Gå til innhold

BK: Blikkontakt - Et kattebilde


Anbefalte innlegg

Jeg takler din subjektive mening, men jeg synes bildekritikken din er uten begrunnelse og meningsløs.

 

Og ærlig talt kan jeg ikke akkurat si at klonejobben så særlig realistisk ut (og det er nettopp det som er problemet), men jeg klarer det ikke noe bedre selv heller. Du kan jo tenke deg hvordan det ser ut i 70x50 på veggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Ser absolutt problemet ditt med fokusen, og kompromissene du har gjort for å få effekten og lyssettingen, som er veldig god. En halveis mulig løsning hadde vært focus bracketing og sette sammen bildene, men nå kan ikke jeg spesifikasjonene til kameraet ditt, og ikke alle som liker å "jukse" på den måten.

 

Med snutepartiet er det ikke snuten i seg selv som plager meg, men at pelsen i området rundt blir uskarp. Som du selv poengterer er det jo øynene som er absolutt blikkfang, og slike detaljer som jeg poengterer er først tydelig når en bevisst flytter fokus rundt i bildet for å studere det nærmere.

 

Den bruke flekken i øyet synes jeg fortsatt stjeler oppmerksomhet, og selv om min 5 minutters kloning ikke er perfekt for slike printstørrelser du snakekr om, så er det mulig med tid og tålmodighet.

 

Så litt off topic, men samtidig innenfore katter/Bildebehandlig:

http://exposurevault.com/ (klikk på boris)

Viser hva som er mulig med tid, car wash bildet tok visstnok 50 timer.

 

Uansett, bildet ditt er supert :)

Lenke til kommentar
Jeg takler din subjektive mening, men jeg synes bildekritikken din er uten begrunnelse og meningsløs.

 

Og ærlig talt kan jeg ikke akkurat si at klonejobben så særlig realistisk ut (og det er nettopp det som er problemet), men jeg klarer det ikke noe bedre selv heller. Du kan jo tenke deg hvordan det ser ut i 70x50 på veggen.

 

Trenger "den brune flekken er forstyrrende" noen utdypende begrunnelse og mening? Og det at du sitter å rakker ned på folk som bruker tid på å redigere ditt bilde, synes jeg er litt over grensen. En subjektiv mening trenger ikke alltid en objektiv begrunnelse. Jeg må si meg enig med Captain Ødegård, jeg synes også den brune flekken er forstyrrende, og du burde heller sette pris på innsatsen han legger i dette for å prøve å gi deg et bedre bilde. Jeg synes forøvrig også at fokuspunktet burde ligget en smule lenger frem.

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Derfor jeg poengterte at for meg stjeler det fokus. Har sett verre klonejobber enn det der

Du kan jo gjøre et forsøk selv da?

 

kan ikke si det er noe jeg gidder bruke tid på men en femminutter, clone tool og unsharp mask (på snutepartiet) senere:

 

Untitled-2-2.jpg

 

På langt nær perfekt, men på en så liten detail kan du ta deg tid til å tegne pixel for pixel om det så skal være.

 

Du spør forøvrig om bildekritikk, ikke fans. Det er et godt bilde, og hva som gjør et godt bilde er subjektivt. Hvis du ikke takler min subjektive mening bør du kanskje ikke spørre.

 

Nå virket "bildet" meget bedre, og hvis vi fikk gjort noe "smart" med nesen på dyret så tror jeg det blir perfekt.

Lenke til kommentar
Ser absolutt problemet ditt med fokusen, og kompromissene du har gjort for å få effekten og lyssettingen, som er veldig god. En halveis mulig løsning hadde vært focus bracketing og sette sammen bildene, men nå kan ikke jeg spesifikasjonene til kameraet ditt, og ikke alle som liker å "jukse" på den måten.

Fokus bracketing er uaktuelt. Katter er, som du sikkert vet fra før av, levende dyr - og uten stativ, 1/8sek lukkertid, hyperaktiv katt og nylig operert tå er det tilnærmet umulig å få til tre like bilder hvor fokus er plassert forskjellige steder. Jeg håper du forstår hvorfor.

 

Med snutepartiet er det ikke snuten i seg selv som plager meg, men at pelsen i området rundt blir uskarp. Som du selv poengterer er det jo øynene som er absolutt blikkfang, og slike detaljer som jeg poengterer er først tydelig når en bevisst flytter fokus rundt i bildet for å studere det nærmere.

Det er greit, men det finnes ikke nærliggende løsning på problemet. Det eneste jeg kulle gjort var å ta bildet fra 5 meters avstand og beskjært bildet i ettertid - men resultatet hadde ikke blitt i nærheten av slik det er nå.

 

Den bruke flekken i øyet synes jeg fortsatt stjeler oppmerksomhet, og selv om min 5 minutters kloning ikke er perfekt for slike printstørrelser du snakekr om, så er det mulig med tid og tålmodighet.

Det er greit, og jeg setter pris på tilbakemeldingene dine. Forstyrrende elementer bør unngås, men i dette tilfellet er det fysisk vanskelig å gjøre noe med problemet.

 

Så litt off topic, men samtidig innenfore katter/Bildebehandlig:

http://exposurevault.com/ (klikk på boris)

Viser hva som er mulig med tid, car wash bildet tok visstnok 50 timer.

Det er godt jobbet, men jeg har ikke den nødvendige erfaringen til å utføre slike klonejobber, og dermed forblir øyet som det er.

 

Uansett, bildet ditt er supert :)

Takker. :)

 

imho er det den flekken som gir bildet personlighet og skiller det fra de tusenvis av andre kattestirrebildene. Det og en særdeles god teknisk utførelse

Tusen takk. Mtp. flekken i øyet er jeg enig med deg, men alle har jo sine egne meninger.

Lenke til kommentar
Trenger "den brune flekken er forstyrrende" noen utdypende begrunnelse og mening?

Nei, men det var heller ikke den kommentaren jeg siktet til.

 

Og det at du sitter å rakker ned på folk som bruker tid på å redigere ditt bilde, synes jeg er litt over grensen.

Jeg har ikke rakket ned på noen. Jeg har bevist at en slik klonejobb er meget vanskelig og krever mye erfaring og tid for å få et tilstrekkelig resultat. Detaljene i øyet er såpass mange klonejobben blir vanskeligere.

 

En subjektiv mening trenger ikke alltid en objektiv begrunnelse.

Nei, og det har jeg heller aldri sagt. Jeg har sagt at en subjektiv mening trenger en subjektiv begrunnelse, og ikke bare "fokus er feil plassert".

 

Jeg må si meg enig med Captain Ødegård, jeg synes også den brune flekken er forstyrrende, og du burde heller sette pris på innsatsen han legger i dette for å prøve å gi deg et bedre bilde.

Det er greit, men det er hans eget valg om han ønsker å bruke sin dyrebar tid på å etterbehandle mine bilder.

 

Jeg synes forøvrig også at fokuspunktet burde ligget en smule lenger frem.

Igjen kommer det ubegrunnede meninger. Hvor mener du fokus burde ha ligget? Det kan nemlig ikke plasseres andre steder, uten at kattens høyre øye (som jeg ønsker skal være hovedelementet i bildet) blir uskarpt.

Kattens høyre øye er 100% fokusert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Du kunne ha prøvd å ta bilde i bedre lys, så du er mer fri på blender. Eller du kunne tatt to bilder, med fokus på forskjellig sted og fikset snutepartiet på den måte. Førstnevte kunne ha skapt negative virkninger i form av lyssetting, men det vet du ikke før du prøver - og det kan være lettere å kompensere for.

 

Jeg har selv et bilde med uskarp snute, og synes det er like irriterende på det. Forøvrig har det bildet mer affeksjonsverdi (siden den avbildede nå er død) og mindre fotografisk verdi enn ditt.

post-43112-1207393796_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Du kunne ha prøvd å ta bilde i bedre lys, så du er mer fri på blender. Eller du kunne tatt to bilder, med fokus på forskjellig sted og fikset snutepartiet på den måte. Førstnevte kunne ha skapt negative virkninger i form av lyssetting, men det vet du ikke før du prøver - og det kan være lettere å kompensere for.

Joda, begge to er løsninger, og det hadde nok gått på et vis, men jeg måtte nok ha ganske kraftig lyssetting. F/22 ville gitt meg 2cm skarphetsplan - nok til å få snuten tilstrekkelig skarp. Dog ville jeg mest sannsynlig fått større problemer med diffraksjon. Og særlig avansert lyssetting ville jeg ikke prøve meg på med ødelagt fot - det hadde blitt for mye stress for meg.

 

Bildet ditt er meget bra, og jeg liker det lille området i fokus - samtidig som fokus er riktig plassert. Det eneste "problemet" slik jeg ser det, med bildet ditt, er at det ikke oppnår en høy nok billedlig verdi pga. de grønne øynene etter blits-bruk(?). Uten dette ville bildet ditt blitt meget bra!

 

Men vi sier oss ferdig med denne diskusjonen nå, hva?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ja du har rett i blitsen, dessverre har jeg ikke klart å fikse opp bildet bra nok i photoshop. Det var ikke planlagt, det bildet, og har bare blitt hengende som en evig favoritt. Men nå skal jeg ikke stjele tråden din, og ja, vi sier oss ferdig med fokusdiskusjonen :)

Lenke til kommentar

Altså... Du kan se at det er mye bak øynene som er skarpt. Det er grunnen til at sier at fokusen ideelt skulle ha vært lenger fremme. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du snakker om plassering av fokus? Du trenger jo ikke å plassere fokusen noe sted, det er en fin liten fokusring på de fleste objektiver som det er mulig å finjustere litt med :) Selv om det er vanskelig å komme på i farten.

 

Og den klonejobben du sikter til trenger verken mye erfaring eller tid. Ødegård fikk til et mer eller mindre OK resultat på 5 minutter med et lowres bilde. Tror ikke det skal være noe problem å klone det bort på et highres bilde.

Lenke til kommentar

En burde aldri ta imot kritikk med tanke på hva andre har sagt tidligere.

 

Om 9 stk mener at et bilde er for mørkt, og 1 kommer å sier det er bra, så burde man legge vekt på han ene som sier det er bra, vurdere selv hva man syns, og ta en avgjørelse.

 

Ang øyet til katten. Det skal langt ifra mye til for å fikse det der, men for kaptein krok som får et bilde på 800x600(?) bilde så kan man møte en hindring, ja...

 

Du spør hva du kunne gjort for å fått nesen skarp?

Nå husker jeg ikke hvilket blender du har brukt, men med tanke på at du har gått ned til 1/8 og IS regner jeg med du har vanlig innebelysning, og en belnder på så lav som mulig, og ikke tenkt over nesen, så da kunne du ha kjørt opp blender og ISO, evt brukt stativ om katta satt i ro.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt meg ferdig med diskusjonen, og ønsker derfor nødigst å kommentere den mer. Men, det ser ut som jeg trenger.

 

Du spør hva du kunne gjort for å fått nesen skarp?

Ja, under de nevnte forhold. Det er ikke det at jeg selv ønsker nesen skarp, for det gjør jeg ikke, men siden enkelte har kommentert det har jeg prøvd å komme på eventuelle løsninger.

 

Nå husker jeg ikke hvilket blender du har brukt, men med tanke på at du har gått ned til 1/8 og IS regner jeg med du har vanlig innebelysning, og en belnder på så lav som mulig, og ikke tenkt over nesen, så da kunne du ha kjørt opp blender og ISO, evt brukt stativ om katta satt i ro.

Bildet er tatt uten stativ, håndholdt med IS, med blender f/4, ISO 1600 og 1/8sek lukkertid. Bildet er også eksponert med -0,7EV.

 

Katten var mer eller mindre ganske hyperaktiv, ja, så lukkertider lengre enn 1sek (i verste fall) ville ikke gitt tilstrekkelig skarphet, mener jeg.

 

Jeg kunne gått opp på ISO 3200 og fått f/5.6 - men det hadde ikke hjulpet. Som sagt hadde f/22 gitt meg 2cm stort fokusplan - nok til å gjøre nesen skarp. Dog skal det mye lys til da bildet i utgangspunktet er tatt med f/4 - og hoppet opp til f/22 er meget stort. Diffraksjon hadde også blitt et problem.

 

---

Og så håper jeg at vi kan holde en saklig og høflig tone.

 

Tok meg i underkant av 2 min. Skarpet opp nesa litt, og fikset øyet.

Kan noen si det ser fake ut?

*snip*

Klonejobben ser grei ut (du er tydeligvis mye mer erfaren enn meg på det punktet), men oppskarpingen på nesen synes jeg ikke fungerte.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Nei man kan ikke skarpe opp noe som er så defokusert, men det kan forbedres.

 

Jeg er ikke en av de som mener nesen bør være skarp, har ikke dannet meg noen mening om bildet (Kommer ikke til å kommentere det heller) men måten du tar imot kommentarer på er litt for krass.

 

Man fjerner noe som kanskje ikke bør fjernes på katten, på samme måte som å retursjere bort fødeslsmerker på personer, det er ikke rett.

 

Å si at alle andre liker bildet som det er er ikke et godkjent argument. De som kommer med slike argumenter på bilder jeg kommenterer blir jeg fort lei av, hva er vitsen med 20 stk som har samme mening, man kan da ende opp med 0 konstruktiv kritikk, og alle bilder har noe noen kan kommentere, for å forbedre.

 

Vet man hvordan clonestamp funker så hadde det der vært en lett jobb på et større bilde. Jeg har ikke brukt clonestamp til å dekke over det brune feltet, kun til å gjøre overgangen utydelig.

 

når man skal fikse noe slikt må man gjette seg til hva som er under, eller gjøre som meg, ta fra det andre øyet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...