Gå til innhold

Skriveprogram med nynorsk retteprogram?


Anbefalte innlegg

De nye reglene for heldagsprøver og eksamener tillater bruk av datamaskiner med retteprogrammer. Problemet mitt er at jeg ikke vet om noen skriveprogrammer med nynorsk retteprogram, utenom Word. Jeg bruker NeoOffice, som bare har engelsk språk slik jeg har skjønt det. Noen som har noen tips, eller er jeg nødt til å skaffe meg Word?

 

Mvh. Sondre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah... Takker så mye. Det var ikke så vanskelig når jeg først fant ut at det fantes^^ Gogo OpenOffice(evt. NeoOffice, som jeg bruker) :p

 

Mvh. Sondre

 

PS: Er NeoOffice bedre enn OpenOffice på mac? I allefall den OpenOffice versjonen som jeg lastet ned fra hjemmesiden deres trengte X11 for å kjøre, som jeg fant noe irriterende.

Lenke til kommentar
Er NeoOffice bedre enn OpenOffice på mac?

Kort: ja.

 

NeoOffice er basert på OOo, men skrevet i Java for å gi et mer "native" inntrykk, og for å slippe å bruke X11.

 

Hos meg fikk jeg ikke OOo til å se alle fontene jeg har, men NeoOffice gjør det helt utmerket, så jeg bruker NeoOffice frem til OOo kan kjøres native (er visstnok i Alpha nå).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Stavekontrollen hjelper ganske lite dersom du ikkje kan grammatikken og orda. Han er nemleg nettopp det: Ein stavekontroll. Han plukkar opp at du skriv eit ord feil, men om ordet ikkje bør vera der til å byrja med er du komen like langt.

 

Til dømes: Du skriv "begrep", og får feil. Om du ikkje veit at det heiter "omgrep", vil du kanskje velja "begreip" frå dei føreslåtte orda, men det er heilt på trynet.

 

Likevel; https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6869 er alltids fin å ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...