Gå til innhold

Koolance erfaringer...


Bugaloo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har ingen personlige erfaringer med koolance, men kan bare si hva jeg har sett og slutter meg til gjennom ren logikk. Som jeg har sagt i en annen diskusjon her virker det hele for puslete, iallfall for overklokkerne, HDD kjølerne ser bra ut men resten ville jeg ikke satsa på. F.eks er dimensjonen på slangene til CPU blokka den samme som i resten av systemet, det ser ikke helt lovende ut, chipset kjøleren er sikkert helt ok derimot. Radiator med tre vifter ser faktisk noe lovende ut, men jeg er skeptisk til kapasiteten på de tre viftene. Tanken er for meg alt for liten, forøvrig er det ikke dumt med to pumper... nåja. Jeg mener uansett at selvbygd er det beste; evt. bruk Maze 2.1 el. 2.2 blokka fra dangerden på CPU (gjerne sammen med en 156W peltier :smile: ) og andre blokker fra dangerden... de har iallfall jeg erfart som klare vinnere. Kombiner det hele med en bra radiator (jeg bruker blackice, pga. at den passer helt fint i bunnen av kabinettet mitt, da er den også ute av synet, og en 3 liters plexiglasstank... pluss en eheim 1048... dette funker!

Lenke til kommentar

Tror at det systemet kommer til å holde i masse vis, det er jo trossalt det som det er laget for :smile: Tror det kommer ganske bra ut av tester, det er jo dessuten idiotsikkert. Det med at tanken er for liten er bare tull da den ikke har noe å si for vannkjølinge bortsett fra at pumpen har vann og ta av. Vurderte det en periode selv helt til at jeg kom på at jeg liker å mekke litt selv, da får jeg jo fordelen av å være alene om noe.

 

De selger det veldig billig på http://www.kaldpc.no tror det var 2390kr eller noe.

 

_________________

XP 1800

Abit KR7A raid

2*256 PC2700

AMD Pro WaterKit med gigant radiatoren.

Chieftec fulltower "blå"

Creative platinium player 5.1

AsusGeforce 2Gts 32MB 200@250, 333@430

 

[ Denne Melding var redigert av: blackice på 2002-01-10 23:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-10 23:13, Kenny000 skrev:

Jeg er mest opptatt av stillegående kabinett. (hvertfall fremfor overklokking).


Så hvor mye bråker et slikt kabinett?


Det er folk som går til vannkjøling for å få vekk alle vifter i kabinettet, men er det ikke vifter på radiatorene? Funker vannkjøling bra uten noen vifter?



jo radiatoren bruker vifte men da som regel 120mm og de bråker mindre

Lenke til kommentar

Quote:

Det med at tanken er for liten er bare tull da den ikke har noe å si for vannkjølinge bortsett fra at pumpen har vann og ta av.


 

Visst har det noe å si, mer vann tilgjengelig for systemet = mer vann for systemet å varme opp = gjevnt over kaldere vann til kjøling = bedre ytelse. Det er simpel og grei logikk, samt matematikk. Det er ikke uten grunn at du må skalere opp radiatoren i biler dersom du trimmer dem hensynsløst mye.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-11 11:53, Journeyer skrev:

Quote:

Det med at tanken er for liten er bare tull da den ikke har noe å si for vannkjølinge bortsett fra at pumpen har vann og ta av.


 

Visst har det noe å si, mer vann tilgjengelig for systemet = mer vann for systemet å varme opp = gjevnt over kaldere vann til kjøling = bedre ytelse. Det er simpel og grei logikk, samt matematikk. Det er ikke uten grunn at du må skalere opp radiatoren i biler dersom du trimmer dem hensynsløst mye.

 

 

Det skal ikke ha noe spesielt å si hvis radiatoren er bra nok, det at det blir mere vann for systemet å vareme opp betyr bare det at det tar lengere tid før det blir varme på det, med mindre du har vannkammer i kobber og kjøleribber montert på.

 

Du kan jo prøve selv å bytte vanntank fra en på 1l og opp til en på 2l, eller 0,5l og opp til 2l. I praksis har det lite eller ingenting å si. Det er jo en del som ikke har vanntank i det hele tatt. Det er jo radiatoren som kjøler ned vannet.

 

Ps: det er som regel ikke radiatoren de bytter på biler det er vannpumpen :smile: For radiatoren kan som regel handtere større mengder vann. Tjener mere på å bytte intercooler hvis det er turbo eller kompressor bil da :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Ps: det er som regel ikke radiatoren de bytter på biler det er vannpumpen For radiatoren kan som regel handtere større mengder vann. Tjener mere på å bytte intercooler hvis det er turbo eller kompressor bil da


 

Kremt... vel det er nok mulig at dette stemmer i noen tilfeller, men jeg ble derimot tvunget til å sette inn en ny og meget større radiator i min "noe" opptrimma '72 Gran Torino (428 V8 :grin: ) ... kanskje et noe ekstremt eksempel å velge, men det gjelder iallfall. :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...