Gå til innhold

Hvor kom livet fra?


Anbefalte innlegg

Tråden er ikke fullt så dyp som tittelen sier :roll:

 

Jeg hørte på en kar som debaterte for kreasjonistene og han sa noe veldig interesant. Han påsto at det var vitenskapelig bevist at et organisme kan ikke ha noen som helst funksjon hvis det består av mindre enn 400 gener, under dette kan det ikke fåreta seg noenting. Hvordan er det mulig at noe kommer seg fra 0 til 400 gener før evolosjonen startet? Finnes det noen teorier om hvordan liv kan oppstå fra molekyler til celler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tråden er ikke fullt så dyp som tittelen sier :roll:

 

Jeg hørte på en kar som debaterte for kreasjonistene og han sa noe veldig interesant. Han påsto at det var vitenskapelig bevist at et organisme kan ikke ha noen som helst funksjon hvis det består av mindre enn 400 gener, under dette kan det ikke fåreta seg noenting. Hvordan er det mulig at noe kommer seg fra 0 til 400 gener før evolosjonen startet? Finnes det noen teorier om hvordan liv kan oppstå fra molekyler til celler?

 

Vi har sett samme film, men slike kreasjonister er full av bullshit. De vrir og vender på alt for at det høres bra ut. Eneste grunnen til at de får med seg folk er at de er flinke å debattere.

 

Ang. spørsmålet ditt så lar jeg det være til en biolog som har litt mer peiling, men er det faktum at organismer ikke fungerer uten 400 celler, eller er det en kreasjonists teori? Viss det ikke finnes organismer med mindre enn 400 celler, hvordan vet de da at de ikke kan leve uten?

Lenke til kommentar
400 gener
400 celler

Pst! Gener og celler er to forskjellige ting.

 

Det finnes masse organismer med kun en eneste celle (f.eks amøber, encellede alger og bakterier). Og hvis man tar med virus som liv, så finnes det altså også organismer uten en eneste celle. For virus er egentlig bare en innkapslet DNA-bit som bruker vertsceller for å produsere viruskopier. Uten en vertscelle kan ikke et virus gjøre noe som helst, heller ikke formere seg.

 

Hvor mange gener et virus kan klare seg med vet jeg ikke. Noen?

Lenke til kommentar

Leste at det var et forskerteam som mente de hadde bevist at det kreves minimum 381 gener for å ha liv. Lurer da på hvordan man går utifra molekyler og lager en celle med 381 gener uten noen mellomsteg :S

 

Et virus kan vel ikke leve av seg selv, den krever jo et annen celle for å overleve?

Lenke til kommentar

Virus er ikke levende, i hvert fall ikke i en vanlig tolkning av begrepet.

Når det gjelder livets tilblivelse tenker jeg bare at i et så ufattelig digert sted som universet, vil det skje ganske mye som er sinnsykt usannsynlig, men likevel fysisk mulig. Altså kan godt ur-dingsen som ble til liv ha oppstått av noe annet som ikke var levende.

Lenke til kommentar
Virus er ikke levende, i hvert fall ikke i en vanlig tolkning av begrepet.

Når det gjelder livets tilblivelse tenker jeg bare at i et så ufattelig digert sted som universet, vil det skje ganske mye som er sinnsykt usannsynlig, men likevel fysisk mulig. Altså kan godt ur-dingsen som ble til liv ha oppstått av noe annet som ikke var levende.

 

Når man skal debattere om hvor livet kom fra, bør (Må) det ligge klare forutsetninger for hvordan liv skal defineres.

 

Jeg har sett en definisjon jeg liker veldig godt, den er meget simpel men dekkende.

 

life: Decent with modification

 

noe som også brukes om darwinistisk evolusjon.

 

Poenget er at det ikke spiller noen rolle hva det er, bare det er i stand til å lage avkom. Så om det er 400gener eller 1gen, lager det avkom så er det levende. (<- Mitt standpunkt i allefall)

 

Da kommer vi til det jeg syns virker som den mest fornuftige versjonen av hvor livet kom i fra.

 

Ikke Proteiner, ikke DNA, MEN RNA

 

http://evolusjon.googlepages.com/rna-world

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...