Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp firewall maskin?


Anbefalte innlegg

Har en P166Mhz

32MB ram (skal skaffe et par 32/64MB brikker til)

ATI rage2+

Skal legge inn W2K pro og Norton Insternett Security

(Hovedmaskinen kjører W2K pro)

 

Er det bare å sette i to nettverkskort (koble det ene til hovedmaskinen og det andre til adsl modemet) og dele internet connection?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom dette er en maskin som eksklusivt skal benyttes som en ruter/brannvegg for de andre maskinene, hvorfor w2k?

 

Sats heller på linux eller *BSD du (anbefaler OpenBSD selv). Dersom dette er helt uaktuellt foreslår jeg dette

 

30min (inkl installasjon) hvis du velger OpenBSD. :wink:

Lenke til kommentar

Maa nok trolig belage meg paa aa bruke en Windows basert loesning, da damen ikke akkurat er overbegeistret over tanken paa en maskin til. Men om maskinen kan benyttes til noe annet enn kun router/firewall. Det at det vil vaere mulig med litt surfing er heller ikke dumt. Men jeg vurderer aa legge inn Red Hat 8 om det vil la seg gjoere. Hva vil eventuelt vaere noedvendig om en skal bruke en RH8 loesning?

 

Takker for alle svar hittils :yes:

Lenke til kommentar
Maa nok trolig belage meg paa aa bruke en Windows basert loesning, da damen ikke akkurat er overbegeistret over tanken paa en maskin til. Men om maskinen kan benyttes til noe annet enn kun router/firewall. Det at det vil vaere mulig med litt surfing er heller ikke dumt. Men jeg vurderer aa legge inn Red Hat 8 om det vil la seg gjoere. Hva vil eventuelt vaere noedvendig om en skal bruke en RH8 loesning?

 

Takker for alle svar hittils  :yes:

 

Hmm.. Å kjøre Windows 2000 på en P166 er ikke noe gøy! Prøvde det selv på en P166 med 128 mb ram, men det gikk treeeigt. Linux med X vil nok ikke gå noe raskere. Jeg vil som alle andre her anbefale enten linux eller BSD uten X og kun bruke boxen til FW.

 

Kanskje det er en løsning å skaffe en enkel router? Om du har bredbånd så er jo små bredbåndsroutere ganske billige i dag! Hvilken levrandør/teknologi er du oppkoblet med?

Lenke til kommentar

 

Hmm.. Å kjøre Windows 2000 på en P166 er ikke noe gøy! Prøvde det selv på en P166 med 128 mb ram, men det gikk treeeigt. Linux med X vil nok ikke gå noe raskere. Jeg vil som alle andre her anbefale enten linux eller BSD uten X og kun bruke boxen til FW.

 

 

Eh? Linux med X er ikke noe raskere enn windows 2000? :lol: Leste akkurat litt om det der og selve linux trenger ikke mer enn 8 mb. XFree86 cirka 10 mb. Så gjelder det bare å velge riktig det du skal kjøre på toppen av dette igjen. Styr for guds skyld unna siste KDE og GNOME. Prøv feks Window Maker som desktop, eller fvwm2. Det finnes også en god del lettvektere progs for email, teksbehandling, browsing, etc, men jeg husker ikke akkurat hva de heter. Finnes masse stuff om folk som setter opp linux med et grafisk grensesnitt på gamle laptopper/burker (486/p133/p166 m/32 mb ram etc) på nettet. Search and you shall find.

 

- J

Lenke til kommentar

Eh? Linux med X er ikke noe raskere enn windows 2000? :lol: Leste akkurat litt om det der og selve linux trenger ikke mer enn 8 mb. XFree86 cirka 10 mb. Så gjelder det bare å velge riktig det du skal kjøre på toppen av dette igjen. Styr for guds skyld unna siste KDE og GNOME. Prøv feks Window Maker som desktop, eller fvwm2. Det finnes

 

En linuxboks som kjører et GUI som KDE eller Gnome er like hvis ikke mer krevende enn w2k, de GUI-ene du kommer med er jo noe helt annet så påstanden som du argumenterer i mot holder vann den.

Lenke til kommentar

 

Hmm.. Å kjøre Windows 2000 på en P166 er ikke noe gøy! Prøvde det selv på en P166 med 128 mb ram, men det gikk treeeigt. Linux med X vil nok ikke gå noe raskere.

 

 

agvg: Var det denne påstanden du mente holdt vann? Da er jeg i såtilfelle sterkt uenig.

 

- J

Lenke til kommentar

 

Noensinne prøvd KDE på et slikt jern?, det eneste er jo at han har litt minne, noe mindre enn 64MB er helt ubrukelig med et skikkelig GUI.

 

Men hvor står det at det er KDE det er snakk om? Er det bare KDE og GNOME som er "skikkelig GUI"?

 

- J

Lenke til kommentar

Men hvor står det at det er KDE det er snakk om? Er det bare KDE og GNOME som er "skikkelig GUI"?

 

- J

 

Ja, det andre er jo noe som ikke når opp anklene på w2k sitt GUI, KDE og Gnome gjør det så derfor holder påstanden om at Linux er like krevende som w2k riktig.

KDE og Gnome er et skikkelig GUI med standarer og tilpassede programmer, det andre er jo bare en windowmanager av enkleste sort.

Lenke til kommentar

Ja, det andre er jo noe som ikke når opp anklene på w2k sitt GUI, KDE og Gnome gjør det så derfor holder påstanden om at Linux er like krevende som w2k riktig.

KDE og Gnome er et skikkelig GUI med standarer og tilpassede programmer, det andre er jo bare en windowmanager av enkleste sort.

 

Nå tror jeg du blander din egen smak og behag med AveMORphine sine behov. Slik jeg ser det så trenger han en fw/router som han kan surfe litt på. Det kan han få ved å bruke Linux med feks WindowMaker og en lettvekt Nettleser. Har han muligheten for å dytte inn 128 mb med RAM så burde dette gå tilfredsstillende raskt. Tilsvarende oppsett med w2k ville blitt irriterende tregt.

 

- J

Lenke til kommentar

En linuxboks som kjører et GUI som KDE eller Gnome er like hvis ikke mer krevende enn w2k, de GUI-ene du kommer med er jo noe helt annet så påstanden som du argumenterer i mot holder vann den.

 

Er jo det jeg sier, linux med X vil ikke gå noe raskere enn Windows 2000! Det er sterkt overdrevet at linux kan brukest på 486`er osv.. Klart, funker fint til consoll, men X er det bare å glemme.. Folkk missofrstår ofte her! :grumpy:

Lenke til kommentar

Ipcop vil ikke la seg installere. Finner ikke cden under installasjonen.... Lurer litt på hva som kan være galt. Har lest gjennom pdf filen på cden uten å bli noe klokere. Det jeg vel egentlig lurer på er hva skal cden hete? DA jeg har hatt trøbbel med noe lignende med en annen installasjon pga feil navn på cd. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...