Gå til innhold

Hvordan foregår portering egentlig?


Anbefalte innlegg

Jeg kontaktet OneCall og ba om hurtigportering fra MTU. fikke dette som svar:

-----------------------------------------------------

[email protected] to me

 

show details 1:24 PM (17 hours ago)

 

 

Reply

 

 

(Vennligst behold emne, hvis du besvarer denne e-posten)

 

Hei

 

Hvis MTU godkjenner det så overføres du til oss 21. april, SIM får du fra oss før den dato. Jeg har ringt dem mange ganger i dag men hittil ikke fått kontakt med noen, så noen raskere overføring kan vi ikke gjøre dessverre.

--------------------------------------------------------

 

 

 

Det høres ut som en stusli system!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at One Call må kontakte MTU er at de må ha en bekreftelse på at det faktisk er du som er juridisk eier av telefonnummeret. Det er det kun operatøren din som kan bekrefte. Svarer ikke MTU så får ikke One Call sjekket at du eier nummeret og har dermed ikke lov til å flytte over til One Call.

 

Mia_tuk kommer helt sikkert tilbake med en teknisk forklaring av hvordan porteringen foregår.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Nummerportabilitet i Norge er basert på ACQ, som står for All Call Query. Det betyr at når A skal ringe til B, må As operatør slå opp i en database som forteller hvilken operatør som "eier" nummeret til B. Når det oppslaget er gjort settes samtalen opp. Dette gjøres ved hvert eneste anrop.

 

I Norge er det et firma som heter Norsk Referanse Database (www.nrdb.no) som administrer oversikten over hvilken operatør hvert enkelt nummer hører til hos. Teknisk sett er det en rimelig enkel jobb å administrere en slik database, men som snubbel sier er det en del administrative rutiner som må være på plass for å sikre at porteringen går rett for seg.

 

Det viktigste er at operatørene holder orden på hvilke nummer de "eier" slik at de ikke porterer nummer i hytt og pine. Det er derfor ny operatør må vente på klarsignal fra avgivende operatør før porteringen kan skje. (Dessuten er det jo ganske vesentlig at avgivende varsler NRDB.) Nøyaktig hvordan rutinene er, aner jeg ikke, men som med alle rutiner kan det forekomme avvik og dermed feilporteringer. Det hadde blitt en skikkelig smørje hvis f.eks MTU hadde portet et nummer til Onecall, som egentlig hørte hjemme hos Chess. Dette har operatørene og NRDB rutiner for, håper jeg.

 

En annen ting som tar tid er å brenne og sende ut simkort. Med tanke på postgang og at du helst bør få sim-kortet før porteringsdato er det vanlig å bruke ca 10 dager på en portering, selv om den teknisk sett kunne ha skjedd så snart NRDB hadde replikert databasen til operatørene, og ny operatør hadde lagt til det gamle simkort-nummeret i sitt HLR.

 

Legg merke til at NRDB bare har kontroll med B-abonnenten. Dersom avgivende operatør ikke fjerner gammelt sim-nummer i sine systemer kan du fortsatt bruke gammelt og nytt kort om hverandre, men bare til utgående samtaler.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Nummerportabilitet i Norge er basert på ACQ, som står for All Call Query. Det betyr at når A skal ringe til B, må As operatør slå opp i en database som forteller hvilken operatør som "eier" nummeret til B. Når det oppslaget er gjort settes samtalen opp. Dette gjøres ved hvert eneste anrop.

 

I Norge er det et firma som heter Norsk Referanse Database (www.nrdb.no) som administrer oversikten over hvilken operatør hvert enkelt nummer hører til hos. Teknisk sett er det en rimelig enkel jobb å administrere en slik database, men som snubbel sier er det en del administrative rutiner som må være på plass for å sikre at porteringen går rett for seg.

 

Det viktigste er at operatørene holder orden på hvilke nummer de "eier" slik at de ikke porterer nummer i hytt og pine. Det er derfor ny operatør må vente på klarsignal fra avgivende operatør før porteringen kan skje. (Dessuten er det jo ganske vesentlig at avgivende varsler NRDB.) Nøyaktig hvordan rutinene er, aner jeg ikke, men som med alle rutiner kan det forekomme avvik og dermed feilporteringer. Det hadde blitt en skikkelig smørje hvis f.eks MTU hadde portet et nummer til Onecall, som egentlig hørte hjemme hos Chess. Dette har operatørene og NRDB rutiner for, håper jeg.

 

En annen ting som tar tid er å brenne og sende ut simkort. Med tanke på postgang og at du helst bør få sim-kortet før porteringsdato er det vanlig å bruke ca 10 dager på en portering, selv om den teknisk sett kunne ha skjedd så snart NRDB hadde replikert databasen til operatørene, og ny operatør hadde lagt til det gamle simkort-nummeret i sitt HLR.

 

Legg merke til at NRDB bare har kontroll med B-abonnenten. Dersom avgivende operatør ikke fjerner gammelt sim-nummer i sine systemer kan du fortsatt bruke gammelt og nytt kort om hverandre, men bare til utgående samtaler.

 

Vente tiden har IKKE noe med postgang eller systemet til hver enkelt O.P å gjøre. Gjør man dette hos Elkjøp vil dette ta like lang tiden.

Grunne til at det tar mellom 10 - 14 dager er noe her i Norge som heter angrefristloven på 14 dager. Det vil da si at hvor lenger O.P venter med å portere dette over til andre vil da sjangsen for at kunden angrer bli mindre, å når det ikke blir feilportering eller angret blir det MYE mindre for dem å gjøre, noe dem tjener masse på.

Lenke til kommentar
Grunne til at det tar mellom 10 - 14 dager er noe her i Norge som heter angrefristloven på 14 dager.

Det er feil, 14 dagers angrerett starter naturligvis fra dagen porteringen er fullført, så det ville ikke ha noen hensikt å drøye portering pga angreretten.

 

Hmm.. nå ble jeg fort litt usikker her. Skal sjekke dette opp.

Endret av profilerfx
Lenke til kommentar
Grunne til at det tar mellom 10 - 14 dager er noe her i Norge som heter angrefristloven på 14 dager.

Det er feil, 14 dagers angrerett starter naturligvis fra dagen porteringen er fullført, så det ville ikke ha noen hensikt å drøye portering pga angreretten.

 

Angrefristen gjelder fra man mottar angrefristskjemaet. Som oftest får man dette rett på epost ved bestilling på nett. Eller i posten etter noen få dager. Så den starter ikke når portering er fullført.

 

At portering er satt til standard 10 dager har ingenting med angrerett å gjøre. Man har satt opp ca 7 dager til porteringen (NRDB) og 3 dager til internportering (kommer an på selskap til selskap). Når man bestiller en portering så får man beskjed fra NRDB om eieren er juridisk korrekt eller ikke etter noen få minutter. Grunnen til at OP tar telefonisk kontakt med den andre OP ved hurtigportering er pga å omgå systemet som da er satt til denne 10 dagers porteringen og man gjør da jobben manuelt istede.

 

Så 10 dager er rett og slett en standard satt av bransjen for å sikre en sikker og god portering. Vi skal være glad at det bare er 10 dager. I Danmark feks så tar dette 1 mnd. TDC sitter der med all makt og er trege som fy ;) Men etter det jeg vet så jobber de også med et bedre system.

 

Da satser vi på at dette var litt oppklarende i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Angrefristen gjelder fra man mottar angrefristskjemaet.

Når du mottar skjemaet er jo vanligvis irrelevant. Angrefristen starter når du mottar varene. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være annerledes ved kjøp av mobilabonnement.

 

Hva hvis du kjøper mobil m/abonnement og mottar mobilen 5 dager før porteringen er gjennomført? Når begynner angrefristen?

Lenke til kommentar
Angrefristen gjelder fra man mottar angrefristskjemaet.

Når du mottar skjemaet er jo vanligvis irrelevant. Angrefristen starter når du mottar varene. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være annerledes ved kjøp av mobilabonnement.

 

Hva hvis du kjøper mobil m/abonnement og mottar mobilen 5 dager før porteringen er gjennomført? Når begynner angrefristen?

 

Litt offtopic dette, men angrefristen starter fra dagen abn. starter å virke. Om du kjøper en PC med internett, og du får pcen 1mnd før du får nettet, så vil ikke angrefristen være gyldig før du har fått internettet. Meningen med angrefrist er det at du skal få teste produktet fullverdig i intill 14dager, å kunne angre om du ikke er fornøyd med tjenestene

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis man bestiller portering av et nummer, også angrer man etter noen dager og sender inn angrefrist skjemaet for å hindre den nye operatøren i å overta deg. Vil den gamle operatøren automatisk beholde deg som kunde da, eller vil de si deg opp og du blir sittendes uten noe abonnement i det hele tatt? Angrer nemlig på en portering jeg bestillte. :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Hvis man bestiller portering av et nummer, også angrer man etter noen dager og sender inn angrefrist skjemaet for å hindre den nye operatøren i å overta deg. Vil den gamle operatøren automatisk beholde deg som kunde da, eller vil de si deg opp og du blir sittendes uten noe abonnement i det hele tatt? Angrer nemlig på en portering jeg bestillte. :roll:

Jeg anbefaler deg *meget sterkt* å ta kontakt med begge operatørene, muligens først med avgivende, i stedet for å vente på svar her. All ære til alle som svarer på innlegg, men her er det bråttom...

Lenke til kommentar
Dersom ein kjøper ei vare, må vel emballasjen vere uopna for at angreretten skal gjelde? Så då er det umogeleg å teste vara. Eller er det eg som tek feil her?

Varen skal leveres tilbake i tilsvarende stand og mengde. En telefon kan ikke brukes opp, og kan derfor åpnes og tas på. Om du derimot river av en knapp eller to er ikke angrefristen gjeldende.

Lenke til kommentar
Hvis man bestiller portering av et nummer, også angrer man etter noen dager og sender inn angrefrist skjemaet for å hindre den nye operatøren i å overta deg. Vil den gamle operatøren automatisk beholde deg som kunde da, eller vil de si deg opp og du blir sittendes uten noe abonnement i det hele tatt? Angrer nemlig på en portering jeg bestillte. :roll:

Jeg anbefaler deg *meget sterkt* å ta kontakt med begge operatørene, muligens først med avgivende, i stedet for å vente på svar her. All ære til alle som svarer på innlegg, men her er det bråttom...

 

Spørr her siden det er søndag.. :cool: Kaster meg over telefonen i morra klokka ni!

Endret av killerost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...