Gå til innhold

NAS, filsystemer og automatisert backup


Anbefalte innlegg

Har akkurat fått mitt nye NAS, en Raidsonic Stardom SL3620-2S-LB2.

 

Sitter nå og leser manualen og ser at jeg kanskje har vært litt kjapp når jeg kjøpte akkurat denne modellen for den støtter kun Fat32, ext2, ext3. Jeg kan ikke bruke Fat32 grunnet begrensningen på filstørrelse, mener den er ca 4 Gb max. Ext 3 er jo grei men kan ikke skrives/leses fra NTFS. Så da må jeg gå for ext 2 med drivere for windows. Greit sålangt.

 

Eller kanskje jeg tenker litt feil her? På den stasjonære maskinen så kjører jeg virtuallisering med linux i bunn, vmware og så en virtuell maskin for alle mine behov totalt 6 virtuelle maskiner. Både linux og windows. Kanskje det er enklere å sette opp en av de virtuelle linuxmaskinene til å kopiere data over til Stardomen på gitte tidspunkt, og sette det opp slik at windowsmaskinene også taes backup av? Linuxen leser jo filene fra windows greit så det bør kunne gå.

 

Har også et par bærbare, begge med dualboot og både windows og linux.

 

1: Er det noe verktøy slik som f.eks Ghost som kan hjelpe meg å automatisere backupen? Som vil virke slik at både de virtuellemaskinene (linux/windows) samt laptoppene automatisk kjører backup til Stardomen via GB nettverket? Både kommersielle og opensource forslag er helt greit må jeg betale så gjør jeg det.

 

2: Skal ha to nye disker ca 750 GB. Hvilke disker er "servergrade"? Trenger disker som tåler bit-torrent aktivitet og som tåler bruk utover ordinær bruk da jeg også trenger fjærntilgang til data på stardomen. Kom gjerne med annbefalinger slik at jeg slipper disker som kneler om et halvt år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder SATA harddisker på 7200 rpm er det i realiteten ikke særlig som kan kalles servergrade, det jeg kjenner til som har et noenlunde slik stempel er Seagate Barracuda ES og ES.2 og WD sin Raid Edition2 (RE2). Mulig også Samsung har noe tilsvarende.

 

Barracuda ES, ES.2 og WD RE/RE2 finner du knapt i prisguiden, men Komplett og flere har disse produktene inne.

 

Forskjellen på en vanlig SATA og disse versjonene er hovedsaklig lengre MTBF og lavere årlig feilrate (AFR). ES.2 har MTBF på 1,2 mill timer mens Barracuda 7200.11 har ca 0,75 mill timer (du klarer selv å finne ut hvor mange år det er). ARF kan ikke sammenlignes, da de for ES måles i 24/7 mens for 7200.11 måles med et langt snillere bruksmønster. WD RE/RE2 har samme specs som ES/ES.2.

 

Prisforskjellene kan være relativt betydelige. Hos Komplett koster en 750 GB ES.2 disk 1550 kr, mens en vanlig 750 GB er rundt 1000 kr. Personlig anbefaler jeg Seagate foran WD til dette formålet, da min erfaring er at de har lavere temperatur og yter noe bedre. Jeg har en Seagate (vanlig) som har 6 år på baken i 24/7 og to stk med 3 år 24/7 (raid 1).

 

Når det gjelder backup er det mye programvare ute å går som kan ta automatiserte backuper. Personlig bruker jeg Acronis True Image til noe, men det meste kjøres fra en Linux-server med script, rSync og krontab. Problemet ditt er vel hvordan håndtere alle VM-ene, og hvor fullstendige backuper som skal tas.

 

Personlig bruker jeg True Image til å lage image/backup av OS-partisjoner under Windows (det finnes tilsvarende *nix programvare) - med passelige mellomrom (ca hver 2/3 mnd), og rSync til daglig backup av brukerfiler/dokumenter/bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...