Gå til innhold

PlayStation 3 med GTA IV (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tull, største grunn til at både konsoller og spill er dyrere i norge er at Sony (som alle andre produsenterer) regulerer prisen i forhold til det markedet varen skal selges. Nordmenn har bedre økonomi enn en amerikaner, derfor koster konsollen mer her.

 

Litt er avgifter også, men det utgjør ikke så veldig stor forskjell når vi snakker om elektronikk,

 

En Amerikaner tjener som oftest mer en en Nordmann, ta for eksempel en førstebetjent i USA, de kan tjene ca 90 000 $ (450 000) i året, mens en Nordmann tjener 320 000 i året.

 

Itilleg betaler Amerikanerne 9 % skatt, mens Nordmenn betaler 36 %.

 

Og Sony tar også høyere pris i Norge fordi det er dyrt å være næringsdrivende i Norge, det å frakte varer er dyrt, fordi dieselen og andre ting er dyrt. Dieselen i USA koster ca 5 kr, i Norge koster den 11 kr. Det er også rart å tenke på at vi som er et olje rikt land, som ikke trenger å imoprtere drivstoff, må betale dobbelt så mye som f.eks. USA som importerer mesteparten av drivstoffet de bruker.

 

Hadde avgiftene og skattene i Norge gått ned, hadde det vært mye billigere å produsere varer, og det hadde vært billigere å kjøpe disse varene. Så rike som Norge er på olje og gass inntekter, er det ingen grunn å pine folk flest med så høye skatter og avgifter.

 

Velvel, vi får da rette opp litt her. Gjennomsnittslønna i USA er under 200k i året, i Norge er tilsvarende tall over 300k. Det skal også legges til at forskjellene i USA er store og vi kan regne med at medianlønnen i USA er betraktelig lavere. Amerikanerne betaler mindre skatt, men de må legge penger (om ikke like mye) i forsikring og private tjenester i stedet. De har ingen fordelingspolitikk som forsterker mitt første poeng om at den jevne amerikaner tjener mindre en den jevne nordmann. Du kan jo forresten sjekke prisen på mat og klær i USA til sammenlikning.

 

Jeg vet ikke om du har tenkt noe særlig over hva skattene og avgiftene brukes til, men de er nå altså ikke der bare for å gjøre ting dyrere for deg. Det er vel også forresten ganske lite Sony produserer i Norge. Ellers blir jeg bittelitt grinete når folk prater om bruk av oljepenger uten å ha en døyt peiling på hva slags effekter det vil ha for økonomien.

Lenke til kommentar

Er det i utgangspunktet noe problem med å bestille PS3 fra USA? Eller vil ikke strømforsyning etc. være riktig i forhold til det man bruker i Norge?

 

Jeg har en PS3 der jeg har klart å ødelegge dvd spilleren og som ikke blir dekket av garanti. Tenkte kanskje bare å bestille en ny boks, men ser at dollar er meget gunstig nå og tenkte kanskje at jeg kunne bestille fra USA? Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar

ps3 ligger fra 3495,- nå. jeg tror ikke den blir noe billigere med det første, spesielt pga. gta 4 som kommer 29 april. det vil selge flere konsoller enn en reduksjon i prisen.

 

men ps3 var nede på 3k i vinter da det var priskrig på konsollene, så det er vanskelig å spå reduksjon i prisene.

 

ps3 ligger fra 3495,- nå. jeg tror ikke den blir noe billigere med det første, spesielt pga. gta 4 som kommer 29 april. det vil selge flere konsoller enn en reduksjon i prisen.

 

men ps3 var nede på 3k i vinter da det var priskrig på konsollene, så det er vanskelig å spå reduksjon i prisene.

Lenke til kommentar

Etter at bilen gikk rett gjennom EU-kontrollen, har jeg bestemt meg for å spandere på meg en PS3, og da er jo PS3 + GTA IV-pakken perfekt.

 

Noen som har sett pakken for salg(forhåndsbestilling)?

 

Playx.no/Zailor.no har lagt den ut for salg, men de visste ikke når de fikk den inn. De har satt prisen til 3890,-

 

Har sendt mail til en del flere sider, men har vært dårlig respons så langt.

 

Edit: Ser at EBgames har prisen klar, men de er ikke et alternativ da de (enda ikke) finnes her i Bodø

Endret av trulsd
Lenke til kommentar
Etter at bilen gikk rett gjennom EU-kontrollen, har jeg bestemt meg for å spandere på meg en PS3, og da er jo PS3 + GTA IV-pakken perfekt.

 

Noen som har sett pakken for salg(forhåndsbestilling)?

 

Playx.no/Zailor.no har lagt den ut for salg, men de visste ikke når de fikk den inn. De har satt prisen til 3890,-

 

Har sendt mail til en del flere sider, men har vært dårlig respons så langt.

 

Edit: Ser at EBgames har prisen klar, men de er ikke et alternativ da de (enda ikke) finnes her i Bodø

 

 

gtaii8.jpg

 

Greit dyrt spill da :ph34r: Ser ikke helt vitsen i bundle om man sparer typ 30kroner. Vært nice med en priskrig tho

Endret av eln
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...