Gå til innhold

Jeg har kjøpt ny filmskanner


Gjest Slettet+149837134

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+149837134

Jeg har etter mange overveielser og lesning av tester, spesifikasjoner og erfaringer kommet frem til at jeg skal ha filmskanneren Plustek OpticFilm 7200i. Skal brukes til å skanne en del lysbilder, men også negativ farvefilm. Bestilte fra Pixmania, og skanneren kom i posten etter få dager. Kostet ca. 3000 kr. Kommentarer på dette kjøpet?

 

Jeg kommer med tilbakemelding når jeg har fått testet litt, men dessverre ble skanneren levert med en poweradapter uten norsk kontakt. Irriterende! Så jeg må vente med innskanningen til jeg får ordnet det. Har sendt epost til Pixmania om dette. Vi får de hva de sier og gjør...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testene ser svært bra ut selv om den ser litt treg ut i praksis. Jeg scannet nettopp over 4000 bilder fra slides og negativer med en Nikon Coolscan 5000 ED og selv med automatisk dias og film mating så var det en forferdelig jobb... Anbefaler at du finner frem fremviseren og sorterer med hard hånd før scanning.

 

Prøv med en reiseadapter på strømforsyningen eller finn en universal strømforsyning fra f.eks Clas Ohlson (15V 1A)hvis du er utålmodig.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd "lillebroren" 7200 uten ISRD, det var ikke vellyket, dels pga manglende "rusk og rask" fjerning men også fordi resultatet ble ikke bra nok selv etter mye tweaking i Silverfast. Jeg vil tro at 7200I er noe helt annet.

 

Bruker nå Nikon Coolscan V har ikke angret på det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
Testene ser svært bra ut selv om den ser litt treg ut i praksis. Jeg scannet nettopp over 4000 bilder fra slides og negativer med en Nikon Coolscan 5000 ED og selv med automatisk dias og film mating så var det en forferdelig jobb... Anbefaler at du finner frem fremviseren og sorterer med hard hånd før scanning.

 

Prøv med en reiseadapter på strømforsyningen eller finn en universal strømforsyning fra f.eks Clas Ohlson (15V 1A)hvis du er utålmodig.

 

4000 bilder! Skjønner at det tok sin tid, ja. Blir nok ikke så mange på meg. Skal følge rådet ditt og være selektiv. Noen hundre skanninger blir det nok uansett.

 

Jeg har fått svar fra Pixmania der de beklager at feil strømadapter var sendt. Fikk tilbud om å sende skanneren tilbake og få en ny med riktig strømadapter. Kunne også velge å kjøpe en strømadapter selv, og ville da få 70 kr til dette. Tror nesten jeg gjør det, så slipper jeg arbeidet med å pakke/sende.

Endret av Slettet+149837134
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+149837134

Jeg har nå vært på Clas Ohlsson og kjøpt en adapter til kr. 59. Er blitt lovet å få igjen dette beløpet fra Pixm. Har skannet et par bilder, og bildekvaliteten virker meget lovende! Skal skanne mer om noen dager, så får vi se hva dette kan bli. Må bli bedre kjent med softwaren først, i alle fall.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+149837134

Nå har jeg gjort en del innledende skanning med Plusteken. Kun dias er skannet til nå. Jeg er veldig godt fornøyd med resultatet! Det er nesten så jeg får lyst til å hente frem den gamle filmspeilrefleksen igjen...

Men det er klart: Jeg kommer ikke til å gidde å skanne inn mer enn noen få hundre bilder i første omgang. Blir jo til at jeg etterbehandler litt i PS, kan liksom ikke la være. Får velge ut de jeg liker best - med hard hånd.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hva anbefales til skanning av 4-5000 35 mm negativer?

Jeg synes det er lite tilførsel av nye skannere til dette formålet (men det skyldes kanskje lav etterspørsel).

Jeg har vurdert å sette bort jobben. Noen som vet hva sånt vil koste og hvordan kvaliteten blir?

 

Kommer helt an på kvsliteten du ønsker. Hva skal du bruke skanningene til? Negativremser eller dias?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg puster liv i en litt gammel tråd. Jeg stiller ikke veldig strenge krav til kvalitet og er mesteparten av bildene kommer ikke til å bli etterbehandlet.

Altså jeg vil at det skal gå kjappest mulig med helt ok resultat.

Jeg har prøvd litt med en Canon Pixma MP980 - synes det virket tungvindt i lengden. Og litt for ofte kommer et par støvkorn i veien.

Noen som kan anbefale noe?

Edit: Det er forresten snakk om negativremser.

Endret av SuperMorten
Lenke til kommentar

Svenske Foto har en test av den nye modellen til PlusTek (7500). Den for brukbar kritikk og virker å være mer effektiv enn en flatbed scanner.

 

Men det viktigste punktet jeg festet meg ved, var at de anbefalte å bruke Vuescan istedet for den medfølgende programvaren, da den var raskere og mer nøyaktig.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...