Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selvangivelsen - Takseringsregler


BigJaffa

Anbefalte innlegg

Sitter og prøver å finne ut korleis eg skal får meir igjenn på skatten og kom over denne:

§ 1-3-2 Fradrag for kost ved opphold på hybel/brakke/campingvogn

Satsen settes fra første døgn til:

- kr 169 per døgn

Eg er lærling og bur på hybel. Har heime adresse der eg kommer i fra og reiser heim kvar helg. Så eg får igjenn på reise. Men eg viste ikkje at eg kunne få igjenn for kost.

 

Kan eg føre dette opp på selvangivelsen? Eller er eg heilt ute og kjører no?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønnstakere kan velge mellom det såkalte minstefradraget og fradrag for de faktiske utgifter. Minstefradraget utgjør 36% av lønnsintekten oppad begrenset til 63 800kr, med særregler for enkelte lønnsnivå. Hvis du skal utnytte bestemmelsen over må du gi avkall på minstefradraget, og heller beregne det totale fradraget fra scratch. For at du skal ha noe å tjene på det, så må du ha betydelige fradragsberettigede utgifter, noe de fleste arbeidstakere ikke har.

 

Edit: her er det enkelte unntak som jeg ikke har fått med meg, se lprides post #4. Teksten over kan derfor være enten helt eller delvis uriktig!

Endret av birdie88
Lenke til kommentar

Dersom du pga hensyn til arbeidet må bo utenfor hjemmet, gis det fradrag, jf. skatteloven (sktl.) § 6-13(1). Dersom kan gå god for å ha hatt større kostnader, kan du kreve fradrag for disse, jf. sktl. § 6-13(1).

 

Du kan også få fradrag for det beløpet som overstiger kr 12 800 mtp.reise mellom hjem og arbeidssted, jf. sktl. § 6-44.

 

For deg er særlig takseringsreglene (taks.regl.) § 1-3-2 og § 1-3-7 relevante.

 

Du kan kreve i tillegg kreve fradrag for småutgifter, jf. taks. regl. §1-3-7. Denne er satt til kr 40/døgn.

 

 

Det er viktig å notere seg at dette gjelder kun dersom, du av hensyn til arbeid må bo utenfor hjemmet.

 

Dersom du jobber og bor borte 5 dager pr. uke, vil dine fradrag, jf. henvisningene ovenfor, være:

 

5 * kr (169 + 40) * antall jobbeuker.

Lenke til kommentar
Lønnstakere kan velge mellom det såkalte minstefradraget og fradrag for de faktiske utgifter. Minstefradraget utgjør 36% av lønnsintekten oppad begrenset til 63 800kr, med særregler for enkelte lønnsnivå. Hvis du skal utnytte bestemmelsen over må du gi avkall på minstefradraget, og heller beregne det totale fradraget fra scratch. For at du skal ha noe å tjene på det, så må du ha betydelige fradragsberettigede utgifter, noe de fleste arbeidstakere ikke har.

 

Det er feil at han/hun må velge mellom de to metodene i dette tilfellet. Minstefradrag omfatter ikke opphold utenfor hjemmet (sktl. § 6-13), jf. sktl. § 6-30(1).

 

Minstefradraget omfatter heller ikke fagforeningskontingent (sktl. § 6-20), jf. sktl. §6-30(1).

Endret av lpride
Lenke til kommentar

Dersom du er folkeregistrert på hybelen din mener jeg å huske at det hadde svært lite å si.

 

Da jeg pendlet Kristiansund - Stavanger (jobbet i stavanger som lærling) måtte jeg være folkeregistrert på mine foreldres hjemmeadresse for å få stipend. Mener også å huske at det samme gjaldt for å få igjen på skatten.

 

Fikk forsåvidt igjen noe rundt 17.000 ekstra siden jeg var pendler :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...