Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjort oppdrag - Ikke fått betaling


Johanssen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

evt er det lov å inndrive egeninkasso, sende betalingsoppfordring, og oversende saken til namsmannen for rettslig inndrivelse dersom betalingsoppfordring ikke betales.

 

Jeg, eller rettere sagt mitt firma, oversendte en sak til namsmannen for en ukes tid siden, faktisk.

 

Så lenge det er et ENK, så er det ganske enkelt, da dere kan gå direkte på han som privatperson. Hadde det vært et AS hadde det vært litt værre med konkursvarsel, konkursbegjæring osv, men det er absolutt ikke umulig... Det bare koster litt mer :p

 

Edit:

 

Selv om du trekker tilbake en anmeldelse, så kan det hende politiet opprettholder en sak mot vedkommende, dersom de finner det så graverende at de oppretter en anmeldelse selv.

Endret av Manfred
Lenke til kommentar
evt er det lov å inndrive egeninkasso, sende betalingsoppfordring, og oversende saken til namsmannen for rettslig inndrivelse dersom betalingsoppfordring ikke betales.

 

Er det ikke en idè å stikke innom forliksrådet på veien, så du kan få bekreftet at du har et legitimt krav å inndrive?

 

 

Agderposten, som er den største avisen her nede på sørlandet.

 

Hørt om Fædrelandsvennen ;-)

Lenke til kommentar

Ja, ord mot ord. Men alle mail og det han skriver her i forumet, + kvitteringen. Tilsier ganske lett hvem som har rett her.

 

For ikke glemme så har han også brukt designet, noe som jeg selvfølgelig har tatt screenshot av.

 

Jeg har også flere psd filer som ikke host4you har, som er andre versjoner av designet.

Endret av Johanssen
Lenke til kommentar
evt er det lov å inndrive egeninkasso, sende betalingsoppfordring, og oversende saken til namsmannen for rettslig inndrivelse dersom betalingsoppfordring ikke betales.

 

Er det ikke en idè å stikke innom forliksrådet på veien, så du kan få bekreftet at du har et legitimt krav å inndrive?

 

 

Man sender begjæring om utlegg til namsmannen, hvor man skriver at dersom vedkommende bestrider kravet krever vi behandling i forliksrådet. Dersom vedkommende ikke besvarer namsmannens henvendelse krever vi uteblivelsesdom. (Dette er jo da etter å ha fulgt den lovpålagte prosessen med inkassovarsel, betalingsoppfordring og lignende)

 

Så forliksrådet blir det bare dersom vedkommende svarer "nei, jeg vedkjenner ikke kravet" eller "ja, jeg vedkjenner kravet, men ønsker forliksrådsbehandling" på brevet fra namsmannen. Svarer vedkommende "ja, jeg vedkjenner kravet" eller dersom vedkommende ikke svarer blir det automatisk tvangsinndrivelse. Da kan det trekkes fra lønn og lignende.

Lenke til kommentar

Bare et spørsmål. Jeg har ikke hatt strafferett ennå, så det er faktisk et spørsmål: Hva har denne saken med politiet å gjøre? Jeg ser at folk diskuterer anmeldelse. Dette er en sivilrettslig sak. Et pengekrav. Hvilket straffebud antas det at Host4You har brutt?

Endret av KVTL
Fjernet slettet innlegg.
Lenke til kommentar
Dette er ikke et lån som ikke tilbakebetales, men dette er brudd på loven. Derfor skal man ta det gjennom politiet

 

Tja. Slik jeg ser det, er dette er å anse som en tvist om et pengekrav foreligger, og i så fall størrelsen av dette kravet. Dokumentforfalskning? Henspiller dette på kvitteringen som ble sendt til trådstarter, men som senere ble stoppet? Dette er vel ikke en form for forfalskning i lovens forstand.

 

Nei, jeg kan ikke se at dette er noen politisak. Jeg vil heller anbefale å løse saken på det sivilrettslige plan, i form av inkassogjennomføring m.v. Først da får trådstarter rett til å tvangsinndrive kravet sitt, eventuelt med hjelp av det offentlige (namsmann / politi).

 

Videre vil jeg oppfordre folk til å være mer tilbakeholdne med kritikken av Host4You. Dette begynner å ligne en heksejakt, og jeg er overrasket over at ikke brukermoderatorene er mer bevisst på dette.

 

Jeg antar jeg at den kritikken rettes mot er relativt ung. Bare dette i seg selv tilsier varsomhet. Dessuten skal vi være forsiktige med å "dømme" vedkommende ut fra de opplysninger som fremgår i dette forumet, selv om saken virker rimelig klar.

 

Men det jeg reagerer mest på, er at flere av brukerne her oppfordrer til og gleder seg over at vedkommende kommer til å slite med å få jobb senere i livet. Alvorlig talt! Det finnes grenser for hvor hardt man skal straffes for en feil. Og brukermoderatorer: Vær deres ansvar bevisst!

 

Avslutningsvis: Dersom dette blir en nyhetssak i en avis, så må jeg si at jeg skammer meg i enda større grad over vårt lands journalister. Dette er i det store perspektiv en fillesak, som ikke fortjener å bli brettet ut til forlystelse for befolkningen. Hver eneste dag forekommer det svindelsaker og tvister i Norge med verdier som gjør denne saken til en dråpe i havet.

Endret av studjur
Lenke til kommentar

Enig og uenig, størrelsen av beløp bør ikke være en avgjørende sak. Det du sier er at "småtyver" skal slippe å bli anmeldt. Det er jo slik Norge fungerer idag.

Bilinnbrudd, gatevold, nasking er nedprioritert... Det har jeg erfart som har anmeldt bilinnbrudd.

Jeg mener at uansett hvor lite dette er så skal det være av prinsipp og har man et godt bevis så ville jeg slått ned på det med jernhanske! Om han ser at han slipper unna så skal du ikke se vekk ifra at han vil prøve seg igjen senere (om ikke han alt har gjort det).

 

For i host4you sitt tilfelle så var det bare en "ypling" som han fant over et forum som gjorde en jobb for han. Det skal også sies at trådstarter og hans gruppe har brukt tid og ressurser på å utvikle siden.

 

Anmeldt, kjør hardt, legg på renter og ikke gi dere. Useriøse aktører som ikke klarer å gjøre sin jobb trenger vi ikke.

Lenke til kommentar
Det du sier er at "småtyver" skal slippe å bli anmeldt.

 

Du har misforstått fullstendig. Jeg sier at dette er feil tidspunkt å anmelde på. For å gjøre det veldig tydelig:

 

1. Sivil sak - partenes rettigheter og plikter må avklares. Enten ved forhandlingsbordet, eller i domstolsapparatet.

 

2. Dersom Host4You etter dette fortsatt ikke etterlever sine plikter, DA kan det bli tale om å sette i verk statens tvangsapparat - namsmann, politi mv.

 

Men det er viktig at det blir med de to overnevnte punktene. Vi trenger ikke å ha et forum med hets mot vedkommende. Det blir jo en form for ekstrabelastning - tilleggsstraff. Og igjen en sterk anmodning til moderatorene: Ingenting i denne saken er avgjort. Men de uttalelser som fremgår i denne tråden, er av en slik art at en skulle tro at vedkommende var dømt for svindel. Dere har et overordnet ansvar for å unngå den slags tilstander. Dette ansvaret er ikke bare moralsk. Det er også juridisk - og i prinsippet belagt med straff.

Endret av studjur
Lenke til kommentar

Etter den nye inkassoforskriften av 1.1.2006 kan man, dersom kravet har forfalt kan du sende en betalingsoppfordring / varsel før direkte utlegg (j.f. tvfbl §4-18 - dersom man ikke skal følge inkassoforskriften for å legge på gebyr, men bare vil ha hovedstolen inn så fort som mulig). Denne betalingsoppfordringen må da ha 14 dagers forfall. Skal man ha rett til å kreve inn gebyr underveis må man følge inkassoforskriften §1-2, 1. til 3. ledd.

 

Når betalingsoppfordringen har forfalt, og kunden ikke har bestridt kravet, kan det nå sendes en begjæring om utlegg / forliksklage (disse kombinerer man som oftest) til namsmannen / politistasjonen i distriktet skyldneren holder til. (j.f. tvfbl §7-2)

 

Jeg har ferdige skjemaer med formkravene til dette liggende, dersom dette skulle være interessant.

Lenke til kommentar

Det er jo i grunn litt tåpelig. Eg forstår Johanssen da det er enkelt å godta tilbudet og bli ferdig med saken. Men samtidig så innrømmer Host4You alle sider av saken siden de tilbyr 66% av summen som et forlik. Hadde de vært uenig i saken hadde de ikke godtatt noenting. Men så lenge de innser at det faktisk ikke går dems vei, og samtidig innrømmer skyld, så tilby de et forlik. Med andre ord har Johanssen flere gode grunner til å fortsette saken.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...