Gå til innhold

Den store ASUS Xonar tråden!


Anbefalte innlegg

Som vi alle vet, har Creative de siste årene vist sin sanne side som monopolist i gamer segmentet av lydkort, fokuset på fornøyde kunder og gode drivere er helt borte og alt de tenker på er penger penger penger.

 

Men nå har ASUS kommet med i konkuransen mot Creative, Xonar serien byr god lydkvalitet og emulering av EAX5.

 

Specs:

ASUS Xonar DX:

Lydbrikke ASUS AV100, DAC Cirrus Logic CS4398 (front pair); CS4362A (side, rear, center/sub), Lydmodus 7.1, Samplingsfrekvens 24-bit/192kHz, EAX 2.0 (5.0 emulert), OpenAL, Dolby Digital Live, ASIO, SNR 116dB front; 112dB side, rear, and center.

 

ASUS Xonar D2 og D2X:

Audio Processor ASUS AV200, Lydmodus 7.1, DAC 4x Burr Brown PCM1796, Samplingsfrekvens 24-bit/192kHz, Dolby Digital Live, Dolby Pro Logic IIx, Dolby Headphone, Dolby Virtual Speaker, DTS Connect, DTS Neo:PC, DTS Interactive, ASIO 2.0, EAX 2.0 (5.0 emulert).

 

Oversikt over Xonar kortene rangert fra billigst til dyrest:

ASUS Xonar DX ~650,-

ASUS Xonar D2 ~1200,-

ASUS Xonar D2X ~1500,-

 

Tester:

ASUS Xonar DX (1)

ASUS Xonar DX (2)

 

ASUS Xonar D2 (1, hw.no)

ASUS Xonar D2 (2)

ASUS Xonar D2 (3)

 

ASUS Xonar D2X (1)

 

Ellers:

Si i fra på pm noe skal legges til her. :)

 

(Inspirert av "Den store X-Fi tråden!")

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott å se en slik tråd her, selvom det kanskje var en overdrivelse å starte med "Den store xx tråden!" :p

 

Vurderer selv en DX eller D2X, litt usikker på hvor mye jeg trenger. Spiller litt (i stereo) og ser film (i surround, via optisk kabel), så et dedikert lydkort vil vel kun gi meg bedre lyd i spill der jeg bruker en analog utgang.

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Men nå har ASUS kommet med i konkuransen mot Creative, Xonar serien byr god lydkvalitet og emulering av EAX5.
Jeg mener personlig at emulering av EAX er så mye å skryte av, men er jo bra at Creative får konkurranse! :) har prøvd ett asus xonar D2 kort og det funker som bare det, bra lydkvalitet Endret av Extremetel
Lenke til kommentar
WTF DX" til 640 spenn: http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=138799

 

kan dette stemme ?

 

Det skal vel stemme veldig bra, XD er jo den reduserte utgaven av D2X, som konkurrerer mot X-Fi Extreme Gamer. Er deretter også priset slik. Av ting den mangler i forhold til D2X er DTS Connect encoding, den har kun Dobly Digital Live.

Allikevel er det jo fortsatt bedre enn selv de dyreste X-Fi kortene (til Creative ihvertfall) som ikke har noen av delene. :p

Lenke til kommentar
D2 (PCI) eller D2X (PCI-e).

 

Noen bestemt grunn? For hjemmekinobruk er det jo ganske sannsynlig at man bruker digital utkilde for lyden (DVD, Blu-Ray, H264/AC3 osv.), hvor i alle tilfeller lydkortet vil ha null å si.

 

D2X stiller jo litt sterkere enn DX med at den har DTS:Connect. Men det er jo stortsett kun en funksjon man vil trenger om man ønsker å spille etc. samtidig som man kun bruker digital ut.

 

Selv heller jeg nok mot DX, men så er det jo så mange fine lys på D2X..! :cry:

Lenke til kommentar
Har en reciever som kan dekode det meste, inkludert HD formater, så blir nok mest aktuelt med digital overføring ja.

 

Da vil du sannsynligvis ikke nyte så veldig mye ekstra av et dedikert lydkort ettersom lydkortet ikke behandler lydsignalet i det hele tatt så lenge kilden er kodet i et eller annet format (DTS, Dolby Digital, AC3, DD:HD eller DTS:HD).

 

 

Vet vi noe om det lydmessig vil være noen forskjell på PCI og PCI-Express ? siden det er PCI-E 1x spor

Signalgangen internt på hovedkortet og helt frem til lydkortet er jo digital så det skal det jo ikke være. Er i tillegg ikke behov for så enorm båndbredde, så PCIe 1x skal nok holde i lange baner til denne bruken.

Lenke til kommentar
Vet vi noe om det lydmessig vil være noen forskjell på PCI og PCI-Express ? siden det er PCI-E 1x spor

Signalgangen internt på hovedkortet og helt frem til lydkortet er jo digital så det skal det jo ikke være. Er i tillegg ikke behov for så enorm båndbredde, så PCIe 1x skal nok holde i lange baner til denne bruken.

 

Ja enig der.. Men tenkte mest på om man mistet no lydkvalitet dersom man velger versjonen som har PCI-flate, mot det å kjøpe den typen som har PCI-Express flate ?

 

Hvis du skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar
For hovedsaklig hjemmekino bruk og en god del mp3, hvilken av disse 3 kommer best ut.

 

Manglene ved "lillebror" begrenses stort sett til noen færre eksterne tilkoblinger og ingen midi. Derimot er det bare DX som har intern tilkobling for mic/headset i front av kabinett. Dessuten er DX low-profile og leveres med plate for montering i low-profile kabinett og er dertil velegnet for HTPC. Tester viser vel at lydkvaliteten i alle kortene er relativt like. De er noe bedre enn det beste Creative kan oppdrive på gjengivelse av lyd fra musikk og film, og på linje med X-Fi i spill. Selv om X-Fi på papiret har en fordel med hardware-prosessering av eax5 viser praktiske lastmålinger at forskjellen er ubetydelig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

D2/D2X = hardcore home theater fans, ta Xen for guds skyld, hvorfor ta PCI når man får PCI Express som kan brukes i de små slotene på hovedkortet som bare støver ned :p

DX = mannen i gata, som ikke trenger beste av det beste men vil ha noe bedre en onboard, er også PCI Express ^^

 

Forsjellen mellom DX og D2X er

Highend Burr Brown Chips (D2X)

LED Farge Belysning på kontaktene (D2X)

SPDIF inn og ut på bakplaten i tillegg til analoge kontaktene(D2X)

DTS Connect (D2X)

Midi (D2X)

EMI Shield (D2X)

 

"After careful consideration of the input and output options of the Xonar DX and it's possible use as a HTPC card but I see only one glaring issue: The card's digital ouput jack is shared with a line in and mic input. This could conceivably cause trouble for certain types of custom HTPC configurations when digital output is needed along with a line in from a external source. The AUX connector could be routed to a external bracket and get around this oversight."

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardw...d-review-4.html

 

alså på DX kan man bruke AUX kontakten for lyd inn, vis du må bruke SDPIF ut som er delt med lyd inn/MIC

Endret av wiak
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjøpte et Asus Xonar D2 til HTPC'en min.

 

I Xonar D2 Audio Center kjører jeg SPDIF-out på "Dolby Digital Live", og "Dolby Pro Logic IIx".

 

Har tre "spørsmål" rundt dette;

 

1) Jeg har endel HD-materiale i X.264, med DTS 5.1 eller AC3 5.1. Mistenker at lydkortet ikkje kjører surrounden direkte, men at den selv "lager" surrounden. Før jeg fikk D2'en, på den gamle HTPC'en min, så mener jeg ganske bestemt at visse filmer hadde bedre surround enn de har nå. Da brukte jeg riktignok ac3filter/spdiffer). Siden lydkortet kjører full DTS 5.1 til forsterkeren uavhengig om det er Stereo (musikk, etc) eller 5.1 som avspilles på PC-en, så har jeg ikkje sjangs å "sjekke" om den har "korrekt" surround.

Finnes det noen spesifike filmer/snutter/lyder på nettet jeg kan teste for å sjekke at surrounden er slik den skal?

 

2) Jeg kjører som sagt SPDIF-out med Dolby Digital Live enabled. Problemet er at hver gang jeg vil spille musikk "skikkelig", så må jeg manuelt inn på Audio Center for å sette SPDIF-out til PCM. Finnes det ingen andre måter å gjøre dette på?

 

3) Har ikke fått spdiffer/ac3filter til å fungere på D2'en (fungerer fint på det interne lydkortet på samme maskin thou). Stemmer det? Eller finnes det måter?

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...