Gå til innhold

Asus EEE (Xandros) og UiO trådløst nett!


Anbefalte innlegg

Hei, der!

 

Jeg er meget ny innen Linux-verdenen siden jeg nå akkurat har anskaffet meg en EEE. Jeg ser i nettverksinnstillingene til EEEen at det er veldig lite å stille på, og at grensesnittet kun har støtte for WEP/WPA-PSK. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan stille inn nettverksinnstillingene for å virke med UiOs trådløse nett? Så langt jeg vet benyttes servertildelte WPA-nøkler, sertifikat og pålogging med brukernavn og passord.

 

Jeg har lest litt guider for å få til mer avanserte WPA-innstillinger, men disse guidenes kompleksitet går som oftest over min kunnskap innen Linux-verdenen.

 

Jeg håper det er noen her som kan bistå meg!

 

-eskhyo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sjekket opp litt for deg. UiO bruker WPA Enterprise. Dette er støttet av knetworkmanager. Bare kom deg over i Advanced Mode. Sjekk om du har knetworkmanager, hvis ikke installerer du denne og starter den. Velg Connect to other wireless network, så får du mulighet til å velge WPA Enterprise, og dialogboks for å browse deg fram til sertifikatet.

Lenke til kommentar

WPA-enterprise ja. Får du opp nettworkmanager er du gull.

 

Om du er på fysikk har du "FYSLAB"-nettverkene, PM meg så kan jeg gi deg passordet (vil ikke poste dem offentlig, de er semi-hemmelige :) )

 

EDIT:

Om du sliter, kan du jo ta deg en tur innom, så kan jeg ta en titt. Ingen garantier, tough. Bare send en PM så avtaler vi (dog ikke denne uka, hjemmeeksamner i flertall...)

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Dere er svært behjelpelige! Jeg går nok ikke fysikk, kyrsjo. Er medisiner her. :)

 

Dessverre må jeg innrømme at jeg i dette øyeblikk ser bootscreenen til Windows XP. Går nok snart tilbake til Linux for å leke meg, men trenger internett på skolen for tida, og har mye å lese så har ikke særlig mye tid til å knote med å skrive egne Linux-configs.

 

Igjen takk for all hjelp! Har lagret svarene slik at jeg har dem klare til neste gang EEEen min får kose seg med pingviner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...