Gå til innhold

Linux og Win XP på samme maskin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har planer om å installere Linux i tillegg til Windows Xp som jeg har fra før. trenger jeg noen programmer e.l. som gjør at dette går greit? Kan absolutt ingenting om Linux fra før, så hvilken linux er da best?

Legg inn linux på en annen partisjon, da vil du få et valg under oppstart hvilket av operativ systemene du vil starte :yes:

Lenke til kommentar

jepp, bør vel egentlig etter min menning legge inn linux Red Hat eller Mandrake å la installasjonen partisjonere harddisken selv, men husk å repartisjonere harddisken først, hvis ikke så kan det gå galt. jeg skal ikke si hvilken distro som er best å dårligst her, for da ville det blitt en evig diskusjon, så det bør du nok velge selv. men det er jo også en fordel å ta en distro som er litt kjent sånn at man for litt hjelp hvis man har trøbbel, men egentlig så skal man ikke få så mange problemer hverken ved å legge inn Red Hat eller Mandrake, de er ganske forstålige begge to. jeg hadde/har selv noen problemer med linux red hat 8.0 også, men det blir bedre etterhvert, men det kommer jo an på hvor mye man holder på med linux når man først har installert det.

 

Men det eneste jeg kan si er lykke til med både valg av distro å installere den. håper det går bra.

Lenke til kommentar

Har du bare en harddisk og kun en stor ntfs-partisjon på den, innebærer det litt arbeid å rydde plass til Linux på hd-en. Da tror jeg du må bruke Partitionmagic eller tilsvarende til å krympe eksisterende partisjon slik at det blir noe ledig plass.

 

Har du mer enn en partisjon kan du "nuke" en av dem fra 'disk management' i Windows, og så installere Linux på hele eller deler av plassen som da blir ledig.

 

Har du minst en fat-partisjon alt enklere. Du defragger en av dem, og så vil Mandrake selv krympe partisjonen og finne plass.

 

Boot-loader-problematikken fikser i alle fall Mandrake og Redhat automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...