, da det er det minst optimale tallet mellom 1 og 6 :)).

 

På den KM Scan Dual IV-skanneren jeg disponerer setter du opp alle innstillinger først, deretter trenger du bare mate holderen på nytt og trykke ok for å fortsette mellom hver stripe. Hvis du tar tiden på skanneren og følger litt med på klokka kan du holde det gående lenge i et rimelig optimalt tempo uten å føle deg forstyrret fra de fleste innomhus-sysler..

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

God tur!

Jeg kjøpte nettopp en Coolscan fra Interfoto, mener den kom akkurat under kr 5000.

Det var den glade delen :yes:

Mine gamle negativer er av ymse kvalitet, eller så er det at det er forskjellige filmtyper. I allefall må jeg justere innstillinger for hver film.

 

Altså:

går dette da mye kjappere og litt mere automatisk ?

...tror ikke det! :evil:

 

Nå er jeg temmelig fersk i scannerverden, så det er veldig mulig at jeg gjør dette temmelig tungvindt.

I kveld skal jeg gå over de jeg har scannet hittil - for å sjekke hvordan de ser ut i Capture NX.

Regner med å måtte scanne om endel bilder etterhvert :wallbash:

Lenke til kommentar
De fleste dedikerte 35mm-skannere har vel automatisk mating av en holder med opptil 6 filmruter i en stripe (forholdsvis ironisk at labbene kutter i 4 ruter lange striper, da det er det minst optimale tallet mellom 1 og 6 :)).

 

På den KM Scan Dual IV-skanneren jeg disponerer setter du opp alle innstillinger først, deretter trenger du bare mate holderen på nytt og trykke ok for å fortsette mellom hver stripe. Hvis du tar tiden på skanneren og følger litt med på klokka kan du holde det gående lenge i et rimelig optimalt tempo uten å føle deg forstyrret fra de fleste innomhus-sysler..

 

Hei Kjetil.

 

Har sett litt på div. tester av denne, og den ser helt greit ut til mitt bruk..

Det eneste folk kicker på i reviews er at den ikke har ICE (Hva nå enn det er ;) )

Men jeg finner verken nettbutikker som har den, eller noen priser..

Hvor kjøpte du den ?

 

Mvh,

Northy

Lenke til kommentar

Digital ICE er nesten ikke til å leve uten!

Det er en funksjon som fjerner støv ol. som ligger på negativene ved å belyse filmen med infrarødt lys også fjerne det den finner i software før bildet lagres.

 

Jeg har en Coolscan V (50) på jobben og Digital ICE står alltid på, sparer masse tid istedetfor å klone all skiten vekk i photoshop.

Lenke til kommentar
Digital ICE er nesten ikke til å leve uten!

Det er en funksjon som fjerner støv ol. som ligger på negativene ved å belyse filmen med infrarødt lys også fjerne det den finner i software før bildet lagres.

 

Jeg har en Coolscan V (50) på jobben og Digital ICE står alltid på, sparer masse tid istedetfor å klone all skiten vekk i photoshop.

 

Heisann !

Oki, skjønner...

Så på Komplett dem hadde Nikon Coolscan LS-50ED til 6 lapper..

Er jo litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg..

Vil du si det er en god scanner.. Er den også¨"litt automatisk" type "Ser for meg at jeg kan mate inn en remse, klikke scan, og deretter bare lagre bildene." ??

 

Mvh,

Northy

Endret av Northlander
Lenke til kommentar

http://www.interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4523

 

Prisen på Coolscan V (LS-50)ser ut til å ha gått opp etter at de fikk inn siste beholdning.

Jeg satte meg på venting på Mamoz, da kostet den litt under 4 tusen.

Etter at de fikk inn nye, kostet det plutselig kr 6500.

 

Du mater inn filmstipa, deretter tar scanneren tak i filmen.

Da er det bare å justere via programvaren.

Det er å lære/justere best mulig - som tar tid :-)

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Jeg sitter her med en drøss gamle negativer, som det hadde vært morro å få over på PC-en.

Prøvde meg såvidt med en flatbedscanner, med rammer for negativer, men det tok vinter og vår å få scannet 24 bilder :(

 

Om man kjøper en dedikert scanner, går dette da mye kjappere og litt mere automatisk ?

 

I såfall, kan dere foto-guruer annbefale noe ? Har ikke masse peil selv.

Ser for meg å betale 3-4, men ikke over 5000.

 

Hadde satt pris på expert erfaringer.

 

EDIT:

Ser for meg at jeg kan mate inn en remse, klikke scan, og deretter bare lagre bildene.

 

Mvh,

Northy

Jeg scannet nettopp over 4000 lysbilder og negativer med en Nikon Coolscan 5000 ED. Det tar lang tid, også med en topp scanner...

Anbefaler at du sorterer negativer og slides med hard hånd før scanning.

Scanneren har bra automatikk, men du må jo selv mate den med negativremsene eller lysbildene snudd riktig vei ved bruk av automatisk diasmater (SF-210 tilleggsutstyr).

Kjøp en kvalitetscanner og planlegg for salg etter bruk!

Lenke til kommentar

Må nok regne med å justere bildene endel, men har du litt orden på dem slik at de ligger riktig i serie så kan du nok bruke nogenlunde like innstillinger på hele filmen.

Du kan også aktivere Digital ROC (Restoration of Color) det tar da lenger tid å scanne, men trengs færre justeringer (selvfølgelig ann på hvor nøye du er/fint du skal ha det)

Lenke til kommentar

Enig med andre her - ICE "må" du bare ha. Canon har forøvrig en egen versjon de kaller FARE som skal gi tilsvarende resultater, men har ikke prøvd selv.

 

En filmscanner scanner raskere, men så lenge du bare kan mate inn filmstriper med 4 negativ må du sitte der og jobbe hele tiden.

 

En flatbed scanner my saktere, men til gjengjeld kan du legge inn 4 eller 5 striper på en gang, gjøre en preview, justere alle (hvis du ønsker) og så trykke scan. Da vil den jobbe en time eller tre avhengig av innstillingene dine og hvor mange negativ du fikk plass til, men du kan gjøre noe annet så lenge. Så tiden tilbrakt med scanning blir kortere.

 

Et annet poeng med flatbedscannere er at de operer med en voldsom teoretisk oppløsning (ofte 4800 eller 9600 dpi). Det er sikkert riktig nok hvis du bare ser på CCD-brikkens oppløsning, men tar du to ikke helt rene glassplater og et fixfokus objektiv med i betraktningen blir reell oppløsning langt lavere. Har sett tall på 2000-3000 dpi reell oppløsning, og da er det liten vits i å scanne med høyere enn 2400dpi, eller 3200dpi hvis du vil safe litt. Det gir my mindre bildefiler og kortere scanningstider enn full oppløsning. Det finnes noen unntak her, både med fokusering og/eller mulighet for å ta bort glassplaten ved filmscanning, men de aller fleste flatbedscannere har begrenset reell oppløsning.

 

KM (Minolta) scannere var OK, men lages ikke mer så de finnes kun på bruktmarkedet.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Må nok regne med å justere bildene endel, men har du litt orden på dem slik at de ligger riktig i serie så kan du nok bruke nogenlunde like innstillinger på hele filmen.

Heldigvis ser dette ut til å stemme.

Jeg begynte vist i feil ende, hadde noen trasige filmer som var missfarget.

(Slik går det når du plutselig finner 6 år gamle filmer som ikke er fremkalt :grin2: - pluss at jeg hadde fargefilter på 70-tallet :realmad: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...