Gå til innhold

BK: Blikkontakt - Et kattebilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rått bilde. Men j**** irriterende at nese pariet ble så ufokusert.

Skullen nesen vært fokusert, ville øynene blitt totalt uskarpe, grunnen den lille dybdeskarpheten i bildet. Fokusplanet er bare 1mm langt - og det er dermed begrenset hvor stor del av katten som kan være skarp i bildet.

 

Jeg kan ikke se hvordan jeg kunne ha løst problemet på en bedre måte. Hvis noen gjør - fortell meg hvordan! :)

Fokus kunne ikke vært plassert et annet sted, og blenderåpningen kunne ikke vært mindre da lukkertiden ville sunket langt under sekundet før fokusplanet ville blitt 3mm langt (f/16). Og selv da ville ikke nesetippen blitt tilstrekkelig skarp.

Lenke til kommentar
Øynene gjør at jeg ikke bryr meg om komposisjon eller snute. (heter det snute på katter?) Utrolig!

Jeg tenker det samme. At snuten (ja, det heter vel det) er ute av fokus synes jeg faktisk selv hever bildet, ved ikke å trekke oppmerksomheten vekk fra øynene - det er jo det som er i sentrum i bildet, og det er jo det som skal legges vekt på. Men alle har jo hver sin oppfattelse av bildet - og det er jo lov.

 

Ellers tusen takk. :)

Lenke til kommentar
Å så utrolig fett det hadde vært om fokus hadde vært bittelitt lenger fremme!

Fokus er satt nøyaktig på kattens høyre øye, og fokusplanet er 1mm langt - det er dermed begrenset hvor mye av katten som kan være skarp samtidig.

Jepp. Forresten utrolig skarpt til å være tatt på 1/8 sek. Du er stødigere enn de fleste linedansere..

 

Men: Ville kanskje ha brukt et annet objektiv, slik at du kan få et litt dypere fokusplan med samme lukkertid og allikevel få det skarpt. På det obektivet du har, så kunne du ha satt fokus litt fremme på snuten - ikke helt. Du ser jo at det er en del bak øyene som er skarpt. Om fokus hadde vært litt lenger fremme, så tror jeg det hadde vært prikken over den berømte i'en. Men jeg pirker fælt av og til.

Lenke til kommentar
Jepp. Forresten utrolig skarpt til å være tatt på 1/8 sek. Du er stødigere enn de fleste linedansere..

Takker, men hemmeligheten er IS. :)

 

Men: Ville kanskje ha brukt et annet objektiv, slik at du kan få et litt dypere fokusplan med samme lukkertid og allikevel få det skarpt. På det obektivet du har, så kunne du ha satt fokus litt fremme på snuten - ikke helt. Du ser jo at det er en del bak øyene som er skarpt. Om fokus hadde vært litt lenger fremme, så tror jeg det hadde vært prikken over den berømte i'en. Men jeg pirker fælt av og til.

Problemet er at hvis fokus hadde vært satt et annet sted, ville ikke øyet vært betydelig skarpt, og (i mine øyne) ville bildet blitt dårligere i sin helhet.

Grunnen til at området over øynene er skarpt, er at de ligger i skarphetsplanet - og i lik avstand fra kameraet som kattens høyre øye.

 

Joda, jeg kunne sikkert brukt kortere brennvidde, men da ville jeg ikke fått ønskelig effekt, samtidig som også bakgrunnen hadde blitt betydelig skarpere.

Lenke til kommentar
Jepp. Forresten utrolig skarpt til å være tatt på 1/8 sek. Du er stødigere enn de fleste linedansere..

Takker, men hemmeligheten er IS. :)

300mm med 4 steg IS skal gå ned til 1/300 / 1/16 = 16/300 =~ 1/18. Fortsatt solid innsats, vil jeg si!

Men: Ville kanskje ha brukt et annet objektiv, slik at du kan få et litt dypere fokusplan med samme lukkertid og allikevel få det skarpt. På det obektivet du har, så kunne du ha satt fokus litt fremme på snuten - ikke helt. Du ser jo at det er en del bak øyene som er skarpt.

Problemet er at hvis fokus hadde vært satt et annet sted, ville ikke øyet vært betydelig skarpt, og (i mine øyne) ville bildet blitt dårligere i sin helhet.

Du ser at det er et område på mer enn 1mm som er skikkelig skarpt. Pelsen bak øynene er også skarp. Tror jeg. Men, jeg har noen hundre bilder hjemme på f/2 som skulle vært tatt på f/2.8 eller f/3.2.. :)

Lenke til kommentar
300mm med 4 steg IS skal gå ned til 1/300 / 1/16 = 16/300 =~ 1/18. Fortsatt solid innsats, vil jeg si!

Tja, 1/18sek er nok rimelig vanskelig håndholdt det også, skal du se.. :)

Du ser at det er et område på mer enn 1mm som er skikkelig skarpt. Pelsen bak øynene er også skarp. Tror jeg. Men, jeg har noen hundre bilder hjemme på f/2 som skulle vært tatt på f/2.8 eller f/3.2.. :)

Nei. Skarphetsplanet er (i følge min kalkulator) 1,3mm stort, noe som kan stemme ganske greit, faktisk. Men det er mulig den kalkulatoren jeg bruker anser "uskarphet" på en annen måte enn vi dødelige, men det er ihvertfall det resultatet jeg har fått oppgitt.

 

Grunnen (til at hårene i kattens "panne") er skarpe, er fordi øyet sitter "inni skallen", for å si det enkelt. Dermed blir også det lille området mellom øynene (som stikker noen millimeter ut (rundt 0,5cm = 5mm eller noe sånn)) uskarpt.

 

Mindre brennvidde, joda, det hadde nok fungert, men da måtte jeg frem med stativ og greier - og det klarte jeg ikke med foten. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Pent bilde, enig i at fokusen burde vært bedre lenger fremme. I tillegg vill ejeg vurdert å klone vekk den brune flekken i kattens høyre øye, stjeler litt mye oppmerksomhet (i alle fall fra meg :p )

Lenke til kommentar
Pent bilde, enig i at fokusen burde vært bedre lenger fremme. I tillegg vill ejeg vurdert å klone vekk den brune flekken i kattens høyre øye, stjeler litt mye oppmerksomhet (i alle fall fra meg :p )

Hei. Jeg kan ikke skjønne kritikken din, for å være ærlig.

 

1. Fokus kan ikke plasseres andre steder enn det er gjort, da øyet blir uskarpt. Og det er nettopp det som er hovedelementet i bildet.

2. Flekken i øyet er meget vanskelig å klone vekk uten at det blir synlig. Flekken er kommet etter en slosskamp, og selv mener jeg den lager enda større dynamikk, intensitet, dramatikk og kraft i øyet.

 

Dette har heller ikke vært påpekt tidligere, og stort sett alle som har gitt meg tilbakemeldinger på bildet skryter nettopp av kattens høyre øye og hvor godt det kommer frem i bildet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
2. Flekken i øyet er meget vanskelig å klone vekk uten at det blir synlig. Flekken er kommet etter en slosskamp, og selv mener jeg den lager enda større dynamikk, intensitet, dramatikk og kraft i øyet.

 

Dette har heller ikke vært påpekt tidligere, og stort sett alle som har gitt meg tilbakemeldinger på bildet skryter nettopp av kattens høyre øye og hvor godt det kommer frem i bildet.

 

Derfor jeg poengterte at for meg stjeler det fokus. Har sett verre klonejobber enn det der

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Derfor jeg poengterte at for meg stjeler det fokus. Har sett verre klonejobber enn det der

Du kan jo gjøre et forsøk selv da?

 

kan ikke si det er noe jeg gidder bruke tid på men en femminutter, clone tool og unsharp mask (på snutepartiet) senere:

 

Untitled-2-2.jpg

 

På langt nær perfekt, men på en så liten detail kan du ta deg tid til å tegne pixel for pixel om det så skal være.

 

Du spør forøvrig om bildekritikk, ikke fans. Det er et godt bilde, og hva som gjør et godt bilde er subjektivt. Hvis du ikke takler min subjektive mening bør du kanskje ikke spørre.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...